کنکور ۱۴۰۲ پیش از برگزاری حاشیه‌ساز شد/ قطع اینترنت کشور، راهکار مسئولان سنجش برای جلوگیری از تقلب

کنکور بازهم حاشیه ساز شد، دقیقا ۱۵ روز مانده به برگزاری کنکور دی ماه ۱۴۰۲ خبر قطعی کلی اینترنت کشور واکنش‌هایی را به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تقلب در کنکور سراسری ۱۴۰۱ خبری بود که تیرماه ۱۴۰۱ مثل بمب در رسانه‌ها ترکید. با وجود تدابیر سازمان سنجش، سوالات گروه‌های مختلف آزمایشی در ساعات اولیه برگزاری کنکور به بیرون درز کرد. حتی قطع اینترنت مناطق برگزاری آزمون هم نتوانست مانع انتشار سوالات شود و برخی داوطلبان بدون اینترنت هم در جنگ با غول کنکور موفق شدند و توانستند با تکیه بر ابزارهای مختلف مانند هندزفری نامرئی، خودکار، پاک‌کن و گردن‌آویز دارای سیم‌کارت پاسخ صحیح سوالات را در پاسخنامه سیاه کنند.

تناقض‌گویی سنجش درباره تقلب گسترده کنکور ۱۴۰۱/ قسم پورعباس را باور کنیم یا سوالات درز کرده را ؟!

گویا برگزاری اولین مرحله از کنکور ۱۴۰۲ در دی ماه کم حاشیه داشت؛ حال مسئولان سازمان سنجش تصمیم گرفته‌اند به جای اینکه حل مشکل، صورت مسئله را پاک کرده و اینترنت کل کشور را در تاریخ ۲۹ و ۳۰ دی ماه قطع کنند. صبح امروز بود که حسن مروتی معاون امور آزمون‌های این سازمان در برنامه تلویزیونی صبح بخیر ایران از قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور خبر داد و گفت: «درباره قطع اینترنت در ساعات برگزاری کنکور گفت: سال گذشته اینترنت به صورت نقطه ای قطع شده بود اما از آنتن های دیگر توانسته بودند، آنتن بگیرند؛ چرا که اگر یک آنتنی در یک منطقه ای قطع باشد در همان منطقه این امکان وجود دارد که از آنتنی که کمی دورتر است، خط را بگیرند. بنابراین ما قصد داریم در زمان برگزاری کنکور در کل کشور اینترنت را قطع کنیم.»

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم تایید شورای امنیت کشور را قطع کلی اینترنت در روز برگزاری کنکور دانست و صبح امروز در در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: «در حوزه‌هایی که کنکور برگزار می‌شود، طبق سال گذشته اینترنت فقط برای محل‌هایی که کنکور برگزار می‌شود قرار است قطع شود تا فرزندانمان با خیال راحت به رقابت در کنکور بپردازند.»

از طرفی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز نسبت به قطعی اینترنت در روز برگزاری کنکور واکنش نشان داده و اعلام کرد که  درخواست سازمان سنجش در حال بررسی است و هنوز چیزی مصوب نشده است. عیسی زادع پور در گفت‌گو با یکی از رسانه‌ها گفت: «سازمان سنجش درخواست داده از آنجایی که ابزار و ادواتی پیدا شده که با اتصال به اینترنت می‌توان از آن‌ها در جلسات کنکور استفاده و تقلب کرد، برای حفظ حقوق شرکت‌کنندگان در کنکور اینترنت در زمان برگزاری کنکور قطع شود. این درخواست در حال بررسی است و  هنوز چیزی مصوب نشده است. من تصمیم‌گیر نیستم و شورای امنیت کشور باید تصمیم بگیرد.»

از طرفی وزارت ارتباطات و فناوری نیزبا صدور اطلاعیه‌ای قطع اینترنت را به دلایلی چون برگزاری کنکور سراسری تکذیب و اعلام کرد تاکنون در این‌ارتباط نه چیزی تصویب و نه ابلاغ شده است. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه نیز اظهارات درباره قطعی اینترنت را غیرمسئولانه و خارج از چارچوب اختیارات و مأموریت‌های سازمان‌های مختلف غیر مسئولانه خواند و اعلام کرد: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌هیچ‌عنوان حفظ پایداری و کیفیت ارتباط مردم را قربانی خواسته‌های غیرمنطقی نمی‌کند.»

به گزارش ایسکانیوز، با وجود گسترش کسب و کارهای اینترنتی، به نظر می‌رسد قطع شدن کلی اینترنت در زمان برگزاری کنکور راه چاره مناسبی برای مبارزه با تقلب کنکور نیست و تنها صورت مسئله را پاک می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1166224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =