ایران نائب رئیس مجمع عمومی و گزارشگر کمیته خلع سلاح سازمان ملل شد

سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی بار دیگر صحنه پیروزی دیپلماسی ایران بر آمریکا و حامیانش بود تا جمهوری اسلامی ایران هم بعنوان نائب رئیس هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل و هم بعنوان گزارشگر کمیته خلع سلاح و عدم اشاعه مجمع عمومی و عضو هیات رئیسه این کمیته برگزیده شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی با اجماع نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک را به عنوان نائب رئیس هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب کرد.

با این تصمیم، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از پنج نائب رئیس مجمع عمومی از گروه آسیا- اقیانوسیه در نشست آتی مجمع که از سپتامبر آینده و با حضور مقامات عالیرتبه کشورها آغاز به کار خواهد کرد، منصوب شده است.

نواب انتخابی رئیس مجمع عمومی علاوه بر مدیریت نشست های مجمع آتی، به همراه ۵ عضو دائم شورای امنیت اعضای کمیته عمومی را تشکیل می دهند که مسئولیت تعیین دستورکار و اولویت بندی نشست های مجمع را عهده دار خواهد بود.

مجمع عمومی سازمان ملل همچنین با اجماع کاندیدای جمهوری اسلامی ایران را به عنوان به گزارشگر کمیته خلع سلاح و عدم اشاعه مجمع عمومی و عضو هیات رئیسه این کمیته منصوب کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این انتصاب در حالی صورت می گیرد که طی هفته های گذشته، نمایندگی آمریکا در نیویورک تلاش گسترده ای در محافل دیپلماتیک برای جلوگیری از انتصاب ایران در این دو سمت انجام داده بود.

پیشتر ۵۶ عضو گروه آسیا-اقیانوسیه کاندیداتوری ایران را برای این پست به تایید رسانده بودند.

نمایندگان آمریکا و اسرائیل پس از تصویب این تصمیم، ضمن تکرار اتهامات واهی علیه برنامه موشکی و هسته ای کشورمان نسبت به انتخاب ایران اعتراض کردند.

نماینده آمریکا که از این انتخاب عصبانی بود، نتوانست خشم خود را پنهان کند و بصراحت اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا با انتخاب ایران به عنوان نایب رییس در هفتاد و هشتمین  مجمع عمومی مخالف است.

وی سپس با تکرار اتهامات همیشگی واشنگتن مدعی شد که ایران تحریم های شورای امنیت را نادیده می گیرد، حقوق بشر را نقض و سلاح صادر می کند و در سراسر خاورمیانه و جهان بی ثباتی ایجاد می کند و  نمی تواند به عنوان یک بی طرف در نقش خود به عنوان نایب رییس مجمع عمومی عمل کند زیرا به طور مکرر نشان داده است که به صلح و امنیت جهان اهمیت نمی دهد.

نماینده آمریکا که از شکست تلاش های واشنگتن در این دو انتخاب عصبانی بود، گفت که آمریکا به مخالفت خود با نقش رهبری ایران در سازمان ملل ادامه خواهد داد.

هیات جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به آمریکا و نماینده رژیم صهیونیستی با اعتراض به سیاسی کردن موضوع گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره عضوی مسئول و فعال در نشست های مجمع عمومی بوده و صدایی رسا برای کشورهای در حال توسعه است.

نماینده ایران در این نشست سازمان ملل با انتقاد از سیاست ریاکارانه آمریکا اظهار داشت این طنز تلخی است که دولت آمریکا در حالیکه خود به صورت یکجانبه و غیرقانونی و در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از برجام خارج شده است، جمهوری اسلامی ایران را به نقض این قطعنامه متهم می کند.

دیپلمات ایران همچنین تصریح کرد:  اظهارات فرافکنانه نماینده اسرائیل علیه ایران، تداوم سیاست این کشور برای سرپوش گذاشتن به جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین و منطقه است.

اعضای سازمان ملل "دنیس فرانسیس" از ترینیداد و توباگو را به عنوان رئیس هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب کردند که از اواسط ماه سپتامبر، ریاست این شورای را برعهده خواهد گرفت. جمهوری ترینیداد و توباگو کشوری جزیره‌ای در دریای کارائیب واقع در شمال آمریکای جنوبی است.

همچنین ۲۱ نائب رئیس (معاون) برای رئیس هر دوره مجمع عمومی سازمان ملل بر اساس آیین نامه مجمع عمومی و طبق منطقه بندی جغرافیایی انتخاب می شوند. ۶ نماینده از کشورهای آفریقایی، ۵ نماینده از کشورهای آسیایی و اقیانوس آرام، یک نماینده از کشورهای اروپای شرقی و ۲ نماینده از کشورهای آمریکایی لاتین و کارائیب و ۲ نماینده از کشورهای اروپای غربی و ۵ نماینده از اعضای دائمی شورای امنیت بعنوان معاون انتخاب می شوند.

۲۱ معاون یا نائب رئیس هفتاد و هشتمین مجمع عمومی به شرح زیر است:
کشورهای آفریقایی: کنگو، گامبیا، مراکش، سنگال، یوگاندا و زامبیا
کشورهای آسیایی : جمهوری اسلامی ایران، مالزی، سنگاپور، ازبکستان و سریلانکا
کشورهای اروپای شرقی: استونی
کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب: بولیوی و سورینام
کشورهای اروپای غربی: ایسلند و هلند

همچنین پنج عضو شورای امنیت شامل چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آمریکا به عنوان دیگر نواب رئیس مجمع عمومی آتی سازمان ملل انتخاب شدند.

کد خبر: 1183852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =