افزایش آمار زگیل تناسلی با ممنوعیت ارائه اقلام پیشگیری از بارداری

داریوش فرهود؛ پدر علم ژنتیک ایران گفت: یکی از دلایل رایج طلاق این روزها افزایش اچ پی وی (زگیل تناسلی) است و ممنوعیت ارائه رایگان بدون آموزش می‌تواند آمار مبتلایان به اچ پی وی را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، حمیدرضا اینانلو، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در بخشنامه‌ای خطاب به معاونان غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در راستای اجرای ماده ۵۱ " قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت "اعلام کرد: هرگونه توزیع رایگان یا یارانه‌ای اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری، کار گذاشتن اقلام پیشگیری و تشویق به استفاده از آنها در شبکه بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی ممنوع است. هرگونه ارائه داروهای جلوگیری از بارداری در داروخانه‌های سراسر کشور و شبکه بهداشت و کار گذاشتن اقلام پیشگیری باید با تجویز پزشک باشد.

بیشتر بخوانید

افزایش سقط‌ جنین‌ غیرقانونی و عوارض جبران ناپذیر / دستگاه‌های مدعی از واقعیت خبر ندارند

اما سوال اینجاست که عواقب این تصمیم چیست؟ استفاده از این شیوه‌ها برای افزایش جمعیت صرفا از منظر آماری منجر به افزایش تعداد بارداری‌ها می‌شود اما این افزایش آمار بدون توجه به کیفیت بارداری‌ها و ارتقای سطح رفاه خانواده‌ها نتیجه مطلوبی که مسئولان می‌خواهند را نخواهد داشت.

یکی از دلایل رایج طلاق این روزها افزایش اچ پی وی (زگیل تناسلی) است

داریوش فرهود؛ پدر علم ژنتیک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در این باره گفت: یکی از دلایل رایج طلاق این روزها افزایش اچ پی وی (زگیل تناسلی) است و در اثر ابتلای یکی از زوجین اختلافات به وجود می‌آید و به طلاق منجر می‌شود. با اینکه اقلام پیشگیری از بارداری نمی‌توانند صد در صد از ابتلا به اچ پی وی جلوگیری کنند اما نقش مهمی دارد. پس ممنوعیت ارائه رایگان بدون آموزش می‌تواند آمار مبتلایان به اچ پی وی را افزایش دهد.

او تاکید کرد: از جهتی به نظر من آمار ازدواج و فرزندآوری به واسطه ارائه اقلام پیشگیری از بارداری کاهش پیدا نکرده بلکه اگر سن ازدواج افزایش یافته، روابط پیچیده‌تر شده و طلاق بیشتر شده است، دلیل آن تورم لجام گسیخته و نا امیدی است که در جامعه وجود دارد. براساس آمار ما جزو افسرده‌ترین کشورهای دنیا هستیم و اعتیاد هم آمار بالایی دارد و همه این‌ها ثبات زندگی زناشویی را متزلزل می‌کند. به نظر من با ممنوعیت ارائه اقلام پیشگیری از بارداری تنها راه به بی‌راهه رفته‌ایم و باعث ایجاد مشکلاتی می‌شویم که باید ده سال دیگر مجددا دنبال راه حل برای جبران آن‌ها باشیم.

جای خالی آموزش

یکی از پزشکان فعال در حوزه بیماری‌های مقاربتی که تمایلی به آوردن نامش در این گزارش را نداشت از عواقب این تصمیم به خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز گفت: اولین دلیل ناباروری در دنیا بیماری‌های آمیزشی درمان نشده است مثلا همین سوزاک ساده که به گفته متخصصان عفونی آمار بالایی هم دارد به راحتی درمان می‌شوند اما به دلیل اینکه آگاهی مردم نسبت به بیماری‌های آمیزشی کم است دیر مراجعه می‌کنند یا اصلا مراجعه نمی‌کنند و یک عفونت ساده به عفونتی مقاوم به درمان تبدیل می‌شود و یکی از عواقب آن ناباروری است.

او ادامه داد: مسئولان با ممنوعیت ارائه اقلام پیشگیری از بارداری تصمیم به افزایش بارداری دارند و در مقابل آموزشی هم به مردم نمی‌دهند پس طبیعتا در مناطق محروم شاهد افزایش آمار بیماری‌های آمیزشی خواهیم بود و با بالا رفتن آمار این بیماری‌ها میزان ناباروری هم افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، تصمیمات یکباره و بدون مشورت با کارشناسان خبره در این حوزه و بررسی نکردن موضوع از جوانب مختلف منجر به این می‌شود که دلیل مهمی مانند رفاه و مشکلات مالی نادیده انگاشته شده و سیاست‌ها به جای تشویقی بودن تنبیهی و محدود کننده باشند. نتیجه این برخوردها مقاومت مردم در برابر اجرای تصمیمات است و نتیجه مطلوب هم حاصل نمی‌شود. مسئولان امر باید از تجربه سال‌های گذشته استفاده کرده و با کار کرشناسی شده و برنامه ریزی اصولی و در نظر گرفتن عواقب تصمیمات در دراز مدت در راستای افزایش جمعیت قدم بردارند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1133852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =