بهترین فیلم هم روی پرده سینما برود، مخاطب ندارد / فیلمنامه‌نویسان دچار خودسانسوری شده‌اند/ بریز و بپاش‌های بیهوده در صدا و سیما + فیلم

بازیگر سریال روزی روزگاری گفت: صدا و سیما بودجه‌اش را به جای پرداختن به اصل تولید صرف بریز و بپاش‌های بیهوده می‌کند که این موضوع تقریبا همه بخش‌های فرهنگی را در بر می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، آتش تقی‌پور جزو بازیگران با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون است که چند دهه از حضورش در عرصه بازیگری می‌گذرد و توانسته در این سال‌ها حضور اثرگذاری داشته باشد و با هنرمندانی چون حسن فتحی، بهرام بیضایی، ایرج طهماسب و محمدعلی نجفی همکاری کند.

وی را در فیلم و سریال‌های بسیاری دیده‌ایم. خودش می‌گوید فعالیت هنری‌اش را با تئاتر آغاز کرده و علاقه زیادی به این کار دارد. بازی‌های خوب او در مجموعه‌های «سربداران»، «روزی روزگاری»، «تفنگ سرپر»، «شب دهم» و «پهلوانان نمی‌میرند» در ذهن بسیاری از مردم به یادگار مانده است. گفت‌وگویی با این بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

در حال حاضر مشغول چه فعالیت‌هایی هستید؟

- در حال حاضر چشم به راهم و منتظرم ببینم که چه پیشنهاداتی دریافت می‌کنم. اوضاع به گونه‌ای است که بیشتر احساس بلاتکلیفی دارم چرا که شرایط بر وفق مراد نیست، کاری که در این اواخر به نام اپیدمی به کارگردانی سجاد حسینی و و صادق بکتاشیان تولید کردیم پخشش همچنان بلاتکلیف مانده است.

صدا و سیما بودجه‌اش را به جای پرداختن به اصل تولید صرف بریز و بپاش‌های بیهوده می‌کند

وضعیت صدا و سیما را در حال حاضر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- صدا و سیما بودجه‌اش را به جای پرداختن به اصل تولید صرف بریز و بپاش‌های بیهوده می‌کند که البته این موضوع فقط صداو سیما را شامل نمی‌شود و تقریبا همه بخش‌های فرهنگی را در بر می‌گیرد و مشاهده می‌کنیم که اقدام چندانی توسط مسئولان برای ساخته شدن تفکر و فرهنگ در یک جامعه صورت نمی‌گیرد.

اوضاع فیلمنامه‌ها را چطور می بینید؟

- مسئله این است که فیلمنامه‌نویس واقعیت‌ها را در جامعه می‌بینید اما به هنگام نگارش آنها دچار خودسانسوری می‌شوند که این امر باعث رخوت و کناره‌گیری‌شان می‌شود. وقتی افرادی که متخصص این کار هستند کناره‌گیری کنند افراد ضعیفی روی کار می‌آیند که تفکرات و تکنیک درستی نسبت به این حرفه ندارند و نتیجه آن می‌شود که مشاهده می‌کنیم و نکته دیگری که می‌توان به آن شاره کرد اینکه ممیزی‌هایی که از مدیران بالادستی اعمال می شود که خلقیت را نویسندگان می‌گیرد.

متاسفانه در شرایطی به سر می‌بریم که حتی اگر بهترین فیلم هم نمایش داده شود مورد استقبال مخاطبان قرار نمی‌گیرد. زندگی‌ها آن قدر سخت شده که یک خانواده ممکن است نتواند سینما را در بودجه مصرفی سالانه‌اش قرار دهد. همچنین ماهواره بخشی از تولید را به سمت خود جذب کرده‌اند. به عنوان نمونه مردمی که در آذربایجان زندگی می‌کنند حتما تلویزیون ترکیه را تماشا می‌کنند البته نه اینکه تلویزیون ملی را تماشا نکنند، نه ولی جذابیت‌هایی که تلویزیون ترکیه برایشان ایجاد می‌کند باعث شده تا برای آنها اهمیت بیشتری قائل باشند. ترکیه از نظر فرهنگی به گونه‌ای کار کرده که توانسته تاثیر زیادی روی مردم ما داشته باشد.

آتش تقی‌پور

شرایط برای پیشکسوتان سینما و تلویزیون راضی‌کننده نیست

اوضاع برای پیشکسوتان سینما و تلویزیون در حال حاضر چگونه است؟

- از آنجایی که من خود نیز عضو تشکیلات پیشکسوتان هستم باید بگویم که شرایط راضی‌کننده نیست. این حق پیشکسوت نیست که سالی یک بار به مسافرت برده شود و ماهانه یک مبلغ جزئی به حسابش واریز کنند.

اغلب کلمه بازنشسته که استفاده می‌شود گمانمان بر این است که تا قبل از آن به دردبخور بودیم ولی زمانی که به سن بازنشستگی می‌رسیم دیگر به درد کار کردن نمی‌خوریم. من خود بعد از بازنشستگی بیشتر فعالیت کردم.

اگر بنا به بازنشستگی اشخاص زیادی در این مملکت وجود دارند که باید بازنشسته شود برخی وجود دارند که با وجود گذشت ۹۰ سال از عمرشان هنوز مشغول به کارند، چرا آنها بازنشسته نمی‌شوند؟ البته با توجه به آمار بیکاری که در جوانان سراغ داریم باید به اجبار کناره‌گیری کنیم تا راه برای آنها باز شود که این یک مقوله دیگر است.

به نظر شما نقش‌هایی که پیشنهاد می‌شود در شان یک پیشکسوت هست یا نه؟

- این بسته به افراد است که چقدر برای خود ارزش قائل باشند و بتوانند درست فکر کنند و به آن نقشی که می خواهند بازی کند نزدیک شوند و حتی کوتاه بودن هم نقش هم مهم نیست. اما اغلب گمان بر این است که پیرها نمی‌توانند در صحنه فیلمبرداری دوام بیاورند چرا که کار بازیگری یک کار پرزحمت است.

شما از سال ۴۰ وارد عرصه بازیگری شده‌اید و تحصیلات آکادمیکتان نیز در همین زمینه است، با توجه به اوضاعی که به آن اشاره کردید، از حضور در سینما و تلویزیون احساس پشیمانی نمی‌کنید؟

- معمولا زمانی که به چیزی علاقه پیدا می‌کنید دیگر به عاقبت و آینده آن نمی‌اندیشید، بازیگری هم جزو آن دسته مشاغلی است که آدمی را عاشق می‌کند. من از این راه درآمد آن چنانی نداشتم و بیشتر به خاطر عشق و علاقه‌ای که به آن داشتم در آن ماندگار شدم، اما لعنت به این عشق که آدم را تا این اندازه حقیر می‌کند.

و به عنوان کلام پایانی.

- تنها چیزی که می توانم بگویم این است که ان‌شاءلله خداوند به همه ما و خود بنده عقل سلیم بدهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1159534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =