انتخاب رشته/ ادامه تحصیلی کارکنان آموزش و پرورش در مقطع ارشد چه شرایطی دارد؟

شرایط ادامه تحصیل کارکنان رسمی یا پیمانی شاغل در وزارت آموزش و پرورش در مقطع کارشناسی ارشد اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، آزمون کارشناسی ارشد از 6 تا 8 مردادماه ۱۴۰۰ در ۳۶۷ حوزه امتحانی اصلی و ۱۷۹ شهر سراسر کشور برگزار شد. در این آزمون  ۶۳۶ هزار و ۵۹۷ نفر  ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد ۴۰۶ هزار و ۴۲۷ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند. 

بنا بر اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، انتخاب رشته داوطلبان از ۱۰ شهریور آغاز شد و بدون در نظر گرفتن مهلت تمدید احتمالی، شنبه ۱۳ شهریور ماه به پایان می‌رسد. نتایج نهایی  پذیرفته شدگان کنکور ارشد نیز در اواخر مهرماه ۱۴۰۰ از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود. ایسکانیوز در نظر دارد در گزارش زیر شرایط ادامه تحصیل کارکنان رسمی یا پیمانی شاغل در وزارت آموزش و پرورش در تمام دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در مقطع کارشناسی ارشد را بررسی کند همچنین به بیان شرایط اختصاصی تحصیل در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان برای تمامی متقاضیان بپردازد.

ضرورت ارائه حکم کارگزینی برای تحمیل در رشته‌محل‌های روزنامه ویژه فرهنگیان

بر اساس ماده ۶ آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته وزارت علوم تحقیقات، فناوری مصوب ۱۰ آبان ۹۴ درصورتی که دانشجوی دوره روزانه در مدت سنوات مجاز (یعنی ۵نیمسال) فارغ‌التحصیل نشود، ادامه تحصیل وی در نظام شبانه و با اخذ شهریه مصوب هیئت امنا دانشگاه خواهد بود.

در کد رشته محل‌های روزانه، ویژه فرهنگیان رسمی یا پیمانی شاغل در وزارت آموزش و پرورش، باید حکم کارگزینی مبنی بر استخدام رسمی یا پیمانی در وزارت آموزش و پرورش در زمان ثبت‌نام در
آزمون (مشروط به تداوم اشتغال) ارائه شود. تاریخ صدور حکم استخدام رسمی و یا پیمانی داوطلبان باید قبل از پایان مهلت قانونی ثبت نام در آزمون باشد در غیر اینصورت مجاز به انتخاب رشته های تحصیلی ویژه فرهنگیان نیستند و در صورت انتخاب و قبولی، قبولی آنان لغو می‌شود.

معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی و نیروهای قراردادی و ... که فاقد حکم کارگزینی رسمی یا پیمانی باشند، مجاز به انتخاب رشته نیستند و در صورت انتخاب، قبولی آنان لغو خواهد شد.

 صدور فرم «موافقت با ادامه تحصیل کارکنان» چه شرایطی دارد؟

در صورتی که پذیرفته شده در استخدام وزارت آموزش و پرورش باشد، ارائه حکم موافقت با ادامه تحصیل کارکنان (رسمی یا پیمانی) از اداره آموزش و پرورش محل خدمت خود براساس شرایط مندرج در فرم موافقت با ادامه تحصیل کارکنان و رعایت مفاد قوانین و دستورالعمل‌های هفدهم شهریور ۹۴ و  بخشنامه ۲۸ مرداد ۲۸ معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش الزامی است.  فرم «موافقت با ادامه تحصیل کارکنان» با رعایت بند ۱۳ مصوبه جلسه ۱۷۱ دوم اسفند ۹۳ شورای عالی کشور و بخشنامه ۲۴ اسفند ۹۳ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بخشنامه ۲۸ مرداد ۹۸ معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع  و تبصره ذیل ماده ۳ قانون تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزشوپرورش مصوب ۱۱ آذر ۹۹ مجلس شورای اسلامی صادر خواهد شد. اعمال مدرک مقطع دوم در حکم کارگزینی برای مشاغل واحدهای آموزشی مشروط پیشبینی اعتبار در قانون بودجه سالانه خواهد بود.

عدم ارائه فرم «موافقت با ادامه تحصیل کارکنان» توسط محل خدمت به منزله نداشتن شرایط ثبت‌نام در آزمون است. به همین منظور در صورتی که داوطلب بدون داشتن موافقت کتبی (فرم موافقت با ادامه تحصیل کارکنان) انتخاب رشته کرده و پذیرفته شود، قبولی وی "کان لم یکن" تلقی خواهد شد. فرم «موافقت با ادامه تحصیل کارکنان» برای فرهنگیان (رسمی-پیمانی) دارای مدرک کارشناسی که متقاضی تحصیل در رشته امتحانی آموزش راهنمایی و مشاوره هستند، در صورتی صادر خواهد شد که مدرک تحصیلی مقطع کارشناسی راهنمایی و مشاوره بوده و در
سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ با ابلاغ مشاور در آموزشوپرورش فعالیت داشته‌اند.

 صدور فرم «موافقت با ادامه تحصیل کارکنان» توسط محل خدمت به شرطی امکانپذیر خواهد بود که با رعایت شرایط و ضوابط مربوط براساس طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور، اعمال مدرک منع قانونی نداشته باشد.

جزئیات انتخاب رشته نیروهای خدماتی و اداری آموزش و پرورش در دانشگاه شهید رجایی

نیروهای خدماتی و اداری که دارای که دارای حکم کارگزینی رسمی و پیمانی هستند به شرطی مجاز به انتخاب کد رشته محل‌های دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی هستند که اداره کل آموزش‌وپرورش استان محل خدمت، قبل از شرکت در آزمون، با تغییر رشته شغلی از خدماتی یا اداری به مشاغل آموزشی موافقت کرده و براساس طرح طبقه‌بندی مشاغل، فرم «موافقت با ادامه تحصیل» را نیز صادر کند. در غیر این صورت ثبت‌نام در آزمون و قبولی در کد رشته محل‌های ویژه فرهنگیان برای این افراد "کان لم یکن" تلقی خواهد شد.

اخذ فرم «موافقت با ادامه تحصیل» (رسمی یا پیمانی) از اداره آموزش‌وپرورش محل خدمت خود که در سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور پذیرفته شده و تحصیل می‌کنند، الزامی
است. براساس مصوبات ۲۳ فروردین ۹۰ و ۲۶ آبان ۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهنگیان دارای مدرک معادل ضمن خدمت سال ۱۳۹۱ و قبل از آن می‌توانند در آزمون مقاطع تحصیلی بالاتر شرکت کنند و در صورت قبولی با رعایت آیین نامه شرکت دارندگان مدرک معادل و غیررسمی در آزمون‌های مقاطع بالاتر مصوبه جلسه ۱۵ تیر ۹۲ شورای گسترش آموزش عالی، ادامه تحصیل دهند.

عدم اشتغال به تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی یا غیر دولتی از جمله دیگر شرایط است. فرهنگیانی که به هر نحوی قبلا مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی یا آزاد به صورت معادل یا غیرمعادل دریافت کرده و در حکم کارگزینی آنان اعمال شده باشد، مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی ویژه فرهنگیان نیستند.

انتخاب رشته پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان چگونه است؟

پذیرفته شدگان رشته‌های تحصیلی «ویژه فرهنگیان» در صورت داشتن حداقل ۳ سال سابقه خدمت اداری یا آموزشی در وزارت آموزش‌وپرورش، می‌توانند با رعایت سایر ضوابط و مقررات تحصیل کنند. طول مدت سنوات تحصیل دانشجویان متعهد خدمت فارغ‌التحصیل از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، جزو سابقه خدمت اداری و آموزشی آنان جهت ادامه تحصیل، قابل احتساب نیست. 

دانشجویان متعهد خدمت و مستخدمین رسمی و پیمانی جدید آموزش‌وپرورش که حداقل ۳ سال سابقه خدمات اداری یا آموزشی در وزارت آموزشوپرورش نداشته باشند مجاز به انتخاب کد رشته محل‌های ویژه فرهنگیان نیستند.ادامه تحصیل فرهنگیان رسمی و پیمانی آموزشوپرورش با رعایت مفاد ماده ۶۰ ، ۶۱ و ۷۰ قانون مدیریت خدمات کشوری امکان‌پذیر خواهد بود.

با توجه به قانون مدیریت خدمات کشوری و ممنوعیت اعطای ماموریت آموزشی، فرهنگیان در خارج از ساعات اداری موظف خود میتوانند ادامه تحصیل دهند و به استناد تبصره ذیل ماده ۶۱ قانون مدیریت خدمات کشور، اعطای ماموریت آموزشی صرفا در چارچوب ضوابط مربوط، فقط برای ایثارگران واجد شرایط مقدور است. علاوه بر شرایط و ضوابط اختصاصی یاد شده، رعایت شرایط عمومی و سایر ضوابط کلی مندرج در دفترچه شماره ۱ و این دفترچه که همه داوطلبان ملزم به رعایت آن هستند، برای فرهنگیان نیز الزامی است. چنانچه فردی با ارایه اطلاعات نادرست، پذیرفته شود و یا متعاقب آن مشخص شود که شرایط لازم را نداشته است در هر مرحله از تحصیل و یا حتی پس از فراغت از تحصیل، قبولی وی لغو میشود و حسب مورد مکلف به پرداخت خسارت های ناشی از آن خواهد بود. 

حداکثر سابقه خدمتی برای فرهنگیان چقدر است؟

حداکثر سابقه خدمتی برای ادامه تحصیل فرهنگیان (رسمی-پیمانی) ۲۷ سال تمام تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است. افرادی که قبلا به آموزش‌وپرورش تعهد خدمت به استناد قانون متعهدین خدمت مصوب
۸ خرداد ۶۹ مجلس شورای اسلامی سپرده‌اند چنانچه در زمان شروع به تحصیل، تعهد اولیه آنان (موضوع سند تعهد ماده ۳ قانون متعهدین خدمت) به اتمام نرسیده باشد ملزم به سپردن تعهد خدمت مجدد (طبق ماده ۴ قانون مزبور) برای ادامه تحصیل در دوره‌های روزانه، شبانه و نیمه‌حضوری و مجازی هستند. ولی سایر تعهدات باید قبل از شروع به تحصیل، تعیین تکلیف شوند. در غیر این صورت قبولی فرد "کان لم یکن" تلقی خواهد شد.

فرهنگیانی که تعهد استخدامی (اولیه) نداشته و یا تعهد مذکور را به اتمام رسانده‌اند، حتی اگر سایر تعهدات (موضوع سند تعهد ریزنمره و سند تعهد ماموریت تحصیلی) باقی مانده باشد، ادامه تحصیل
این افراد برابر مقررات آموزشی وزارت علوم (آموزش رایگان) خواهد بود و اخذ سند تعهد موضوع ماده ۳ و ۴ قانون متعهدین خدمت (به استثنای تعهد موضوع آموزش رایگان که متولی آن دانشگاه محل تحصیل است)، موضوعیت ندارد. لازم به ذکر است که اینگونه افراد، باید با مراجعه به آموزش‌وپرورش، نسبت به تعیین تکلیف ثانویه قبلی (موضوع اسناد تعهد ریزنمره و ماموریت تحصیلی با
پرداخت خسارت)، اقدام کنند.

دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی که تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ فارغ‌التحصیل می‌شوند، مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی ویژه فرهنگیان رسمی پیمانی هستند؛ ولی افرادی که به هر دلیل تا مهلت مقرر، فارغ‌التحصیل نشده باشند، قبولی آنان "کان لم یکن" تلقی خواهد شد.

رشته‌های تحصیلی ویژه فرهنگیان، مخصوص شاغلان آموزش و پرورش است

تمامی رشته‌های تحصیلی ویژه فرهنگیان، مخصوص شاغلان رسمی یا پیمانی واجد شرایط آموزشوپرورش است به همین منظور سایر داوطلبان اعم از قراردادی، تطبیقی نهضت سوادآموزی، شرکتی، معلمان حق‌التدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی، حق‌التدریسی‌های مدارس غیر انتفاعی، داوطلبان آزاد و ... مجاز به انتخاب این رشته‌ها نبوده و در صورت انتخاب و قبول شدن، قبولی آنان لغو خواهد شد. 

مسئولیت پذیرش دانشجوی آزاد در دوره شبانه و آزاد به عهده دانشگاه است

مسئولیت هر گونه پذیرش دانشجوی آزاد در دوره شبانه و مجازی به عهده دانشگاه بوده و آموزش و پرورش هیچگونه تعهدی برای استخدام اینگونه پذیرفته شدگان و دانشجویان شبانه ومجازی ندارد. با توجه به استقرار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی درشهر تهران، چنانچه نتایج آزمون مزبور ازسوی سازمان سنجش قبل از ساماندهی نیروی انسانی در سطح استان‌ها و شروع سال تحصیلی در مدارس اعلام شود، در صورت امکان و با موافقت اداره کل آموزش و پرورش استان محل خدمت مبدا صرفا برای تحصیل (حداکثر دو سال) با انتقال موقت افراد پذیرفته شده(صرفاً دوره روزانه فرهنگیان رسمی وپیمانی) به مناطق آموزشی شهر تهران و یا شهرستان‌های استان تهران (در صورت نیاز) مساعدت لازم به عمل خواهد آمد.

جزئیات انتخاب رشته متقاضیان تخصیل در  «مدیریت آموزشگاهی ویژه هنرستان‌ها»

مسئولیت ناشی از عدم رعایت ضوابط عمومی و اختصاصی به عهده داوطلب است و هیچگونه حقی برای وی ایجاد نمی‌کند.  صرفاً فرهنگیان دارای حکم کارگزینی با نوع استخدام رسمی که دارای رشته شغلی هنرآموز بوده و درحال حاضر در پست مدیر و یا معاون فنی هنرستانها خدمت می‌کنند، مجاز به انتخاب کد رشته محل‌های مربوط به رشته «مدیریت آموزشگاهی ویژه هنرستان‌ها»هستند. اعمال مدرک تحصیلی این گونه پذیرفته شدگان، بعداز فراغت از تحصیل تابع ضوابط و مقررات مربوط است و تحصیل در این رشته حقی برای افراد ایجاد نمی‌کند.

عدم ارائه خوابگاه برای دانشجویان ارشد در دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برای دانشجویان کارشناسی ارشد روزانه و یا شبانه (اعم از فرهنگی و آزاد) از ارائه هرگونه خوابگاه معذور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • هنراموز IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      12 1
      آموزش و پرورش صاحاب نداره
    • امیرعلی IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      0 0
      آیا کسی که کارمند رسمی است برای ادامه تحصیل در ارشد مدارک تحصیلی و پایان خدمت و ریزنمرات و.... ارائه دهد؟؟؟