آخرین لایحه رتبه بندی تاثیری بر معیشت معلمان ندارد

رامین کریمی‌نیا*

 گروه اجتماعی ایسکانیوز - در بررسی محاسن آخرین لایحه رتبه بندی معلمان باید به حذف عملکرد رقابتی در احراز رتبه و به جای آن قرار دادن تجربه، تاثیر بیشتر مدرک تحصیلی و سابقه به جای پژوهش، شامل شدن کلیه معلمان از ابتدای خدمت طبق ماده چهار، حذف عبارت منوط بودن تامین بودجه به نظر دولت در سال‌های آینده، جدا کردن مبلغ رتبه بندی از مبنای محاسبه حداقل حقوق تعریف دقیق کارکنان اداری که مشمول رتبه بندی می‌شوند، جدا کردن مبلغ رتبه بندی از مبنای محاسبه حداقل حقوق و امکان استفاده از دو معلم در هییت‌های ممیزی(دونفر صاحبنظر) اشاره کرد.

اما معایب این طرح شامل عدم تاثیر آنچنانی بر کیفیت کار و افزایش منزلت و معیشت معلمان طبق مفاد سند تحول، قطع ارتباط معلمان با مشاغل یکسان یعنی اساتید دانشگاه طبق تبصره ۳ ماده ۲۹ قانون توسعه ششم، کاهش شدید کف دریافتی معلمان جوان با توجه به وعده ۸/۰۸۰ تومان، افزایش زمان اجرای فرایند رتبه‌بندی از یک ماه به سه ماه، خروج از رسته آموزشی و فرهنگی پس از دوبار تنزل رتبه و حذف سایر بندهای موثر حکم بر افزایش مبلغ رتبه بندی مانند حق مدیریت و غیره می‌شود.

از جمله ابهاماتی هم که در طرح وجود دارد عدم تعیین میزان بودجه مورد نیاز، مشخص نبودن زمان پرداخت (امسال یا سال بعد)، عدم مشخص بودن تاثیر سنوات تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و غیره بر رتبه بندی  و ابهام در برخی موارد ماده ۵ است.

از طرفی با توجه به اینکه افزایش رتبه بندی شامل سه آیتم حق شغل، حق شاغل و فوق العاده شغل خواهد بود و مجموع این سه مورد تقریباً ۶۰ درصد کل حقوق را تشکیل می‌دهد (اعداد فرضی هستند) بنابراین میزان افزایش رتبه‌های مختلف به شرح زیر است: رتبه آموزشیار معلم ۲۷ درصد کل حکم، مربی معلم ۳۳ درصد کل حکم، استادیار معلم ۳۹ درصد کل حکم، دانشیار معلم ۴۵ درصد کل حکم و استاد معلم ۵۴ درصد کل حکم و سوال اینجاست که آیا باید دوباره در شورای نگهبان تایید شود و یا حتی ممکن است تایید نشود؟ در پاسخ باید گفت که بله باید مجدداً در شورای نگهبان بررسی شود و با توجه به حضور نماینده شورای نگهبان در برخی جلسات کمیسیون آموزش به احتمال زیاد تصویب می‌شود.

آیا دولت نامه پذیرش بار مالی را داده است؟ خیر هنوز نداده و اگر به همراه ارائه لایحه به شورای نگهبان پذیرش بار مالی کتباً ضمیمه نشود مجدداً طبق اصل ۷۵ قانون اساسی برگشت می‌خورد.
آیا اجرایی شدن این لایحه به امسال می‌رسد؟ با توجه به اینکه بیشتر آیین نامه اجرایی قبلا نوشته شده (البته نیاز به اصلاحاتی دارد) اگر شورای نگهبان و وزارت آموزش و پرورش تعجیل نمایند امکان اجرا در آخرین روزهای سال جاری هست.

*مسئول کارگروه رتبه بندی سازمان معلمان ایران

انتهای پیام /

کد خبر: 1130658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =