اقتصاد بحران‌زده و بیمار؛ مانع فعالیت پژوهشگران/ فقط انگیزه و دانش راهگشا نیست

عضو هیئت علمی برتر ارتباط با صنعت معتقد است که اقتصاد بحران زده و بیمار مانع فعالیت پژوهشگران می‌شود. انگیزه و دانش بالایی پژوهشگران هم در این زمینه راهگشا نخواهد.

کوروش حیدری شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که پژوهشگران صنعتی و دانشگاهی هنگامی که در چارچوب‌های اقتصادی پویا و رقابتی کار کنند، موفق خواهند بود، اظهار کرد: چرا که بخشی از یک اقتصاد و صنعت موفق را تشکیل می‌دهند. هنگامی که کلیات صنعت و اقتصاد بحران زده و بیمار باشد، پژوهشگر هم به عنوان بخشی از این کل نمی‌تواند به درستی به ایفای نقش خود بپردازد، هر چند که از انگیزه و دانش بالایی برخوردار باشد.

تحمیل هزینه‌های ناعادلانه‌ به طرح‌های دانشگاهی

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: حوزه فعالیت اصلی بنده تدریس درس‌های مهندسی مکانیک است. شاخه تخصصی دینامیک - ارتعاشات و کنترل بوده و چند سالی است که در حوزه مهندسی مکاترونیک هم فعال هستم. در این حوزه علمی طراحی بسیاری از وسایل در حوزه صنعت و زندگی امروزی بشر مثل خودروها و ربات‌ها قرار می‌گیرند.

عضو هیئت علمی برتر ارتباط با صنعت درباره طرح پژوهشی خود گفت: این طرح شامل طراحی و ساخت یک ربات بالارونده از دیواره‌ بویلرهای نیروگاهی به منظور بازرسی آنها است. باید گفت که بویلر در نیروگاه‌های بخار جزو بخش‌های اصلی نیروگاه به حساب می‌آید. در واقع بویلر محلی است که گرمای حاصل از مشعل باعث ایجاد بخار آب فوق داغ و پرفشار شده و نهایتا باعث چرخش توربین بخار و به دنبال آن ژنراتور برق می‌شود؛ اما دیواره‌های بویلر لوله‌های فولادی هستند که در کنار هم قرار گرفته به نحوی تشکیل یک دیواره را می‌دهند. از داخل این لوله‌ها آب عبور کرده و از سوی دیگر شعله مشعل‌ها بر آنها تابانده می‌شود و به این ترتیب آب هنگام عبور از این لوله‌های داغ تبخیر و پس از آن فشارش به تدریج بالا می‌رود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد :این لوله‌ها سالانه باید به دقت بازرسی شوند تا اگر سوراخ، ترک یا لاغر شدگی در آنها ایجاد شده باشند، تحت تعمیر قرار گیرند چون هر گونه تخریبی در این لوله‌ها باعث از کار افتادن بویلر و در نتیجه از مدار خارج شدن تعدادی از ژنراتورهای نیروگاه‌ می‌شود. بازرسی لوله‌های بویلر بوسیله اوپراتورهای انسانی کاری بسیار سخت، زمان بر و طاقت فرسا است. ربات بازرس بویلر جایگزین انسان شده و با داشتن قابلیت بالا رفتن از دیواره‌های بویلر که گاه ارتفاع آنها به ۳۰ متر می‌رسد و نیز دارا بودن دوربین‌های خاص و حسگرهای تشخیص ترک، سوراخ یا لاغر شدگی لوله‌ها می‌تواند کار بازرسی بویلر را با سهولت و سرعت بیشتر همراه کند.

پروژه‌های صنعتی برای دانشگاه اعتبار علمی دارند

حیدری با اشاره به این که درآمد زایی طرح‌های ارتباط با صنعت برای دانشگاه همان مبلغ بالاسری است که به عنوان کسری از بودجه پروژه به حساب دانشگاه واریز می‌شود، یادآور شد: پروژه‌های صنعتی اعتبار علمی برای دانشگاه در بر خواهد داشت. این طرح برای کارفرما که در اینجا واحد نیروگاه‌های برق حرارتی وزارت نیرو است، قطعا باعث صرفه جویی در زمان بازرسی بویلر و کوتاه‌تر شدن زمان اورهال نیروگاه‌های برقی خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: بزرگ‌ترین مشکلاتی که در فرآیند طراحی و ساخت این دستگاه مواجه بودیم کمیاب بودن برخی از بخش‌های ابزار دقیق و کنترلی بود که علت آن به تحریم‌ها باز می‌گردد و همچنین افزایش قیمت ارز است که در نتیجه آن افزایش هزینه‌ی کالاهایی که از خارج وارد کشور می‌شوند را داشتیم.

وی در پایان اظهار کرد: در شرایط کنونی موفقیت‌های پژوهشی به صورت مقطعی و محدود به حوزه‌های خاصی است که مورد توجه دولتمران است. بهتر است که دولت نقش خط دهی و نظارت بر امر پژوهش و سازماندهی چاچوب‌های ارتباط بین وزارت‌خانه‌های مربوطه را از یک سو و از سوی دیگر ساماندهی به وضعیت اقتصادی را به طور جدی در دستور کار داشته باشد. 

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1175295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =