سرقت پول و هویت دانشجویان به نام بورسیه‌ تحصیلی/ چگونه از کلاهبرداری بورسیه پیش‌گیری کنیم؟

شناسایی روش‌های کلاهبرداری و اجتناب از آن‌ها، راهکاری برای پیش‌گیری از سواستفاده کلاهبرداران است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تحصیل در دانشگاه‌های خوب جهان و رشته مورد علاقه، رویای هر دانشجویی است؛ اما تحقق این رویا، آنقدرها هم آسان نیست. از پیدا کردن فرصت‌های بورسیه گرفته تا رسیدن مهلت‌ پذیرش، ارائه درخواست‌ بورسیه، شرکت در آزمون‌های استاندارد و پر کردن فرم‌های کمک‌های مالی.

این روزها که بازار مهاجرت داغ است، گرفتن بورسیه و مهاجرت تحصیلی یکی از بهترین فرصت‌هاست؛ اما باید توجه کرد که داوطلبان ورود به دانشگاه در برابر کمک‌های مالی و کلاهبرداری‌های بورسیه بسیار آسیب‌پذیر هستند.

کلاهبرداران معمولا یا به دنبال کسب درآمد هستند یا قصد دارند اطلاعات شخصی افراد را جمع‌آوری کنند. به همین دلیل داوطلبان ورود به دانشگاه باید دقت کنند تا قربانی این افراد نشوند.

دو قانون اصلی وجود دارد که به افراد کمک می‌کند از همه انواع کلاهبرداری‌های بورسیه، در امان بمانند؛ نخست این که هرگز برای درخواست بورسیه تحصیلی پول پرداخت نکنید و دوم این که فرصتی که خیلی رویایی به نظر می‌رسد، احتمالا کلاهبرداری است. اگر فرصت‌های دریافت بورسیه را با به کارگیری این قوانین ارزیابی کنید، از اکثر قریب به اتفاق دام‌ها دور خواهید شد.

انواع کلاهبرداری بورسیه چیست؟

یکی از رایج‌ترین کلاهبرداری‌های بورسیه، برنامه‌هایی است که برای ارسال درخواست هزینه دریافت می‌کنند. آنها پرداخت این هزینه‌ها را خیلی عادی جلوه می‌دهند. به علاوه پرداخت هزینه ۱۵ تا ۳۰ دلاری برای «پردازش درخواست» وقتی که قرار است بورسیه ۵۰۰ دلاری برنده شوید، چندان زیاد به نظر نمی‌رسد.

در این شرایط باید این موضوع را در نظربگیرید که دانشگاهی که می‌تواند ۵۰۰ دلار بورسیه اعطا کند؛ اما هزینه‌های ورودی را از هزاران متقاضی دریافت می‌کند، بیشتر از این که به دنبال کمک مالی به دانشجویان باشد، قصد کسب درآمد دارد و به همین دلیل، شانس شما برای کسب بورسیه این دانشگاه، کمتر از شرکت در یک بخت‌آزمایی است. البته این افراد معمولا پس از جمع‌آوری هزینه‌ها، ناپدید می‌شوند.

انواع دیگری از کلاهبرداری هزینه درخواست هم وجود دارد. برای مثال برخی ممکن است ادعا کنند که کمکی بلاعوض یا وامی بدون بهره به شما ارائه می‌دهد؛ اما این خدمات نیازمند پرداخت مالیات یا کارمزد است.

شیوه دیگر کلاهبرداری این است که پلتفرمی به شما معرفی کنند که برای دسترسی و مطابقت اطلاعات‌تان با بورسیه‌ها، لازم است هزینه استفاده از «سرویس جستجوی ممتاز» را پرداخت کنید. در حالی که برخی از خدمات جستجو و تطبیق بورسیه مانند Fastweb و Cappex، جامع و رایگان هستند.

دریافت یک ایمیل حاوی این پیام که بورسیه تحصیلی برنده شده‌اید، خیلی هیجان‌انگیز است؛ اما معمولا همه این‌ها کلاهبرداری‌اند. این پیام‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که آدرنالین شما را بالا می‌برد و باعث می‌شود سریع عمل کنید.

این پیشنهادات به ظاهر هیجان‌انگیز، معمولا تلاش‌هایی برای فاش کردن اطلاعات شخصی یا مالی شما هستند، به طوری که حتی کلیک پیوندها، می‌تواند شما را در معرض کلاهبرداری قرار دهد. البته اگر ارزش بررسی دارد، می‌توانید نام بورسیه تحصیلی یا سازمان را در گوگل جستجو و نتایج آن را بررسی کنید.

کلاهبرداری‌ها معمولا توسط Better Business Bureau یا FTC‌ به خوبی شناسایی می‌شوند. فرصت‌های واقعی باید قابل بررسی و تحقیق باشند.

نوع دیگری از کلاهبرداری این است که درخواستی برای دوستی در فیسبوک یا اینستاگرام دریافت کنید. دوست جدید شما کسی است که برای یک ارائه‌دهنده بورسیه تحصیلی کار می‌کند و به شما پیشنهاد می‌دهد که به دلیل اختلالی که در سیستم‌شان ایجاد شده، می‌تواند شما را به عنوان برنده بورسیه تحصیلی معرفی کرده و سپس شما دو نفر می‌توانید پول را تقسیم کنید.

این ادعا حتی اگر واقعی هم باشد، غیراخلاقی و غیرقانونی است. به طوری که ممکن است دردسر زیادی برای شما داشته باشد؛ اما در بیشتر موارد راهی برای کلاهبرداری از اطلاعات شخصی شماست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1123062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =