عادت‌های غلطی که خواب راحت را از چشمتان می‌گیرد

خستگی و عدم تمرکز در طول روز از نشانه‌های کم‌خوابی است و این بدان معناست که شما یا خواب باکیفیتی ندارید یا کمتر از میزان لازم در شبانه روز می‌خوابید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، برای اینکه فردی سرحال و پرانرژی از خواب بیدار شود، هر شبانه روز به چند ساعت خواب عمیق نیاز دارد. در حالی که کیفیت خواب با افزایش سن کاهش می یابد اما بسیاری از جوانان نیز مشکلات خواب را گزارش می کنند.

بیشتر بخوانید:

این اشتباهات را هنگام چرت زدن مرتکب نشوید

داشتن خواب باکیفیت، عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد، خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش می دهد، از استرس می کاهد و خلق و خو و تمرکز را نیز بهبود می دهد.

همچنین برخی عادات مخرب هم بر کیفیت خواب افراد تاثیر می گذارند که آگاهی از آنها و مدیریت صحیح این عادت ها می تواند مفید و در بهبود سلامت کلی فرد موثر باشد.

در ادامه به نقل از نشریه "هندوستان تایمز" به برخی از این عادات اشاره می کنیم:

* استفاده از تلفن همراه قبل از خواب

نور آبی که از صفحه نمایش تلفن همراه شما ساطع می شود، کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار می دهد. نور آبی می تواند تولید ملاتونین در بدن را که هورمون اصلی کنترل کننده چرخه خواب و بیداری است، مختل کند. ملاتونین ناکافی می تواند باعث بی خوابی، حساس شدن و خواب آلودگی در طول روز شود.

* خوردن مقدار زیادی غذا قبل از خواب

خوردن یک وعده غذایی پر حجم کمتر از یک ساعت قبل از خواب می تواند بر کیفیت خواب تاثیر گذاشته و به خواب رفتن را مشکل کند.

* مصرف بی رویه کافئین

مصرف بیش از اندازه قهوه منجر به اختلالات خواب می شود. کافئین محرکی است که می تواند به خواب رفتن را سخت کند.

* قرار نگرفتن در معرض نور طبیعی

زمانی که خود را از نور خورشید محروم می کنیم، سطح ملانین را کاهش می دهیم. ملانین، ملاتونین را می سازد که به چرخه خواب کمک می کند.

* بی توجهی به افزایش استرس 

سطوح بالای استرس با طولانی شدن مدت زمان به خواب رفتن و اختلالات خواب مرتبط است. کم خوابی سیستم واکنش بدن به استرس را تحریک می کند و منجر به افزایش هورمون های استرس، یعنی کورتیزول می شود که بر خواب تاثیر می گذارد.

منبع:بهداشت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1164239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =