مهم‌ترین مطالبات دانشجویان از مجلس یازدهم در سال ۱۴۰۱ چه بود؟

تشکل‌های دانشجویی براساس وظایف خود، در سال گذشته مطالبات و درخواست‌هایی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آرمان خواهی و مطالبه‌گری از مسئولان نظام و سه قوه اصلی مقننه، مجریه و قضائیه، انتظاری است که همواره جامعه از جنبش دانشجویی داشته است. از سوی دیگر جریان دانشجویی اصیل و شناسنامه‌دار در کشور به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره عدالت خواه و دغدغه مند بوده که از مفاهیم بنیانی و اصلی مطالبه‌گری است.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق دانشجومعلمان عادلانه نیست/ پشیمانی تک رقمی‌ها از انتخاب دانشگاه شهید رجایی

بنابراین مجلس شورای اسلامی به عنوان بنیادی‌ترین نهاد قانون گذار در کشور با مطالبات و دغدغه‌های بسیاری از سوی فعالان این جریان  به عنوان قشر نخبگانی کشور مواجه است.

پیگیری مطالبات اقتصادی مردم، ثبات حوزه مسکن، اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه و افزایش پلکانی حقوق کارمندان از جمله مهم‌ترین مطالبات مطرح شده از نمایندگان دانشجویی کشور نسبت به مجلس یازدهم است.

در این راستا تشکل‌های دانشجویی در سال ۱۴۰۱ در قالب انتشار نامه؛ بیانیه یا تجمع و تحصن مطالباتی را از نمایندگان حاضر  در بهارستان داشته‌اند که خلاصه و اهم آنها بررسی و گردآوری شده که به شرح زیر است:

مطالبه پلکانی کردن افزایش حقوق کارکنان دولت

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی در نامه‌ای از نمایندگان مجلس، خواستار افزایش پلکانی افزایش حقوق کارکنان دولت شد.

در بخشی از این نامه بیان شده است: «براساس مصوبه‌ی کمیسیون تلفیق بودجه در ۵ اسفند ۱۴۰۱، مجلس شورای اسلامی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان را ۲۰درصد افزایش می‌دهد؛ این در حالی‌ست که نبود توزیع پلکانی موجب تضییع حقوق افراد با درآمد پایین‌تر است. انتظار می‌رود نمایندگان با پلکانی کردن افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان متناسب با حقوق دریافتی آنان، به طور عادلانه حقوق‌ها را افزایش دهند و این افزایش حقوق برای همه گروه‌های درآمدی یکسان نباشد.»

در این نامه تصریح شده است: «افزایش ٢٠ درصدی عوارض خروج از کشور و پلکانی کردن افزایش حقوق کارکنان دولت است و انتظار می‌رود نمایندگان مردم عملکرد خود را درقبال این پیشنهادهایی که ناعادلانه تصویب شده یا در مجلس درحال بررسی است، اصلاح کنید.»

مطالبه پرهیز مجلس از مماشات درباره طرح مالیات برعایدی بر سرمایه

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی طی نامه‌ای از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کرده است تا مجلس از هرگونه مماشات برای بررسی اولویت‌دار طرح مالیات عایدی بر سرمایه بپرهیزد.

در این نامه خاطرنشان شده است: «با توجه به وضع فعلی اقتصاد کشور، مسلماً طرح‌های تعدیل‌کننده و بازدارندۀ سفته‌بازی مثل عایدی بر سرمایه نسبت به طرح‌هایی، چون «ساماندهی استخدام کارکنان دولت» -با وجود محاسنی که دارد- اولویت بیشتری را داراست.»

مطالبه برخورد با قطعنامه اتحادیه اروپا درباره تروریستی نامیدن سپاه

بسیج دانشجویی دانشگاه تهران درباره قطعنامه اتحادیه اروپا درباره قرار دادن نام سپاه در لیست ترورستی بیان کرد: «قطعنامه‌های اخیر نمود واقعی گام برداشتن در راستای نقض حاکمیت دولت‌هاست، امری که بارها در منشور سازمان ملل به آن اشاره و همه‌ی دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی ملزم به رعایت آن کرده است.»

در این نامه تصریح شده است: « سازمان‌های بین المللی با قطعنامه‌های اخیر نشان دادند که ادعایشان توهمی بیش نیست و هر کجا پای منافع‌شان باشد، از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کنند. قطع‌نامه‌های اخیر نمود واقعی گام برداشتن در راستای نقض حاکمیت دولت‌هاست؛ امری که بارها در منشور سازمان ملل به آن اشاره و همه‌ی دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی ملزم به رعایت آن کرده است.»

مطالبه رعایت نوع نظام انتخاباتی برای افزایش مشارکت مردم

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علامه طباطبایی در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس، تأکید کرد: در انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی یکی از لازمه‌های اصلی مشارکت، نوع نظام انتخاباتی است.

در این نامه مطرح شده است: « اشاره صریح سیاست‌های کلی انتخابات به عدالت انتخاباتی و تعیین جمعیت به عنوان معیاری برای تقسیم کرسی‌های انتخاباتی نمونه‌ای از مسائل اصلی در عدالت انتخاباتی است که خود نمایندگان مجلس نیز به خوبی با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند. لذا با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب به وزارت کشور و تنظیم لایحه جامع انتخابات توسط این نهاد آشنا به عرصه انتخابات، پشتوانه کارشناسی این لایحه و ارسال آن در چند روز اخیر به هیئت دولت، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستاریم که منتظر لایحه جامع انتخابات شده و با رد دوباره طرح فعلی، این لایحه را طی روزهای آتی بررسی کنند.»

مطالبه در حوزه مسکن

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ درباره مشکلات حوزه مسکن به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامه‌ای نوشتند.

در این نامه عنوان شده است: «برای جلوگیری از بی‌هویتی شهرهای جدید و مبدل نشدن آن‌ها به خوابگاه‌های صرف، نیاز به تعریف پیوست اشتغال متناسب با آمایش سرزمینی است. تجربه موفق دولت در احداث شهر ویلایی امیرکبیر میتواند الگویی برای ویلایی سازی پروژه‌های مسکن شود. امید است نهضت ملی مسکن بتواند درصد عمده‌ای از هزینه‌های اقشار مستضعف به عنوان صاحبان واقعی این انقلاب را کاهش دهد و زمینه رفاه هرچه بیشتر آن‌ها را فراهم کند.»

مطالبه تغییر رویه‌های قدیمی در حوزه فرهنگ

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در بیانیه ای از نمایندگان مجلس خواستار اصلاح رویه‌های پوسیده و ناصواب در حوزه فرهنگ و حجاب از سوی دولت شد.

در این بیانیه عنوان شده است: « معضلی به نام «کژکارکردی نهادهای فرهنگی» است؛ که به نوعی ریشه در عدم ارتباط منطقی و صحیح و متعادل میان حکومت و امر فرهنگ دارد. گشت ارشاد در حالی به تندی در خیابان‌ها می‌تازد که مدعیان امر فرهنگ، از پس یک جشنواره فیلم فجر که از بزرگترین کارناوال‌های تبلیغ بدحجابی و بی‌عفتی است، بر نمی‌آیند.»

مطالبه حفظ خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته‌ای

اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی کشور در نامه‌ای خطاب به مسئولان دستگاه دیپلماسی تاکید کردند که از تیم مذاکره کننده این انتظار می‌رود که با در نظر داشتن تاریخ سراسر بدعهدی طرف غربی از خطوط قرمز در مذاکرات عقب نشینی نکند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1174288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =