دانشجو موتور محرک جامعه است/ امور دانشگاه باید به دانشجویان واگذار شود

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی گفت: هر دانشجو باید خود را مکلف به انجام وظایف و فعالیت‌هایی در راستای پیشبرد اهداف متعالی کشور بداند.

سیّد ابوالفضل سیّد محمدی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز با تشبیه دانشجویان به موتور محرک کشور گفت: حضور در متن جامعه به عنوان راهکار اصلی دوری از رخوت یا به نوعی فعال شدن، پویا شدن و در واقع غیر انفعالی عمل کردن دانشجویان به حساب می‌آید؛ در متن جامعه بودن به این معناست که هر دانشجو باید خود را مکلف به انجام وظایف و فعالیت‌هایی در راستای پیشبرد اهداف متعالی کشور بداند؛ به عنوان مثال هر فعالیتی که قرار باشد در جامعه رخ دهد، نیاز به یک موتور محرک دارد که این موتور محرک در کشورهای رو به رشد و دارای اهداف متعالی، دانشجویان آن کشور هستند.

وی با تشریح راه حل فعال شدن این موتور محرکه افزود: دو راهکار اجرایی برای فعال شدن این موتور محرکه وجود دارد؛ راهکار اول استفاده از اساتید به عنوان عنصر اصلی هویت بخشی به دانشگاه و دانشجو است و راهکار دوم بازگرداندن هویت دانشجویی به جوانان محصل در دانشگاه است؛ هویت بخشی به این معنا است که دانشجو بداند پس از فارغ التحصیلی از مدرسه، وارد فضای جدیدی به نام دانشگاه شده و از این به بعد باید خود را به عنوان یک عنصر فعال در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور به حساب بیاورد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت سپردن مسئولیت‌ها به دانشجویان گفت: دانشگاه با پر رنگ‌تر کردن نقش اساتید به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی هویت بخشی به دانشجویان، می‌تواند موفق‌تر عمل کند. دانشجو باید پس از خارج شدن از فضای نوجوانی، به عنوان یک فرد موثر و مسئولیت پذیر در بخش‌های مختلف جامعه ایفای نقش کند. بحث تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی دانشگاه نیز یکی دیگر از مولفه‌های اساسی در این وضوع است چراکه باعث می‌شود دانشجو با پذیرفتن مسئولیت‌های مختلف در دانشگاه دو مقوله مسئولیت پذیری در جامعه و هویت سازی خود به عنوان یک عنصر فعال اجتماعی را تمرین کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد تهران مرکزی با اشاره به نقش دانشگاه در بستر سازی برای واگذاری مسئولیت به دانشجویان ادامه داد: یکی از فعالیت‌هایی که دانشگاه می‌تواند به انجام برساند، سپردن مسئولیت‌های مختلف به دانشجویان است اما به نحوی که دانشجو ترغیب به پذیرفتن مسئولیت‌ها شود؛ بسترسازی برای این اتفاق از طریق آشنا سازی محصلان دانشگاهی به وظایف یک دانشجو است. آشنا سازی دانشجویان با وظایفشان از طرق مختلفی از جمله حضور فعال در کلاس‌ها، شرکت در فعالیت‌های فرهنگی و فوق برنامه و همچنین عضویت در کانون‌ها و تشکل‌ها امکان پذیر خواهد بود.

کد خبر: 1155266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =