تدبیر آیت الله سیستانی و هوشمندی برخی سیاسیون فتنه عراق را خنثی کرد / هیچ مشکلی برای زیارت اربعین به وجود نخواهد آمد

محمدعلی الحکیم با بیان اینکه احتمالا مرجعیت عراق در پشت صحنه به مقتدی صدر نسبت به تبعات اقدامش هشدار داده، اظهار کرد: پیام آیت الله سیستانی و عقب نشینی رهبر جریان صدر موجب خنثی شدن فتنه در عراق شد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، درگیری مسلحانه و آشوب که در پی استعفای مقتدی صدر از سیاست در عراق به وجود آمده بود، پس از پیام آیت الله سیستانی و حرام خواندن درگیری‌های این کشور با عقب نشینی رهبر جریان صدر پایان یافت. وی در یک نشست خبری ضمن عذرخواهی از طرفدارانش خواست که به سرعت پارلمان را تخلیه کرده و به خانه بازگردند. این در حالی بود که به اعتقاد برخی تحلیلگران مسائل عراق، اعلام استعفای مقتدی صدر موجب بروز درگیری در این کشور شد. گروه بین الملل ایسکانیوز در مصاحبه‌ای با محمدعلی الحکیم –تحلیلگر عراقی و مدیر خبرگزاری النخیل- به بررسی آخرین تحولات کشور عراق پرداخت.

 این کارشناس عراقی در خصوص استعفای صدر از سیاست با غیرممکن بودن کناره‌گیری او از قدرت در عراق گفت: مقتدی صدر یکی از سه پایه سیاست در عراق محسوب می‌شود؛ بنابراین کناره‌گیری او امکانپذیر نیست. حکیم با اشاره به تاثیرگذاری مقتدی صدر و اینکه با یک پیام توانست فتنه عراق را پایان دهد، اظهار کرد: او محبوبیت زیادی نزد طرفدارانش دارد و به همین دلیل خروج او از سیاست عراق کاملا بی‌مفهوم است. وی در ادامه افزود: با تدبیر مرجعیت عالیقدر عراق –آیت الله سیستانی- و هوشمندی برخی سیاسیون و خود مقتدی صدر معادلات فتنه‌گران خنثی و منطقه سبز بغداد از آشوبگران خالی شد.  

 به گفته آقای حکیم، اقدام به استعفای آقی صدر به نوعی یک مانور سیاسی بود و قصد داشت نفوذش در جامعه عراق را نشان دهد. این تحلیلگر عراقی با تاکید بر خطرناک بودن فتنه اخیر عراق گفت: ظرف یک روز 25 نفر در عراق کشته و صدها نفر زخمی شدند و در صورت تداوم آن قطعا نیروهای خارجی وارد این فتنه می‌شدند. از نظر مدیر خبرگزاری النخیل عراق، ادامه درگیری در عراق خواست برخی کشورهای منطقه به ویژه اسرائیل بود؛ زیرا آنها مخالف ثبات در عراق و شکل گرفتن جریانی دیگر مانند حزب الله در این کشور هستند.

وی با بیان اینکه اسرائیل در پشت پرده تمام آشوب‌های منطقه قرار دارد، خاطر نشان کرد: سفارت آمریکا در عراق مقر افسران موساد است تا بتوانند اهداف خبیثانه خود را به اجرا در آورند. الحکیم با اشاره به توئیت «ایدی کوهن» -فعال رسانه‌ای اسرائیلی- و خوشنودی او از آشوب‌های شکل گرفته، نقش اسرائیل در این فتنه را غیرقابل انکار دانست.

آقای حکیم در پاسخ به سوالی در مورد اتهاماتی که برخی گروه‌های عراقی به ایران نسبت می‌دهند، اظهار کرد: ایران صرفا به دنبال حل مشکلات عراق و از بین بردن اختلافات داخلی در عراق است. وی با اشاره به کمک‌های ایران برای مبارزه با داعش تصریح کرد که دخالت ایران برای حفظ کرامت، ناموس ثبات و مرقدهای مطهر در عراق بود و ایرانی‌ها با خون خود از حاکمیت عراق دفاع کردند. از نظر وی، دخالت ایران با دیگر کشورها قابل قیاس نیست. ایشان در ادامه به حضور 5200 تروریست خون خوار و خطرناک در زندان الحود عراق اشاره کرد که به کشورهای منطقه به ویژه عربستان وابسته هستند. وی همچنین به تجاوز نظامی ترکیه به خاک عراق اشاره کرد که 230 کیلومتر از خاک عراق را اشغال کرده است.

این تحلیلگر عراقی با بیان اینکه دخالت‌های ایران در راستای حل اختلافات بین شیعه و سنی عراق انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: بزرگترین مشکل حال حاضر عراق ابهامات فراوان در قانون اساسی این کشور است؛ به عنوان مثال، بندهای 60 الی 70 قانون این کشور تصریح می‌کند که پست رئیس جمهور باید پس از یک ماه در پارلمان این تصویب شود اما اشاره نکرده که اگر تا یک ماه این اتفاق رخ نداد، چه اقدامی باید انجام شود. از نظر وی، مشکل دیگر عراق سیاسیون فاسد هستند که منافع شخصی و حزبی خود را بر مصالح عراق مقدم می‌دانند. ایشان دخالت‌های خارجی از کشورهای عربی منطقه و آمریکا و اسرائیل را مشکل دیگری معرفی کردند که باید در عراق ریشه کن شود.

 وی در ادامه با اشاره به سه مطالبه آیت الله سیستانی در زمان مبارزه با داعش مبنی بر وحدت عراق، سیادت این کشور و خروج تروریسم از آن، اظهار کرد: تا زمانی که این مرجع عالیقدر در عراق حضور دارد، نباید نگران چیزی در این کشور بود. از نظر آقای محمدعلی الحکیم، این مرجع عالیقدر با تدابیر هوشمندانه خود جلوی مشکلات این کشور را خواهد گرفت.

این تحلیلگر عراقی در خصوص احتمال بروز مشکلات در ایام اربعین نیز گفت: با توجه به هوشمندی سیاسیون عراق بحمدالله این فتنه خنثی شد و در جلساتی که احتمالا بین گروه‌های سیاسی برگزار می‌شود، بعید از بحران ادامه پیدا کند. ایشان با تاکید بر اینکه مراجع عراق اجازه نخواهند داد اربعین تحت تاثیر قرار بگیرد، خاطر نشان کرد: احتمالا مرجعیت عراق به مقتدی صدر و کل سیاسیون عراق هشدار داده که حق ندارند اختلافات خود را به خیابان‌های عراق بکشانند. وی در انتها تاکید کرد که بعید است مشکلی برای زیارت اربعین به وجود بیاید.     

انتهای پیام/

کد خبر: 1152374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =