فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها کارنامه فرهنگی دریافت می‌کنند

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از ابلاغ شیوه‌نامه اعطای کارنامه فرهنگی اجتماعی به دانشجویان پس از دانش‌آموختگی به دانشگاه‌ها خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، محمد هادی عسکری با اشاره ابلاغ شیوه‌نامه کارنامه فرهنگی اجتماعی دانشجویان به دانشگاه‌های کشور، اظهار کرد: شیوه نامه کارنامه فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاه‌های کشور از سوی غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علومبا بیان این که تاکنون ساز و کار دقیق و جامعی برای ارزیابی فعالیت های دانشجویان در سطوح فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی در دانشگاه ها تعریف نشده بود، افزود: این کارنامه با هدف ارزیابی فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و فراهم سازی امکان صدور گواهینامه نقش آفرینی در فعالیت های داوطلبانه فرهنگی و اجتماعی دانشجویان تدوین شده است.

وی درباره مزیت این کارنامه خاطرنشان کرد: وقتی حضور دانشجویان مورد رصد و ثبت قرار می‌گیرد، نمایانگر میزان فعالیت‌ها و عملکرد حوزه‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است.

به گفته عسکری، این امر وقتی ارزش بیشتری می یابد که متوجه باشیم دانشگاه علاوه بر مسوولیتی که در زمینه آموزش انتقال دانش و آماده ساختن دانشجویان برای ورود به جامعه همچنین نقش‌آفرینی در عرصه کارشناسی و مدیریت کشور دارد، رسالت مهم دیگری هم پیرامون تربیت انسان‌های اخلاق گرا، متعهد و مسوولیت‌پذیر عهده‌دار است.

وی ادامه داد: تمهید ساختارهایی برای جلب مشارکت داوطلبانه و فعالانه دانشجویان در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی از جمله راهکارهایی است که به دانشگاه کمک می کند خود را در آموزش عالی به شیوه مدیریتی با استانداردهای جهانی نزدیک کند و با اتخاذ رویکردهای مدیریتی، نسل جدیدی از دانشگاه اسلامی آن گونه که شایسته جایگاه علم و دانش در نظام اسلامی است، به نمایش بگذارد.

عسکری خاطرنشان کرد: از اهداف این اقدام می توان به ترغیب و تشویق دانشجویان بر انجام فعالیت های گروهی علمی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی، افزایش اهمیت مسوولیت‌پذیری اجتماعی، لزوم نقش آفرینی جمعی دانشجویان، کمک به دانشگاه برای انجام رسالت خود در قبال تربیت اخلاقی، معنوی و اجتماعی دانشجویان، دسترسی به کارنامه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، دسته بندی اولویت های فرهنگی و اجتماعی نظام دانشگاهی بر مبنای شاخص‌های ارزیابی، استانداردسازی و دستیابی به نظام ارزیابی واقعی وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان در کنار ارزیابی آموزش و پژوهشی اشاره کرد.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره نحوه ارزیابی فعالیت‌های دانشجویان، اظهار کرد: نحوه ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان و حداکثر امتیازی که دانشجویان در انجام آن فعالیت‌ها در نهادهای زیر مجموعه و مجموعه‌های مرتبط می‌توانند کسب کنند در جداولی به تفکیک آمده است که بر اساس ملاحظات و امتیازاتی که کسب می‌کنند در سوابق اجرایی دانشجویان ثبت می‌شود.

وی درباره شاخص‌های ارزیابی کمی و کیفی، گفت: این شاخص‌های ارزیابی در ۲ بخش کمی و کیفی دیده شده است؛ عضویت در گروه‌های دانشجویی، عضویت در کارگروه‌ها، کمیته‌های مشورتی و اجرایی در سطح دانشگاه‌ها و وزارت علوم، کسب رتبه در جشنواره‌ها، همایش‌ها و مسابقات فرهنگی، عضو فعال در هیئت‌های مذهبی و دانشجویی، فعالیت‌های داوطلبانه در سایر نهادها و دستگاه‌ها با تایید معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جزو شاخص‌های ارزیابی کمی است.

عسکری بیان کرد: اخلاق کار جمعی، مسوولیت پذیری، توانایی رهبری و مدیریت گروهی، همدلی، ارتباط موثر و میزان خلاقیت در انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در زیر گروه شاخص‌های ارزیابی کیفی بررسی می شود.

این مقام مسئول، زمان ارایه این کارنامه به دانشجویان را اعلام کرد و اظهار کرد: این کارنامه بعد از فراغت از تحصیل به دانشجویان داده می شود و مبنای کار از سال تحصیلی گذشته است. دانشجویانی که در تشکل ها و گروه های قانونی در دانشگاه عضویت داشته و فعالیت می کنند، سوابق خود را برای درج در این کارنامه ذخیره کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =