جلسه جو بایدن با غول‌های فناوری در مورد خطرات هوش مصنوعی

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اخیرا دیداری با روسای غول‌های فناوری مانند گوگل و مایکروسافت داشت تا در مورد خطرات حقوقی و ایمنی هوش مصنوعی روی انسان‌ها صحبت کند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ جو بایدن و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا اخیرا بر سر خطرات هوش مصنوعی جلسه‌ای را با مدیران عامل غول‌های فناوری برگزار کردند. بایدن اظهار امیدواری کرد که این گروه بتواند درباره آنچه که برای محافظت و پیشرفت جامعه مورد نیاز است، آموزش بدهد.

او همچنین به مدیران اجرایی شرکت‌های فناوری گفت: کاری که شما انجام می‌دهید، پتانسیل خطر بالایی دارد.

پدرخوانده هوش مصنوعی از گوگل استعفا داد/ خطر فناوری در کمین انسان

محبوبیت چت‌روبات هوش مصنوعی ChatGPT تا جایی زیاد شده که حتی بایدن هم آن را امتحان کرده و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری‌های کلانی در توسعه آن در حال رشد است. این هوش مصنوعی تا حدی رشد پیدا کرده که به راحتی می‌تواند متن متقاعدکننده‌ای شبیه انسان بنویسد و تصاویر، موسیقی و کدهای کامپیوتری جدید تولید کند.

اما این سادگی تقلید هوش مصنوعی از انسان‌ها باعث شده که جنبش‌هایی علیه این فناوری به وجود بیاید. چند وقت پیش ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس و تسلا، به همراه هزار نفر از مدیران اجرایی و فعالان فناوری نامه سرگشاده‌ای را امضا کردند که در آن از لابراتوارهای توسعه هوش مصنوعی درخواست کردند که طراحی مدل‌های پیشرفته‌تر GPT-4 (نسخه جدید ChatGPT) را متوقف کنند. دلیلی که آنها در نامه خود آورده‌اند، این است: همانطور که تحقیقات گسترده نشان داده و آزمایشگاه‌های برتر هوش مصنوعی نیز آن را تائید کرده‌اند، سیستم‌های هوش مصنوعی با هوش مشابه انسان می‌توانند خطرات عمیقی را برای جامعه و بشریت ایجاد کنند.

آنها گوشزد کردند از آنجا که هوش مصنوعی پیشرفته می‌تواند نشان دهنده یک تغییر عمیق در تاریخ حیات باشد، باید برای آن برنامه‌ریزی و با دقت و منابع متناسب مدیریتش کرد. متأسفانه این سطح از برنامه‌ریزی و مدیریت فعلاً به‌چشم نمی‌خورد، هرچند که آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی در ماه‌های اخیر وارد رقابتی خارج از کنترل برای توسعه و پیاده‌سازی ذهن‌های دیجیتالی قدرتمندتری شدند که هیچ‌کس – نه حتی سازندگانشان – نمی‌توانند آنها را بفهمند و پیش‌بینی یا به‌ شکلی قابل اطمینان کنترل کنند.

در همین راستا، چند روز پیش جفری هینتون، شخصی که فناوری پایه را برای سیستم‌های هوش مصنوعی ایجاد کرده و لقب «پدرخوانده هوش مصنوعی» را گرفته، اعلام کرد که پیشرفت‌های انجام شده در زمینه هوش مصنوعی خطرات عمیقی را برای جامعه و بشریت رقم خواهد زد. او همچنین از کار خود در شرکت گوگل استعفا داد.

دولت‌های سراسر جهان نیز اخیرا احساس خطر کرده‌اند که چت‌روبات‌ها به راحتی می‌توانند مشاغل را از بین ببرند، مردم را فریب دهند و اطلاعات نادرست منتشر کنند.

از این رو، دولت آمریکا از سرمایه‌گذاری ۱۴۰ میلیون دلاری‌اش برای ایجاد هفت موسسه تحقیقاتی جدید هوش مصنوعی خبر داد. علاوه براین، قرار است که دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید در چند ماه آینده دستورالعمل‌هایی را درباره نحوه استفاده آژانس‌های فدرال از ابزارهای هوش مصنوعی صادر کند. همچنین توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی قرار است تعهد مستقلی برای شرکت در ارزیابی عمومی سیستم‌های خود ارائه دهند.

مقامات آمریکا می‌گویند: کاخ سفید باید اقدامات قوی‌تری انجام دهد، زیرا سیستم‌های هوش مصنوعی ساخته شده توسط این شرکت‌ها در حال ادغام شدن با هزاران برنامه مصرف کننده هستند.

آنها می‌افزایند: در لحظه‌ای هستیم که چند ماه آینده برایمان تعیین کننده است که آیا ما در این زمینه در جهان پیشگام می‌شویم یا این جایگاه را به کشورهای دیگر واگذاریم می‌کنیم.

در این جلسه، مقامات دولتی توانستند به صورت رو در رو با ساندار پیچا مدیرعامل گوگل، ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت و روسای دیگر در مورد هوش مصنوعی صحبت کنند. آنها بعد از این جلسه اعلام کردند که بخش خصوصی مسئولیت اخلاقی و قانونی خود را برای تضمین ایمنی محصولاتش دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1180304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =