برخی انتصابات دولت توجیه منطقی ندارد/ ضرورت تشکیل قرارگاه فرهنگی در هر دانشگاه

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: در هر دانشگاه، قرارگاه فرهنگی تشکیل شود تا با برنامه‌ریزی‌ های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، در ایجاد ساز و کارهای هویت‌یابی، پرداختن به فکر و مبانی و ایجاد آمادگی در عرصه‌های هویت بخشی هدایت کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امیر محمد کولانی دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان عصر امروز (سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲) در دیدار رمضانه دانشجویان با رهبر انقلاب که به صورت حضوری برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.

مسئولان وزارت علوم به نشریات بهای بیشتری دهند/ جای خالی آموزش مدیریت خانواده در مفاد درسی

متن کامل سخنرانی کولانی در ذیل آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
سال اول قرن جدید را در حالی پشت سر گذاشتیم که شاهد جنگی ترکیبی از جانب دشمنان خارجی و داخلی بودیم، در این مدت تبعات 8 سال مدیریت لیبرالی کشور در دهه 90 و ناتوانی برخی مدیران فعلی، مردم شریف ایران را با مشکلاتی عدیده در حوزه اقتصاد و معیشت مواجه کرده است ؛ قیمت اقلام اولیه زندگی سر به فلک کشیده، خرید خودرو دیگر یک آرزو است. مسکن را دیگر نگوییم که تا چه حد خانواده ها را در تنگنا قرار داده است، ازدواج و فرزندآوری هم تحت تاثیر این شرایط نامطلوب اقتصادی به حاشیه رفته، رشد نرخ بزهکاری، طلاق و امثال اینها نیز نتیجه همین شرایط است.
 
البته به خوبی می دانیم که بخشی از این مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمان عالم است و بخشی، ریشه در مسائل فرهنگی دارد و بخشی دیگر حاصل همین جنگ ترکیبی ست، اما نباید نقش مدیریت را در این بین نادیده گرفت. قطعاً مدیریت دولت قبل مورد نقد است و با توجه به در پیش بودن سالروز صدور فرمان 8 ماده ای حضرتعالی در خصوص مبارزه با فقر و فساد و تبعیض اعلام می داریم، تیتر اصلی مبارزه با فساد محاکمه بانیان وضع موجود است که دل در گرو لیبرالیسم دارند و نه اسلام ناب.

اما مدیریت همین دولتی که از ابتدا حائز حمایت ما بوده و است نیز مورد نقد است. متاسفانه از ابتدای دولت برخی از انتصابات توجیه منطقی نداشته اند، مدیران میانی ای که هیچ گونه نسبت گفتمانی با دولت انقلابی ندارند، قاعدتاً مجری سیاست های تحولی آن نیز نخواهند بود.
 
آقا جان ، جمهوری اسلامی برای مواجهه با جنگ ترکیبی و عبور از این پیچ تاریخی و رساندن بشریت به سرمنزل نهایی خود، که همان حیات طیبه است، می بایست از مدیرانی شایسته این وظیفه بهره ببرد، نه مانند برخی مدیران که در برهه حساس اغتشاشات اخیر حاضر به پرداخت هزینه نشدند، هرچند که این مسائل کوچک و حاشیه ای نمی تواند قطار پر سرعت انقلاب را متوقف کند اما تاکید می کنیم، افراد عافیت طلبی که میز و صندلی شان را در جهت وزش باد تنظیم می کنند، نمی توانند در این پیچ تاریخی، کشور را به سلامت عبور دهند.

بر اساس منویات حضرتعالی تنها راه علاج مشکلات کشور، روی کار آمدن دولت جوان حزب اللهی ست. ضمن تشکر از دولت کنونی که لایه بسته مدیران را شکافت و ده ها جوان مومن حزب اللهی را وارد کار زار مدیریتی کشور نمود، باید اعلام نماییم که حضور جوانان در دولت هنوز به نحو استثناست و نه قاعده. فراموش نکرده و نمیکنیم در نقشه 5 مرحله ای کلان انقلاب اسلامی همچنان در مرحله دولت اسلامی که همان اسلامی شدن روش و منش کارگزاران است مانده ایم.  
 
حضرت آقا، ما معتقدیم انقلاب اسلامی و نظام بر آمده از آن، نه مبتنی بر خشم کور طبقاتی بلکه مبتنی بر فرهنگ بوده و علت پیروزی انقلاب، رشد آگاهی مردم نسبت به اسلام بوده است. لذا از ابتدا جدال ، بین دو اسلام حداقلی و اسلام ناب بوده و هست که ریشه در تفکرات امام راحل دارد.  

اگر یک فکر بخواهد به منصه ظهور برسد باید سه مرحله نظریه پردازی ، گفتمان سازی و اقدام عملی را طی کند.

ما در راستای بیداری دانشجویی وظیفه جامعه اسلامی دانشجویان را در برش اقدام عملی و جریان سازی تعریف می کنیم. و پس از بیانات حضرتعالی در دیدار سال گذشته،  مهمترین اقدام عملی خود را حفظ و حراست از آرمان و هویت انقلابی می دانیم که دشمن در جنگ ترکیبی این دو امر مهم را نشانه رفته است.
 
انقلاب و امام به جوانان و آحاد ملت کمک کرد تا هدف و قله‌ی آرمانی را بشناسد تا بتواند بسوی آن حرکت کند، تا بتواند جایگاه و نقش خود را در این حرکت عظیم آرمانی بیابد؛ این همان چیزی است که باعث می‌شود جوان احساس ناامیدی و ضعف نکند، بلکه احساس شخصیت و اعتماد به نفس داشته باشد و بتواند ۸سال دفاعمقدس را مقابل عالمی ایستادگی کرده و سیلی سختی به مستکبرین عالم بزند؛ این همان "هویت" است.  

جوانان اثرپذیرترین قشر از هویت‌زایی انقلاب بوده‌اند، که در حال حاضر نیز با گره خوردن این معرفت و هویت با جان‌شان می‌توانند بعنوان حلقات میانی، کشور را به سلامت از این پیچ دشوار تاریخی عبور دهند و کشور را به قله‌ی آرمانی خود، که همان تمدن نوین اسلامی است، برسانند؛ باتوجه به این نقش اساسی و از آنجایی که هویت‌یابی از آرمان‌خواهی می‌گذرد و در پرتوی آرمان انسان تربیت می‌شود تا به اوج قله‌ و هدف آفرینش برسد؛ می‌بینیم که دشمن آرمان‌زدایی را ، با بی‌تفاوت کردن جوانان نسبت به فقر و فساد و تبعیض و سلطه‌ی فرهنگ غربی را در دستور کار پروژه‌ی هویت‌زدایی قرار داده است...

آنچه عرض شد علت العللی دارد به نام فکر، همه آسیبی که دشمن با هویت زدایی و آرمان زدایی به نسل جوان امروز وارد می‌کند، نتیجه قطع زنجیره تواصی در نظام تعلیم و تربیت و به طریق اولی عدم استحکام مبانی فکری بعنوان مهمترین عنصر هویت ساز است؛ لذا برای جلوگیری از هویت زدایی و آرمان زدایی می بایست به تقویت همین مبانی فکری و همچنین زنجیره تواصی پرداخت. ما قائل به آنیم که ترقی، تکامل و پیشرفت بشر در دو حوزه فردی و اجتماعی به 4 عنصر فهم، فکر، اندیشه و فرهنگ وابسته است و انسان ها بدون استفاده از اندیشه یک عقبه تئوریک مطمئن، نمی توانند تکالیف اجتماعی خود را به درستی ادا کنند. که در صورت عدم رجوع به این عقبه فکری با هفت آفت ارتجاع، رکود، جمود، انحراف، تحجر، روزمرگی و سطحی نگری مواجه خواهیم بود. خواهشمند است در صورت صلاح دید ، زوایای ضرورت رجوع به عقبه تئوریک و تبعات ناشی از آن را برای جمع حاضر تبیین فرمائید.
 

حضرت آقا، 34 سال پیش در آغازین روزهای تولد جامعه اسلامی دانشجویان 3 فرمان راهبردی صادر فرمودید که یکی از آنان ارتباط با روحانیت اصیل بود، ما به منظور ارتباط با عقبه تئوریک و تعریف این روحانیت اصیل مصداق آن را در شهید مطهری ، شهید بهشتی و استاد فکر مرحوم علامه مصباح یزدی و استفاده از کتب راهگشای این حکیم مجاهد دیده ایم.
 

راهکار ما در این حوزه آن است که در هر دانشگاه، قرارگاه فرهنگی تشکیل گردد تا با برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، در ایجاد ساز و کارهای هویت‌یابی، پرداختن به فکر و مبانی و از همه مهم‌تر ایجاد آمادگی در عرصه‌های هویت بخشی چون نظام تعلیم و تربیت که با آموزش و پرورش نسل‌های بشری، به کمک کتاب و حکمت، زندگی عدالت محور و زیرساخت تحقق آرمان‌ها بنا گذاشته می‌شود، جوامع بشری را به اهداف آفرینش و در صدر آن قرب الی الله هدایت کند.
 

ای قائد و مولای ما، ضمن تجدید میثاق با آرمان های معمار کبیر انقلاب اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا بخصوص شهید سلیمانی عزیز محضر حضرتعالی اعلام میکنیم که تا پای جان در راه تحقق کامل اهداف بلند این انقلاب خواهیم ماند و اینک که صدای خرد شدن تفکرات الحادی و التقاطی لیبرالیسم به گوش می رسد می رویم تا با تعالیم تابناک اسلام ناب ضمن تحقق تمدن نوین اسلامی بشر را به وادی پر از خیر و برکت حیات طیبه رهنمون سازیم.
 

آقا جان مطالبی در خصوص صدا و سیما، مساله بانوان و جمعیت و آموزش و پرورش داریم که مفصلا در قالب نامه هایی به دفتر ارسال خواهیم نمود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1178237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =