حمایت از ورود فناوری به بازار محصولات کشاورزی/ بذرهای ممتاز ایرانی به ۷ کشور دنیا صادر می‌شود

یک پژوهشگر از تولید اولین بذر هیبریدی در کشور خبر داد و گفت: محصولات این بذر از لحاظ کمی و کیفی ممتاز تولید می‌شوند و در شرایط کنونی این بذر به ۷ کشور دنیا صادر می‌شود.

ثمن طباطبایی، پژوهشگر و فعال در شرکت دانش بنیان در زمینه بذر اصلاح شده صیفی جات در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: بذر هیبریدی با عملکرد و کیفیت مناسب، بنیه قوی، شکل و اندازه متنوع میوه (کوتاه، متوسط و بلند)، عطر و طعم مناسب و متحمل به آفات و بیماری‌های رایج برای نخستین بار در ایران تولید شده است.

وی افزود: عمده محصولات تولیدی در این شرکت خیار، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، ملون، هندوانه و ... است. تاکنون حدود ۲۰ نوع از محصولات بذر هیبریدی تجاری و به بازار معرفی شده که شامل ۷ نوع خیار، ۷ نوع گوجه فرنگی و ۷ نوع فلفل می‌شود.

این پژوهشگر درباره دیگر قابلیت‌های این بذرها در مقایسه با دیگر بذرهای موجود در بازار ادامه داد: بذر هیبریدی ویژگی‌های هر دو والد پدر و مادر را به شکل همزمان داشته و معیار اصلی تفاوت آن در مقایسه با دیگر بذرها محسوب می‌شود. از دیگر تفاوت‌های این بذر قیمت مقرون به صرفه بودن آن است. درضمن از لحاظ کیفی و کمی قدرت رقابت با دیگر بذرها را دارد.

به گفته این پژوهشگر اولین بذر هیبریدی توسط شرکت دانش بنیان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی تولید و موفق به تجاری سازی این محصولات شده است. این صنعت برای تولید انبوه و تجاری‌سازی وارد عمل شد و تاکنون تولیدات محصولات همچون خیار، گوجه فرنگی، انواع هندوانه، ملون و پیاز انجام می‌شود و در شرایط کنونی این محصول در سراسر کشور به فروش رسیده و در حال صادرات این بذرهای هیبریدی به ۷ کشور خارجی هم هستیم.

طباطبایی تاکید کرد: البته بازار تولیدات بذر به‌ شکل غیرمستقیم در حال ارز آوری است و باید بتوان در زمینه ارتقا تسهیلات و خدمات اقدام کرد. انتظار می‌رود تا توجهات در این بخش افزایش یافته و از فعالیت‌های فناورانه از طریق حمایت‌های مادی و معنوی هیات علمی اقدامات مناسب در زمینه توسعه کارآمدی نیروها اقدام کرد.

وی توضیح داد: محصولات تولید شده از طریق بذرهای هیبریدی در مقایسه با دیگر بذرهای تولیدی به شکل یکدست تولید می‌شوند. در حالی که محصول دیگر بذرها یکدست نیست. درضمن به لحاظ کمی و کیفی عملکرد بذرهای تولید شده هیبریدی به شکل ممتاز و درجه یک است و از سوی دیگر هدر رفت محصولات در کشاورزی از طریق این بذر کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1164771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =