درآمدزایی دانشگاه‌ها تنها با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا محقق نمی‌شود/ ضرورت حفظ استادان فعال در حوزه صنعت

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر دانشگاه‌ها قصد دارد درآمدزایی صنعتی داشته باشند، صرفا با شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا نمی‌توانند کاری پیش ببرند، چون این شرکت‌ها حدود ۱۰ سال زمان نیاز دارند تا بتوانند به درآمد مازادی برسند که برای دانشگاه سودمند است.

امیر اسماعیلی ابهریان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان این که حفظ اعضای هیئت علمی صنعتی برای دانشگاه‌ها ضروری است، اظهار کرد: استادی که خارج از دانشگاه فعالیت صنعتی دارد، نیاز چندانی به حقوق هیئت علمی نخواهند داشت. به همین دلیل، استادان به تدریج تمایلی به همکاری با دانشگاه نخواهند داشت. 

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد تا چند سال آینده باید اعضای هیئت علمی‌های صنعتی خود که ا صنعت ارتباط خوبی دارند را حفظ کند، افزود: صنعت در ایران فردمحور است. به این معنا که یک پروژه کلان با اعتبار به یک نفر واگذار می‌شود. در هر حوزه صنعتی افرادی هستند که می‌توانند بسیار تعیین‌کننده باشند، به همین دلیل، آشنایی و کمک گرفتن از این افراد مهم است.

وی با تصریح بر این که اگر دانشگاه‌ها قصد دارد درآمدزایی صنعتی داشته باشند، صرفا با شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا نمی‌توانند کاری پیش ببرند، گفت: چون این شرکت‌ها حدود ۱۰ سال زمان نیاز دارند تا بتوانند به درآمد مازادی برسند که برای دانشگاه سودمند باشد. در نتیجه، بهترین راهکار حفظ استادانی در دانشگاه است که سالهاست فعالیت صنعتی دارند.

اسماعیلی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی باید نسبت به پایشی فعالیت‌های صنعتی خارج از دانشگاه استادان اقدام کند.

دانشگاه آزاد می‌تواند بزرگترین شبکه صنعتی کشور باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یادآور شد: دانشگاه آزاد به دلیل پراکندگی در کشور مانند یک شبکه و زنجیره در کل کشور پخش شده است و هیچ شبکه صنعتی با وسعت دانشگاه آزاد در کشور وجود ندارد. واحدهای دانشگاه آزاد می‌توانند مانند پایگاه‌هایی برای شناسایی نیازمندی‌های هر منطقه باشند.

وی افزود: باید در راستای استفاده بیشتر از تجهیزات دانشگاه تلاش کرد. ما تلاش کرده‌ایم که از امکانات دانشگاه را در حوزه R&D و فعالیت‌های صنعتی استفاده کنیم.

اسماعیلی بیان کرد: حرکت واحدهای دانشگاهی به سوی فعالیت‌های صنعتی، پروژه بزرگ و مهمی به شمار می‌رود که نیازمند برنامه‌ریزی است. مثلا می‌توان بخشی از حقوق استادان را منوط به گرفتن پروژه‌های صنعتی کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در پایان با اشاره به این که تشویق استادان به فعالیت صنعتی ضروری است است، اظهار کرد: اگر این تشویق موضوع به درستی مدیریت شود، شرکت‌های کوچک به درآمدهای‌ کلان دست خواهند یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =