تولید پلتفرم «طراحی و ترسیم نقشه‌های ساختمانی مبتنی بر داده‌کاوی و هوش مصنوعی»

محققان لابراتوار معماری و هوش مصنوعی واحد علوم و تحقیقات به سرپرستی رضا باباخانی، موفق به تولید و توسعه پلتفرم هوشمند"طراحی و ترسیم نقشه‌های ساختمانی مبتنی بر داده‌کاوی و هوش مصنوعی" شدند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محققان لابراتوار معماری و هوش مصنوعی مستقر در مرکز رشد و نوآوری واحد علوم و تحقیقات موفق به تولید و توسعه پلتفرم هوشمند شدند. این پلتفرم می‌تواند فرایند طراحی و ترسیم نقشه‌های ساختمانی را از طریق داده‌کاوی و هوش مصنوعی در کمتر از 3 دقیقه، طراحی و ترسیم کند. 

بیشتر بخوانید: 

تجاری‌سازی طرح‌های فناورانه در واحد علوم و تحقیقات/ ۶۲ استاد و دانشجوی فناور شناسایی شدند

رضا باباخانی سرپرست تیم لابراتوار معماری و هوش مصنوعی در این رابطه گفت: این پلتفرم قادر است بخش‌های متعددی از فرایند نقشه‌کشی در ساختمان‌های مسکونی میان مرتبه را که شامل محاسبه و جانمایی، طراحی، ترسیم، اندازه‌گذاری، ترسیم مقاطع، ترسیم چهار نما، متر و برآورد و محاسبات مصرف و مدیریت انرژی در نقشه‌های ساختمانی است، پیاده‌سازی کند.

وی ادامه داد: طراحی و ترسیم نقشه‌های ساختمانی توسط هوش مصنوعی، پایه‌گذاری برای فرایند مهم دوقلوی دیجیتال (Digital twin) در صنعت ساختمان خواهد بود. در حقیقت پیاده‌سازی خلق دوقلوی دیجیتال به‌صورت لحظه‌ای و برخط توسط هوش مصنوعی می‌تواند انقلاب بسیار بزرگی را در صنعت ساختمان ایجاد کند و هزینه‌های تولید و نگهداری را بسیار کاهش دهد.

به گفته باباخانی، توانایی هوش مصنوعی برای انجام محاسبات پیچیده در کمترین زمان یکی از ویژگی‌هایی است که می‌تواند زمان تولید نقشه‌ها را کاهش و در نتیجه فرایند ساخت را سرعت بخشیده و زمان بازگشت سرمایه‌گذاری‌ها را در صنعت ساختمان کاهش دهد.

وی با بیان اینکه از دیگر مزیت‌های تولید نقشه‌ها توسط هوش مصنوعی و دوقلوی دیجیتال، تجربه خلق فضا قبل از تولید و ساخت مسکن است، تصریح کرد: در این فناوری بسیار نوین، کارفرمایان قبل از اجرای ساختمان و صرف هزینه‌های بسیار زیاد، تجربه‌ای از فضا و طرح داخلی ساختمان را مشاهده و در صورت نیاز می‌توانند تغییراتی را قبل از تولید و ساخت ساختمان اعمال کنند.

براساس این گزارش، محصول لابراتوار معماری و هوش مصنوعی تا کنون موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع از اداره مالکیت معنوی - سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور، گواهی ارزیابی اختراع از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، گواهینامه ثبت در فدراسیون جهانی مخترعین (IFIA)، کسب نشان نقره مسابقات بین‌المللی اختراعات، دریافت جایزه ویژه جشنواره بین‌المللی خیام، کاندید طرح برگزیده جشنواره شیخ بهایی و همچنین اثر برگزیده جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان علوم پایه دانشگاه تهران شده است. 

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1200657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =