آموزش شیرینی پزی / طرز تهیه کلوچه مغزدار بسیار خوشمزه

برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کلوچه مغزدار در ادامه با ما همراه باشید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، کلوچه مغزدار یکی از انواع کلوچه‌های خوشمزه و لذیذ است که بافتی لطیف دارد، این کلوچه ساده را می‌توانید به روش‌های مختلف با طعم‌های متنوعی درست کنید کلوچه مغزدار که خیلی راحت درست می‌شود برای پذیرایی و مهمانی‌ها بسیار مناسب است.

بیشتر بخوانید:

چرا در حالت سیری هم برای دسرهای شیرین اشتها داریم؟

مواد لازم مقدار مواد

آرد ۲ لیوان
تخم مرغ ۱ عدد
کره ۳۰ گرم
خمیر مایه ۱ قاشق غذا خوری
شکر ۳ قاشق غدا خوری
شیر ۳ قاشق غذا خوری
ماست ۳ قاشق غذا خوری
آب ولرم نصف لیوان
مواد لازم برای قسمت میانی مقدار مواد
پودر قند نصف لیوان
پودر پسته نصف لیوان
پودر گردو نصف لیوان
دارچین ۱ قاشق مربا خوری
کره آب شده ۴ قاشق غذا خوری
مواد لازم برای رومال مقدار مواد
زرده تخم مرغ ۱ عدد
زعفران دم کرده غلیظ ۴ قاشق غذا خوری
شکلات ذوب شده برای تزئین به مقدار لازم
مغز آجیل ) پسته، گردو، بادام ) برای تزئین به مقدار لازم
شکلات چیپسی برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه کلوچه مغز دار

مرحله ۱: مخلوط کردن آب و شکر و خمیر مایه

ابتدا مقداری آب ولرم را داخل یک لیوان بریزید، سپس یک قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید، هم بزنید تا شکر در آن حل شود بعد خمیر مایه را هم به آب اضافه کنید، خوب با هم مخلوط کنید، سپس روی ظرف را بپوشانید و آن را کنار بگذارید.

مرحله ۲: هم زدن تخم مرغ‌ها
تقریبا بعد از ۱۰ دقیقه خمیر مایه عمل می‌آید و در کناره‌های مخلوط حباب‌هایی تشکیل می‌شود که نشانه این است که خمیر مایه سالم است و می‌توانید از آن استفاده کنید، در این فاصله تخم مرغ‌ها را داخل یک ظرف بریزید، هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند.

مرحله ۳: اضافه کردن شیر و شکر و ماست
سپس مقداری شیر که به دمای محیط رسیده است را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند بعد از آن شکر را اضافه کنید، خوب با هم ترکیب کنید سپس مقداری ماست هم دمای محیط را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله ۴: اضافه کردن کره و خمیر مایه عمل آمده
بعد کره را به مخلوط مواد اضافه کنید، هم بزنید تا کره در مخلوط حل شود و به خورد مواد برود، سپس خمیر مایه عمل آمده را به مخلوط مواد اضافه کنید هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شود، بافت مخلوط تشکیل شده باید کاملاً یکدست و لطیف باشد.

مرحله ۵: الک کردن و اضافه کردن آرد
سپس آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود بعد آرد را کم کم در چند مرحله به مخلوط مواد اضافه کنید، هم بزنید تا با هم خوب ترکیب شوند و آرد به شکل گلوله داخل مخلوط باقی نماند، طوری که بافت یکدستی تشکیل شود.

مرحله ۶: ورز دادن خمیر
آرد را باید تا زمانی به مخلوط اضافه کنید که خمیر تشکیل شده به دست نچسبد و بافت آن کاملاً لطیف، نرم و یکدست باشد بعد از این که خمیر جمع شد و به بافت مناسب رسید خمیر را داخل یک ظرف چرب قرار دهید، روی آن را با پارچه یا نایلون بپوشانید.

مرحله ۷: استراحت خمیر و پودر کردن مغز پسته
سپس ظرف را در یک محیط تقریباً گرم قرار دهید، اجازه دهید تا خمیر به مدت یک ساعت استراحت کند و حجم آن زیاد شود، در این فاصله برای درست کردن مواد میانی داخل کلوچه مقداری مغز پسته را پودر یا این که در اندازه‌های کوچک خرد کنید.

مرحله ۸: مخلوط کردن پودر پسته، پودر قند و دارچین
بعد پودر پسته را داخل یک ظرف بریزید، مقداری پودر قند و با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان مقداری هم پودر دارچین به آن اضافه کنید، خوب با هم ترکیب کنید اگر کلوچه‌های با طعم‌های مختلف خواستید، می‌توانید از مغز گردو هم استفاده کنید.

مرحله۹: اصافه کردن کره به مخلوط پودرها
مغز گردو را کاملاً خرد کنید، با مقداری پودر قند و پودر دارچین ترکیب کنید، داخل یک ظرف جداگانه بریزید، بعد کم کم مقداری کره را به مخلوط پودر پسته، پودر دارچین و پودر قند اضافه کنید، خوب هم بزنید تا با هم ترکیب و بافت خمیری تشکیل شود.

مرحله ۱۰: هم زدن زرده تخم مرغ
برای پودر گردو هم مقداری کره به آن اضافه کنید تا بافت آن خمیری شکل شود سپس برای درست کردن مواد رومال یک زرده تخم مرغ را داخل یک ظرف کوچک بریزید، با چنگال هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود و بافت آن کاملاً یکدست شود.

مرحله ۱۱: اضافه کردن زعفران دم کرده
سپس با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان مقداری زعفران دم کرده را به تخم مرغ اضافه کنید، هم بزنید تا رنگ، عطر و طعم زعفران در تخم مرغ پخش شود، بعد از این که خمیر عمل آمد روی ظرف خمیر را بردارید و خمیر را کمی ورز دهید.

مرحله ۱۲: فرم دادن خمیر و قرار دادن مواد میانی داخل آن
وقتی پف خمیر گرفته شد مقداری از خمیر به اندازه یک نارنگی را بردارید خمیر را روی کف دست خود پهن و صاف کنید، سپس مقداری از مواد میانی را داخل آن قرار دهید، بعد لبه‌های خمیر را جمع کنید، با دست فرم دهید و به شکل کلوچه درآورید.

مرحله ۱۳: چیدن کلوچه‌ها در سینی و رومال کردن آن‌ها
سپس داخل سینی فر یا قالب مورد نظر را با روغن مایع یا کره چرب کنید بعد از این که همه کلوچه‌ها را آماده کردید آن ها را با فاصله داخل سینی فر بچینید، بعد روی کلوچه‌ها را با فرچه از مخلوط زرده تخم مرغ و زعفران بمالید و آن‌ها را رومال کنید.

مرحله ۱۴: قرار دادن در فر و تنظیم دما و زمان پخت
بعد از آن سینی را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید، دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید سپس اجازه دهید تا کلوچه‌ها به مدت ۲۰ دقیقه در فر بپزند و سطح آن‌ها تقریباً طلایی رنگ شود، ۲ دقیقه آخر گریل را روشن کنید.

مرحله۱۵: بیرون آوردن سینی از فر
بعد از آن سینی را از فر بیرون بیاورید، در دمای محیط قرار دهید تا کلوچه‌ها خنک شوند سپس کلوچه‌ها را به آرامی از سینی جدا کنید، داخل ظرف دیگری قرار دهید تا کاملا خنک شود بعد با سلیقه خودتان روی کلوچه‌ها مقداری شکلات ذوب شده بریزید.

مرحله ۱۶: تزیین و سرو کلوچه‌ها
سپس روی کلوچه‌ها را با پودر پسته، پودر نارگیل، مغز گردوی خرد شده، خلال بادام یا شکلات چیپسی تزئین کنید سپس تعدادی کلوچه مغزدار را داخل ظرف مناسب بچینید و به عنوان یک میان وعده خوش طعم و مقوی برای پذیرایی همراه با چای سرو کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1215806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =