مجله دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد در «اسکوپوس» نمایه شد/ انتشار سالانه ۴۰ مقاله به زبان انگلیسی

معاون پژوهشی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: مجله انگلیسی دانشکده دندانپزشکی موفق به اخذ نمایه بین المللی SCOPUS شد.

آرش عزیزی؛ معاون پژوهشی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مجله انگلیسی دانشکده دندانپزشکی اظهار کرد: مجله «journal of research in dental and maxillofacial sciences» به طور کامل انگلیسی است. در یکم مهرماه سال ۹۶ مجوز تاسیس این مجله انگلیسی را اخذ کردیم در صورتی که پیش از این مجله علمی پژوهشی به زبان فارسی داشتیم و البته این مجله هم همواره جزو رنک های بالای کشوری است.

بیشتر بخوانید:

اعلام جزئیات مرحله دوم آزمون دکتری تخصصی گروه علوم پزشکی

وی با اشاره به اینکه تا پیش از تاسیس مجله انگلیسی اچ ایندکسی نداشتیم، ادامه داد: به تدریج اقدام و با رایزنی های فراوان نسبت به جذب مقاله اقدام کردیم چرا که مجله نوپا بود و برای جذب مقالات زحمات بسیاری کشیده شد.

عزیزی خاطرنشان کرد: مجله انگلیسی دانشکده دندانپزشکی به صورت فصلنامه است و در هر فصل حدود ۱۰ مقاله و در سال ۴۰ مقاله منتشر میشود که با توجه به اینکه اچ ایندکس و نمایه ای نداشتیم جذب مقالات به سختی صورت میگرفت.

وی با اشاره به همکاری یک تیم قوی و کاربلد در انتشار مجله و با حداقل هزینه‌ها، تصریح کرد: حوزه چاپ ما نیز در زمینه علوم دندانپزشکی است. در نهایت هم به این نتیجه رسیدیم که باید برای اخذ رتبه علمی پژوهشی وزارت بهداشت اقدام کنیم.

معاون پژوهشی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و سردبیر مجله انگلیسی این دانشکده ادامه داد: در کمیسیون نشریات وزارت بهداشت و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۷/۱۲ مجله انگلیسی دانشکده صلاحیت اخذ رتبه علمی پژوهشی وزارت بهداشت را کسب کرد و این در حالی بود که سیاست وزارت بهداشت به ویژه در آن برهه زمانی یک سیاست انقباضی بود و مجلات به سختی حائز این رتبه می‌شدند.

وی با بیان اینکه فصلنامه انگلیسی دانشکده دندانپزشکی به صورت الکترونیکی منتشر میشود، افزود: از سال ۹۹ نیز تمام تلاش خود را بر این مهم متمرکز ساختیم که وارد نمایه های بین المللی شویم و با توجه به رتبه علمی پژوهشی که از وزارت بهداشت کسب کردیم مقالات بیشتر و بهتری جذب کردیم.

چهارمین ژورنال دندانپزشکی کشور که به صورت عمومی وارد اسکوپوس شده است

عزیزی با تأکید بر اینکه وارد نمایه اسکوپوس شدن کار آسانی نیست، خاطرنشان کرد: پس از گذشت سه سال از کسب رتبه علمی و پژوهشی وزارت بهداشت، امروز موفق شدیم وارد نمایه اسکوپوس شویم. اسکوپوس یک شاخص بین‌المللی است که امکان ورود هر مجله‌ای وجود ندارد و طبق اظهارات یکی از مقامات وزارت بهداشت، مجله انگلیسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران چهارمین ژورنال دندانپزشکی کشور است که به صورت عمومی وارد اسکوپوس شده است.

وی اضافه کرد: رشته دندانپزشکی دارای ده رشته تخصصی است که اخیرا دو رشته دیگر هم اضافه شده و در مجموع دوازده رشته تخصصی داریم که ژورنال ما در تمامی این رشته ها پذیرش مقاله دارد و در واقع ما ژورنال دندانپزشکی عمومی هستیم در صورتی که بعضی ژورنال ها تنها در یک رشته مقاله پذیرش می‌کنند و تخصصی هستند.

معاون پژوهشی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و سردبیر مجله انگلیسی این دانشکده با اشاره به سه ایندکس بین المللی ISI، pubmed و scopus، خاطرنشان کرد: ما ژورنال هایی داریم که در pubmed و ISI ایندکس شده اند اما در اسکوپوس رد شده اند که نشان دهنده سخت گیری این ایندکس بین المللی است.

از آخرین مجله دندانپزشکی ایران که در اسکوپوس نمایه شده حداقل ۸ سال سپری شده است

وی با تأکید بر اینکه از آخرین مجله دندانپزشکی ایران که در اسکوپوس نمایه شده حداقل ۸ سال سپری شده است، تصریح کرد: در حال حاضر سالانه حدود ۴۰ مقاله به زبان انگلیسی در مجله ما منتشر میشود که دکتر افشین حراجی؛ رئیس دانشکده دندانپزشکی مدیرمسوول مجله و خود بنده هم سردبیری این مجله را به عهده دارم.

معاون پژوهشی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: در انتشار مجله انگلیسی دانشکده تعدادی به عنوان اعضای هیئت تحریریه و تعدادی نیز به عنوان هیئت اجرایی با ما همکاری میکنند که بخشی از اعضای هیئت تحریریه ما خارجی هستند چرا که یکی از شرایط نمایه اسکوپوس هم این است که تعدادی از اعضای هیئت تحریریه بین المللی باشند.

وی با اشاره به اینکه از زمستان ۹۶ تا کنون ۲۳ فصلنامه به چاپ رسیده است، افزود: علاقه مندان میتوانند برای ارسال مقالات خود به سایت مجله مراجعه کنند. شاخص های پیشرفت یک کشور در حوزه پژوهشی مقالات و مجلات هستند که با ژورنال های معتبری که وارد عرصه بین الملل شده باشند سنجیده میشود و آمار و ارقام پژوهش دنیا بر اساس ایندکس‌های بین المللی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1211422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =