پل پیلار: به آینده سیاسی آمریکا بسیار بدبین هستم / بی‌اعتقادی جمهوری خواه‌ها به انتخابات آزاد

استاد دانشگاه جرج تاون با بیان اینکه یکی از دو حزب بزرگ در این کشور به یک گروه افراطی تبدیل شده، ابراز تاسف کرد: آمریکایی‌ها با چشم‌انداز زندگی در یک دولت استبدادی روبرو هستند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از کشف اسناد محرمانه در عمارت ترامپ در فلوریدا بحث‌های زیادی پیرامون شانس وی برای حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا مطرح شد. این در حالی است که بسیاری از جامعه دانشگاهی آمریکا حتی قبل از خبر مذکور، ترامپ را لکه سیاهی در سپهر سیاسی آمریکا می‌دانستند. دوران ریاست جمهوری او اوج یکجانبه‌گرایی ایالات متحده در عرصه بین المللی بود. در عرصه داخلی نیز به نوعی افراط گرایی در این کشور ترویج شد. افراط گرایی که در رقابت انتخاباتی ۲۰۲۰ به اوج رسید و رئیس جمهور آمریکا حاضر به پذیرش نتایج انتخابات نبود و برای حفظ قدرت طرفدارانش را به ایجاد آشوب و اغتشاش ترغیب کرد. پل پیلار -استاد دانشگاه «جرج تاون» و از کارشناسان ارشد اندیشکده بروکینگز- در مصاحبه خود با موسسه مطالعات آمریکا به بررسی احتمالات مختف در مورد انتخابات ماه بعد کنگره آمریکا و همچنین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور پرداخت. 

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- بررسیها نشان می‌دهد که محبوبیت جو بایدن روز به روز در حال کاهش است و شاید او از شانس کمی برای انتخاب مجدد برخوردار باشد. از طرفی دونالد ترامپ که محبوبیت نسبتا خوبی حداقل در بین ۵۰ درصد از آمریکایی‌ها- دارد، به عنوان یکی از رقبای سرسخت دموکرات‌ها محسوب می‌شود. با توجه به مجموعه موارد ذکر شده چقدر احتمال بروز بحران در انتخابات کنگره در سال جاری و انتخابات ریاست جمهوری آتی وجود دارد؟

انتخابات میان دوره‌ای در اولین دوره ریاست جمهوری ایالات متحده تقریبا همیشه منجر به از دست دادن کرسی‌های حزب رئیس جمهور در کنگره می‌شود. به احتمال زیاد امسال نیز این موضوع تکرار خواهد شد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احتمالا جمهوری خواهان اکثریت مجلس نمایندگان را دوباره به دست آورند. با توجه به وضع تورم که هنوز یک نگرانی اساسی محسوب می‌شود، وضعیت اقتصاد به نفع حزب حاکم -یعنی دموکرات‌ها- عمل نمی‌کند. اگر دموکرات‌ها کنترل اندک خود را بر سنا حفظ کنند (در حالی که تنها یک سوم کرسی‌ها برای انتخابات حضور دارند) این یک پیروزی برای دموکرات‌ها تلقی می‌شود. شانس قابل ملاحظه‌ای هم برای کسب این موفقیت توسط دموکرات‌ها وجود دارد و دلیل اصلی آن کیفیت به شدت بد برخی از نامزدهای جمهوری خواه سنا است. اما اگر جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان را به دست بگیرند، تقریبا مانع هر پیشنهادی خواهند شد که توسط دموکرات‌ها پیشنهاد می‌شود و رئیس جمهور بایدن شانسی برای تصویب هیچ برنامه قانونی نخواهد داشت.

بحران واقعی در انتخابات امسال و آینده این است که حزب جمهوری خواه دیگر به انتخابات آزاد اعتقادی ندارد و به نتایج آن احترام نمی‌گذارد. این امر فراتر از انکار مداوم ترامپ در مورد شکست خود در انتخابات ۲۰۲۰ و حتی فراتر از این واقعیت است که بسیاری از جمهوری خواهان دیگر به تبلیغ دروغ ترامپ در مورد آن انتخابات ادامه می‌دهند. برخی از نامزدهای جمهوری‌خواه که امسال شرکت می‌کنند از بیان اینکه در صورت شکست نتایج انتخابات امسال را به رسمیت می‌شناسند، خودداری می‌کنند.

- از نظر جنابعالی دموکرات‌ها چه راهبردی را برای انتخابات میان دوره‌ای کنگره و همچنین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اتخاذ خواهند کرد؟

با توجه به عدم مقبولیت تصمیم دادگاه عالی –که تحت کنترل جمهوری خواهان قرار دارد- مبنی بر پایان دادن به حق قانونی سقط جنین که در اوایل سال جاری تصویب شد، تنها موضوعی که دموکرات‌ها بیش از هر چیز دیگری در مبارزات انتخاباتی امسال به آن فشار می‌آورند، سقط جنین است. دموکرات‌ها همچنین به دستاوردهای قانونی اشاره می‌کنند که آنها برای آن تلاش کردند و بسیاری از جمهوری‌خواهان با آن مخالف بودند؛ از جمله قانون کاهش تورم. بدون شک برای سال ۲۰۲۴ دموکرات‌ها امیدوارند در صورتی که تورم تا آن زمان فروکش کرده و اگر رکود پایان یافته باشد که موجب تلاش‌ برای مبارزه با تورم شده است، بتوانند با اشتیاق بیشتری درباره اقتصاد صحبت کنند.

- دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از چند هفته پیش اعلام کرده بود که کمپین انتخاباتی خود را برای انتخابات ۲۰۲۴ راه اندازی خواهد کرد. از طرفی پرونده‌های قضایی برای او وجود دارد که آخرین آن مریوط به نگهداری اسناد محرمانه است. با این تفاسیر آیا ترامپ شانس حضور در انتخابات ۲۰۲۴ را خواهد داشت؟

حتی اگر ترامپ به جرمی مانند سرقت اسناد متهم شود، این امر لزوما مانع نامزدی او در انتخابات نمی‌شود. شاید تعجب آور باشد که ظاهرا قانونی برای ممانعت از نامزدی او در انتخابات وجود ندارد. تنها استثنا ممکن است استناد به اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده باشد که بر طبق آن هر کسی که در شورش یا اغتشاش علیه ایالات متحده شرکت کرده باشد را از تصدی پست منع می‌کند. این ماده برای اعمال اعضای کنفدراسیونی که جنگ داخلی را در دهه ۱۸۶۰ به راه انداختند، وضع شد. اگر ترامپ به دلیل حمله به ساختمان کنگره ایالات متحده در ژانویه ۲۰۲۱ متهم و به خصوص محکوم شود، ممکن است حداقل برخی از ایالت‌ها او را به دلیل اصلاحیه چهاردهم از شرکت در انتخابات منع کنند.

- برخی تحلیلگران بر این باورند که حمله «اف بی آی» به عمارت ترامپ در فلوریدا و کشف اسناد محرمانه در آن، سناریویی برای حذف سیاسی ترامپ از صحنه سیاسی ایالات متحده آمریکاست. نظر شما در این خصوص چیست؟

هیچ «حمله‌ای» توسط «اف‌بی‌آی» به اقامتگاه ترامپ در فلوریدا صورت نگرفت و آنچه در آنجا رخ داد هیچ ربطی به حذف ترامپ از صحنه سیاسی یا هر انگیزه سیاسی دیگری نداشت. تفتیش و ضبط اسناد، پس از تلاش های طولانی دولت برای بازپس گیری اطلاعاتی که ترامپ هرگز حق نداشت آنها را با خود ببرد، آخرین راه حل بود. قانون به صراحت می‌گوید -و روسای جمهور قبلی ایالات متحده از این قانون تبعیت کرده‌اند - که اسناد ریاست جمهوری به دولت ایالات متحده تعلق دارد و نه شخصی که دفتر را رهبری کرده است. ترامپ عمدا و مکررا قانون را زیر پا گذاشت و در مورد آنچه به فلوریدا برده بود دروغ گفت. غیرقانونی بودن کارهایی که او انجام داد صرفا به اسناد طبقه بندی نمی‌شود و حتی تمام اسناد رسمی را شامل می‌شود و برخورد بی‌دقت او با اسناد دارای طبقه بندی بالا باعث شد تا دولت دوباره اختیار این مطالب را به دست بگیرد.

- در نهایت به نظر شما چه سرنوشتی در انتظار انتخابات ۲۰۲۴ و آمریکایی هاست؟

اگر قرار باشد دونالد ترامپ دوباره رئیس جمهور شود، دموکراسی آمریکایی خواهد مرد. او هنوز به احترام به نتایج انتخابات آزاد اعتقادی ندارد و نشان داده که برای حفظ قدرت به کودتا و استفاده از خشونت متوسل می‌شود. با توجه به اینکه بی‌اعتنایی او نسبت به دموکراسی  به بقیه حزب جمهوری خواه نیز سرایت کرده است، تصور اینکه یک جمهوری خواه دیگر به عنوان رئیس جمهور ۲۰۲۴ انتخاب شود، تقریبا به همان اندازه بد خواهد بود. برخی از جمهوری‌خواه‌ها حتی قبل از اینکه ترامپ تمایلات ضد دموکراتیک خود را نشان دهد، اعتقادی به دموکراسی نداشتند؛ مانند تلاش برای دشوار کردن رای دادن. مثلا انتخاب فرماندار دسنتیس فلوریدا به معنای ترامپیسم بدون ترامپ است.

حتی اگر یک دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ پیروز شود، مجددا طرف جمهوری خواه از به رسمیت شناختن و احترام به نتیجه امتناع خواهد کرد. من نسبت به آینده سیاسی کشورم بسیار بدبین هستم. یکی از دو حزب بزرگ در این کشور به یک گروه افراطی تبدیل شده است. آمریکایی‌ها با چشم‌انداز زندگی در یک دولت استبدادی روبرو هستند؛ همانطور که متاسفانه بسیاری از افراد دیگر در جهان با همین مشکل مواجه هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1156849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =