نوری: تمرکز سیستم مالیاتی کشور باید بر روش محاسبه مالیات آن باشد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پیش‌بینی‌ناپذیری اقتصاد بیشترین آسیب را به تولید وارد می‌کند،‌ گفت: تمرکز سیستم مالیاتی کشور باید بر روش محاسبه مالیات و نه مقدار آن باشد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، نوری؛ کارشناس اقتصادی درباره تاثیر مالیات بر تولید گفت: میزان مالیاتی که در کشور ما پرداخت می‌شود در مقایسه با دیگر کشورها کمتر است چه تولید کننده و چه دیگر بخش ها. روش مالیات ستانی به نحوی است که تولیدکننده بزرگتر مالیات بیشتری پرداخت می‌کند. این همان اتفاق منفی برای تولید از حیث مالیاتی است. وگرنه ما مالیات کمتری در مقایسه با دنیا پرداخت می‌کنیم؛ بنابراین تمرکز باید بر روش محاسبه مالیات باشد و نه مقدار آن.

کاهش مالیات شرکت‌های تولیدی در سال ۱۴۰۲

این کارشناس اقتصادی افزود، دوگانه‌ای که باید راجع به آن صحبت کرد، مالیات آشکار و مالیات پنهان است. مالیات پنهان در قالب تورم است. مشکل فعلی اقتصاد ما پیش بینی ناپذیر بودن فضای اقتصادی است که یکی از مهمترین عوامل آن تورم است. این همان مالیات پنهانی است که هم تولید کننده و مصرف کننده پرداخت می‌کنند و قشر درآمدی پایین بیشتر از این شرایط آسیب می‌بینند. پیش بینی ناپذیری اقتصاد بیشترین آسیب را به تولید وارد می‌کند.

نوری تاکید کرد، حرکت کشور باید به این سمت باشد که مالیات آشکار جایگزین مالیات پنهان یا همان تورم شود. مقدمه این کار روش مالیات ستانی است که باید عادلانه باشد. در شرایط فعلی فعالیت‌های اقتصادی که شفاف‌تر هستند بیشتر متضرر می‌شوند تا زمانیکه چنین سیگنالی به تولید ارسال می‌شود شرایط تولید بهتر نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد، سمت و سوی سیاستگذاری‌های آینده باید به صورتی باشد که شفاف‌تر بودن و شناسنامه دار بودن صرفه بیشتری داشته باشد. یکی از حرکت‌های در این راستا بستر اجرایی مالیات بر عایدی سرمایه و نیز سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1175524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =