آلودگی هوا چهارمین عامل ابتلا به مرگ زودرس در جهان

آلوده شدن هوا و استنشاق در هوای آلوده و همچنین سایر خطرات مرتبط با آن، مساله آلودگی هوا را به عنوان چهارمین علت‌مرگ زودرس پس از فشارخون در جهان تبدیل کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه کرمانشاه به مناسبت هفته هوای پاک (۲۴ الی ۳۰  دیماه ) گفت: مرگ سالیانه ۵۰۰هزار نوزاد در جهان به آلودگی هوا منتسب شده است و همچنین علت ۵۰درصد از عفونت های حاد دستگاه تحتانی تنفس در کودکان زیر ۵ سال، ناشی از آلودگی هوا گزارش شده است.

هشدار! آلودگی هوا موجب فوت زودرس می‌شود

وی همچنین اظهار داشت: سالیانه حدود ۷ میلیون‌نفر در سراسر جهان در اثر مواجهه با آلودگی هوای بیرون و همچنین آلودگی هوای داخل فضاهای بسته، جان خود را ازدست می دهند به همین دلیل هر ساله درهفته هوای پاک و باهدف جلب توجه بیشتر جامعه و مسئولین به مخاطرات ناشی از آلودگی هوا، مساله آلودگی هوا به عنوان یک  مخاطره جدی تهدید کننده سلامت مطرح می شود و بار دیگر لزوم اراده همگان برای کنترل آن، به طور خاص مطرح می گردد.

شکیبا گفت: اگر چه شعار کلی امسال " تحقق هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی"، ذکر شده است اما در قالب روزشمار هفته هوای پاک، محورهای  مهمی قید شده است و در سال های اخیر آیین نامه ها و قوانین مربوط به هوای پاک تدوین و به روز رسانی شده است.

به گفته وی در شعارهای امسال، عملکرد و دستاورد دستگاه ها و نهادها در قالب قانون هوای پاک و آیین‌نامه ملی مبارزه با گردوغبار ، توسعه حمل و نقل عمومی و کیفی سازی و تسهیل استفاده از آن، نقش شهرداری ها و توجه به مدیریت سبز توسط همه دستگاه های ذیربط در کنار نقش آموزش و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در جهت کاهش آلودگی هوا و نیز چگونگی خودمراقبتی در مقابل آلودگی هوا، بیان شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه عنوان کرد: شعارهای ایام هفته هوای پاک برای مجموعه علوم‌پزشکی، به عنوان یکی از نقش آفرینان کاهش مخاطرات ناشی از آلودگی هوا، مورد توجه قرار گرفته و به همه واحدهای ذیربط دانشگاه جهت انجام اقدامات آموزشی و فرهنگ سازی که نقش همیشگی آنها محسوب می شود، اعلان لازم، صورت گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1167874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =