استفاده از هوش مصنوعی "آواتار" برای تشخیص بیماری‌های نادر

محققان از فناوری هوش مصنوعی ضبط حرکت فیلم آواتار برای ردیابی شروع بیماری‌هایی استفاده می‌کنند که روی حرکت تاثیر می‌گذارند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ در فیلم آواتار از یک سیستم هوش مصنوعی برای ضبط حرکت شخصیت‌های آن استفاده می‌شد. حال محققان از این سیستم برای ردیابی بیماری‌های نادر استفاده می‌کنند، زیرا این سیستم می‌تواند حرکات بدن را تجزیه و تحلیل می‌کند و اختلالات حرکتی را دو برابر سریع‌تر از بهترین پزشکان تشخیص می‌دهد.

پرواز جراحان در قلب هولوگرافیک بیمار

دکتر والریا ریکوتی، یکی از اعضای تیمی که روی توسعه جدید این سیستم کار می‌کند، می‌گوید: نتایج بسیار شگفت‌انگیز است. این سیستم تاثیر بسیار بزرگی روی تشخیص و توسعه داروهای جدید برای طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها خواهد داشت.

آزمایش ۱۰ ساله

این سیستم به مدت 10 سال در حال توسعه بوده است و در دو مطالعه جداگانه روی بیماران مبتلا به آتاکسی فریدریش (FA) و دیستروفی عضلانی دوشن (DMD) آزمایش شده است. آتاکسی فردریش نام بیماری ژنتیکی است که علایم آن شامل از دست دادن کنترل نقص گفتاری و نارسایی‌های قلبی و عصبی است. آتاکسی از بیماری‌های نورولوژیکی است که با ناهماهنگی در حرکات، بی ثباتی در استقرار بدن، ناهنجاری در راه رفتن همراه است. دیستروفی عضلانی دوشن هم یک بیماری پیشرونده نادر است که در نهایت تمام عضلات ارادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و عضلات قلب و تنفس را در مراحل انتهایی درگیر می‌کند.

محققان می‌گویند ایده استفاده از این سیستم مزایای زیادی نسبت به روش‌های سنتی از نظر تشخیص بیماری دارد. این سیستم حرکات ظریفی را که انسان نمی‌تواند ببیند را تشخیص می‌دهد و این قابلیت را دارد که آزمایش‌های بالینی را تغییر دهد و تشخیص و نظارت بر بیماران را بهبود بخشد. همچنین این پتانسیل را دارد که آزمایش‌های مربوط به تاثیر دارو را تسریع کند و هزینه آنها را کاهش دهد.

به گفته محققان، با کمک این سیستم می‌توانند داروهای بیشتری را روی بیماران کمتر و با صرف هزینه کمتر آزمایش کنند.

تیمی از محققان دیگر در کالج امپریال انگلیس این سیستم را روی بیماران مبتلا به آتاکسی فریدریش آزمایش کردند و دریافتند که این سیستم می‌تواند بدتر شدن بیماری را تا ۱۲ ماه آینده پیش‌بینی کند و این زمان بیش از نیمی از زمانی است که معمولا یک پزشک متخصص نیاز دارد.

تیم دیگری از محققان نیز این سیستم را روی پسران مبتلا به دیستروفی عضلانی دوشن آزمایش کردند و دریافتند که می‌تواند تاثیر حرکت آنها را در ۶ ماه آینده بسیار دقیق‌تر از یک پزشک پیش‌بینی کند.

تشخیص زودهنگام برای پایش بیماری بسیار مهم است

در حال حاضر هیچ درمانی برای FA یا DMD وجود ندارد و تشخیص زودهنگام برای نظارت بر این بیماری‌ها بسیار مهم است. اولی از هر ۵۰ هزار نفر یک نفر و دومی سالانه ۲۰ هزار کودک را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. فناوری جدید می‌تواند با ارائه تشخیص زودهنگام، امید زیادی به کسانی که از بیماری‌های ژنتیکی ناتوان‌کننده رنج می‌برند و درمان‌های آسانی ندارند، ارائه دهد. زیرا هر چه این بیماری‌ها زودتر تشخیص داده شود، بیماران شانس بیشتری برای مدیریت موثر بیماری های خود دارند.

گفتنی است که آواتار یک فیلم علمی تخیلی محصول سال 2009 به کارگردانی، نویسندگی، تهیه کنندگی و تدوین مشترک جیمز کامرون است. این در اواسط قرن بیست و دوم رخ می‌دهد؛ زمانی که انسان‌ها سیاره‌ای به نام پاندورا را برای استخراج ماده معدنی ارزشمند unobtanium استثمار می‌کنند.

کد خبر: 1168573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =