۴۵۰ هزار خودرو لوکس باید مالیات بدهند

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به شروع دریافت مالیات از خانه های خالی با مالکین بالای۱۰۰ واحد گفت: برای سالجاری هم اطلاعات ۴۵۰ هزار خودروی گرانقیمت را از پلیس راهور دریافت کرده ایم که مشغول تعیین مبلغ مالیات و اعلام به مودیان هستیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، برنامه میزاقتصاد با موضوع برنامه اقدامات و دستاوردهای سازمان امور مالیاتی کشور میزبان داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی بود.

 می‌خواهیم راجب به دستاوردها و برنامه‌ها صحبت کنیم، ولی فکر می‌کنیم مهمترین بحث همین بحث سامانه مؤدیان باشد. قدری درخصوص آخرین اقدامات صورت گرفته و اینکه چه مقداری اگر بخواهید آمار بدهید چند درصد از این قانون فکر می‌کنید تا به امروز اجرایی شده است؟

روغن موتور خودرو هر چند وقت یکبار تعویض شود؟

مهمترین موضوعی که الان نظام مالیاتی درحال انجام آن است، همین اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است. این یک نیاز مهمی بود که در دو یا سه دهه اخیر بارها کشور به سمت تحقق آن حرکت کرد، ولی به دلایل مختلفی اجرایی نشد. ما امروز خوشبختانه در نقطه‌ای قرار داریم که شروع کرده ایم اجرای این قانون را و از ۰۱/۰۸ امسال عملاً شرکت‌های بورسی و بعد هم شرکت‌های دولتی فراخوان شدند برای ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی. خوشبختانه شتاب حرکت به طرف اجرای کامل این قانون شتاب شایسته‌ای است. ما در همین مدت سه ماه و اندی که از شروع اجرای قانون عملاً پشت سر گذاشته ایم، امروز نزدیک به ۴۰۰ شرکت این‌ها وارد سامانه شدند و به طور منظم دارند صورتحساب‌های الکترونیکی خودشان و اطلاع فروش خودشان را برای ما ارسال می‌کنند که عمدتاً شرکت‌های بورسی هستند. در یک رقم بخواهم عرض کنم حجم صورتحساب‌هایی که تا الان صادر شده است بالغ بر ۱۰ میلیون صورتحساب است در طی این مدت، ارزش صورتحساب‌هایی که صادر شده است بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است و میزان مالیات ارزش افزوده‌ای که الان در سامانه‌های ما ثبت و گزارش شده است بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان است. از طرف دیگر نکته مهم این است که تمام خریدارانی که این کالاها را خریداری کرده اند این صورتحساب‌های الکترونیکی را دارند دریافت می‌کنند و در کارپوشه‌های آن‌ها دارد قرار می‌گیرد یعنی ما می‌دانیم که الان چه کسانی این حجم از کالا را خریداری کرده اند. طبیعی است که این اطلاعات بعداً به ما کمک می‌کند که بتوانیم اعتبارات مالیات ارزش افزوده، مالیات عملکرد فعالان اقتصادی و به ویژه شرکت‌ها اشخاص حقوقی را خیلی راحت‌تر بدون بحث و گفتگو.

دقیقاً یک زنجیره شفاف باشد.

دقیقاً اهمیت اجرای این قانون شفاف سازی است. ما در مرحله اول مطلع شده ایم که آن حلقه اول ما که کارخانه‌ها هستند شرکت‌های بورسی تولیدکننده هستند عمدتاً این‌ها چه مقدار کالا فروخته اند و مرحله دوم این‌ها به چه کسانی فروخته اند و ما اطلاعات آن افراد و آن شرکت‌ها و یا آن خریداران واسط را الان داریم بالغ بر ۵۰ هزار شرکت الان صورتحساب دریافت کرده است و این فرآیند ادامه پیدا می‌کند. ما امیدواریم الان شرکت‌های دولتی که فراخوان شده اند، که بخش مهمی از اقتصاد ما را این‌ها پوشش می‌دهند این‌ها هم به سرعت بیایند وارد سامانه‌های ما شوند با آن‌ها جلسات متعدد گذاشته ایم با وزرای محترم و معاونین بنابراین داریم تلاش می‌کنیم که آن‌ها هم آماده شوند.

یعنی از لحاظ زیرساختی فکر می‌کنید که مشکل وجود دارد؟

 من تصورم این است که بخشی از شرکت‌ها هنوز نتوانسته اند زیرساخت‌های خودشان را مهیا کنند متناسب با آن دستورالعمل‌هایی که ما صادر کرده ایم. البته ما الان شرکت‌های معتمد داریم که این‌ها آمادگی دارند که این خدمات را به آن‌ها بدهند و صورتحساب را برای آن‌ها ارسال کنند؛ لذا ما تأکید می‌کنیم که شرکت‌های باقی مانده به سرعت خودشان را برسانند.

فرصتی برای این‌ها تعیین کرده اید؟

 از ۰۱/۰۸ که این‌ها فراخوان شده اند عملاً دارند کنتور می‌اندازد. یعنی الان ما شروع کرده ایم به رسیدگی مالیات ارزش افزوده سه ماهه سوم شرکت‌های بورسی. هر شرکتی که وارد نشده باشد در اطلاعیه هم این را ما اعلام کرده ایم، هر شرکتی که وارد شده باشد مشمول جریمه‌هایی می‌شود که در ماده ۲۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی پیش بینی شده است این جریمه ۱۰ درصد مقدار فروش است که رقمی قابل توجه است. البته خود قانون گفته است که سازمان مالیاتی حداکثر تا ۵۰ درصد می‌تواند جریمه‌ها را ببخشد. پس یک بار سنگینی الان متوجه شرکت‌هایی می‌شود که فراخوان شده اند و نتوانسته اند تا الان وارد شوند.

 با این اقداماتی که انجام شد چه تعداد مؤدی مالیاتی شناسایی شده اند یا به قولی از زاویه دیگر، چقدر جلوی فرار مالیاتی گرفته شده است؟ آماری در این خصوص دارید؟

 ما در آستانه پایانه‌های فروشگاهی هستیم بنابراین طبق زمانبندی که ما داریم از ابتدای سال آینده سایر شرکت‌ها و اشخاص حقوقی فراخوان شده اند الان داریم با اتحادیه‌ها مذاکره می‌کنیم همکاران ما در تمام استان‌ها دارند با شرکت‌ها در استان‌ها مذاکره می‌کنند آن‌ها را آماده می‌کنند ما از ابتدای سال آینده انشاالله شاهده حضور سایر شرکت‌ها هم خواهیم بود. یک اقدام مهمی که الان داریم انجام می‌دهیم این است که ما می‌خواهیم برای مشاغل خرد و کوچک، همان صورتحساب دستگاه‌های پذیرنده یا پوز آن‌ها را بعنوان صورتحساب الکترونیکی از آن‌ها بپذیریم. یعنی دیگر نیازی نیست آن طرف صندوق فروش نصب کنند بخواهند عملیات حسابداری و تطبیق نرم افزارهای حسابداری و این‌ها را انجام دهند. کار را تسهیل می‌کنیم. الان.

این چه زمانی اجرایی خواهد شد؟
 

با بانک مرکزی حدود ۲ ماهی است که مذاکره کرده ایم کار به نقاط خوبی رسیده است الان بانک مرکزی، شرکت شاپرک اعلام آمادگی کرده است که ما آن‌ها را هم بعنوان نوعی شرکت معتمد مالیاتی بپذیریم. تمام پی اس پی‌ها و شرکت شاپرک بعنوان تجمیع کننده را ما داریم بعنوان معتمد می‌پذیریم که این‌ها صورتحساب‌های آن مشاغل خرد را که حدود ۹ میلیون پذیرنده است، این‌ها را به سامانه مؤدیان ما وصل کنند و این یک مرتبه عملاً می‌شود گفت قانون پایانه‌های فروشگاهی ۷۰ تا ۸۰ درصد اجرا می‌کند.

آن فراخوانی که انتقاد می‌شد به شما که فراخوان نداده اید و اینها، می‌خواهید از این طریق عمل کنید.

منظور: دقیقاً. ما داریم برای اصناف دو گزینه را فراهم می‌کنیم که دیگر نیازی نباشد که این‌ها بخواهند صندوق فروشگاهی بگذارند استانداردهای ما را رعایت کنند حسابدار بگذارند صورتحساب صادر کنند و ارسال کنند ما با این کاری که انجام می‌دهیم عملاً شرکت شاپرک و پی اس پی و شرکت‌های پشتیبانی کننده دستگاه‌های پذیرنده این‌ها می‌آیند همان نقش را ایفا می‌کنند.

اگر الان ما این بحث را در بحث وکلا بحث پزشکان یک مدتی بحث بود سال‌های گذشته سر دستگاه‌های کارتخوان و اینها، الان اگر آن‌ها بدانند که کل مالیات شان از این دستگاه وصول می‌شود، امکان ندارد که بخواهند دوباره همان مشکلات قبل ایجاد شود بگویند نقدی حساب کنید یا اینکه از حساب دیگری خارج از آن دستگاه بخواهند وصول کنند؟

از زمانی که ما فراخوان انجام می‌دهیم هر گروه از اصناف که الان اگر این اتفاق بیفتد و ما با بانک مرکزی برسیم به اینکه با این شیوه مشاغل را وصل کنیم به سامانه مؤدیان این بدین معنی است که دیگر عملاً واحدهای صنفی و مشاغل نمی‌توانند از روش‌های پرداخت دیگری استفاده کنند. یعنی هر نوع روش پرداخت دیگری ازجمله پرداخت نقدی، در مبالغ قابل توجه این‌ها بعنوان کتمان درآمد شناسایی می‌شود؛ بنابراین حتماً با اجرای این قانون همه مکلف هستند که تمام پرداخت‌های خودشان را تمام دریافت‌ها را...

حتماً شما نظارت هم می‌کنید در این روند؟

منظور: وظیفه نظام مالیاتی نظارت بر همین موارد و تراکنش‌ها است البته با همکاری بانک مرکزی؛ بنابراین ما امیدواریم که با این گام جدیدی که برمی داریم یک قدم به طرف سهولت کار برای مردم برای مشاغل و رضایت خاطر مردم حرکت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1170065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =