آیین‌نامه ارتقا و ترفیع اساتید در دانشگاه آزاد اصلاح می‌شود/ همیار فرهنگ حلقه اتصال دانشجو و دانشگاه

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نقش همیار فرهنگ به عنوان حلقه اتصال دانشجو و دانشگاه را مهم ارزیابی کرد و گفت: در کنار این تغییر گفتمان و هم‌افزایی استادان، اصلاح آیین‌نامه ارتقا و ترفیع اساتید نیز از دیگر مباحثی است که به آن پرداخته می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست صمیمانه دکتر فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با استادان «طرح همیار فرهنگ» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری برگزار شد.

جهان بین در این نشست با بیان رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگی گفت: برای نقش‌آفرینی بهتر و مؤثرتر در این حوزه باید استادان با دغدغه و احساس مسئولیت بیشتر تربیت را در درون تعلیم عرضه کنند.

وی تغییر نگاه به حوزه فرهنگی را یکی از مهمترین راهبردهای جدید فرهنگی عنوان کرد و رویکرد تعلیم و تربیت جامع را، اثر بخش‌ترین راهبرد در این رویکرد قلمداد کرد و خواستار ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر تغییر این چرخه اتفاق نیفتد، افول دانشگاه‌ها امری دور از انتظار نیست و این روند فرسایشی اگر ادامه یابد به تدریج شاهد فروپاشی نظام آموزشی خواهیم بود.

جهان بین در خصوص تجویز نسخه‌های از قبل پیچیده شده فرهنگی به جامعه هدف هشدار داد و گفت: کاهش جمعیت دانشجو در سالهای 92 تا 97 در دانشگاه آزاد اسلامی، خالی بودن 600 هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های دولتی، عدم انتخاب رشته 50 درصدی از داوطلبان ورود به دانشگاه، نرخ بیکاری سه برابری تحصیل کردگان در مقایسه با تحصیل نکرده‌ها و جایگزینی آموزش غیررسمی به جای رسمی نشان می‌دهد که نتوانسته‌ایم از توانمندی‌های اجتماعی منتفع شویم و همچنین جامعه را منتفع و افکار عمومی جوانان را اقناع سازیم که این پدیده حاصل نسخه‌های از قبل پیچیده شده‌ای است که بدون توجه به آمایش به یک شکل تجویز شده‌است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نقش آمایش و کسب مهارت تلفیقی در حوزه تئوری و عملی را مهم دانست و تأکید کرد: توجه به آمایش و تلفیق تئوری و عملی از موضوعات مهم در تربیت تخصصی هستند که باید به آنها به صورت کارشناسانه و تخصصی پرداخته شود تا نیازهای هر منطقه را با آمایش، نیازسنجی و نگاه تخصصی شناسایی، ارزیابی و هدف‌گذاری شود و سپس براساس نیازهای هر منطقه مسائل منطقه حل شود.

وی توجه به تربیت هویتی را از دیگر مسائل مهم در حوزه تعلیم و تربیت برشمرد و افزود: امروز تربیت اعتقادی و هویتی باید موجب ارتقا سطح هویت‌ شود.

جهان بین با اشاره به نقش و رسالت دانشگاه در تربیت و تعلیم نیروهای کارآمد، تنها راه موفقیت دانشگاه را جدی گرفتن نقش تربیتی و آموزشی استادان در کلاس‌های درس عنوان کرد و گفت: مسئولیت دانشگاه در قبال تعلیم و تربیت دانشجو امری مهم و حیاتی است و باید با برنامه‌ریزی، ایجاد امید و انگیزه، بهره‌گیری از روش‌های نوین علمی و تاثیرگذار در تربیت تخصصی افراد، هوشمندانه عمل کرده تا بتوانیم جوان را برای حضور موثر و تحول‌آفرین در جامعه آماده سازیم.

وی با مهم ارزیابی کردن نقش همیار فرهنگ به عنوان حلقه اتصال دانشجو و دانشگاه، به تغییر گفتمان فرهنگی در دانشگاه اشاره و تصریح کرد: در کنار این تغییر گفتمان و هم‌افزایی استادان، اصلاح آیین‌نامه ارتقا و ترفیع اساتید نیز از دیگر مباحثی است که به آن پرداخته می‌شود و تغییر مدرس ـ ممتحن به استاد هدایتگر ـ ارزش‌آفرین بسیار مهم است.

در این نشست علیرضا لادن‌مقدم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره)، مهران صلواتی مدیرکل دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، امیرعباس لشکری مدیر کل تربیت‌بدنی و ورزش دانشگاه آزاد اسلامی، مهدیون مدیرکل تشکل های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد یادگار امام(ره)، معاونان و روسای واحد یادگار امام(ره) در سالن خوارزمی واحد یادگار امام(ره) برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1204668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =