سیروز کبدی در مردان باعث زوال عقل می‌شود؟

مطالعه جدید نشان می دهد که از هر ۱۰ نفری که به زوال عقل مبتلا شده اند، یک نفر ممکن است در واقع دچار اختلالات مغزی ناشی از سیروز کبدی باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، تیمی به سرپرستی دکتر «جاسموهان باجاج» از مرکز پزشکی ریچموند ویرجینیا توضیح داد که این وضعیتی به نام آنسفالوپاتی کبدی است و اغلب قابل درمان است.

بیشتر بخوانید:

درمان قطعی کبدچرب به کمک فناوری نانو

تشخیص اشتباه به عنوان زوال عقل ممکن است درمان آنسفالوپاتی کبدی را برای بسیاری از افراد به تأخیر بیندازد.

باجاج گفت: «تشخیص زودهنگام مشکلات کبدی امکان مداخلات هدفمند را فراهم می‌کند و راه‌هایی را برای رسیدگی به عوامل قابل درمان مؤثر در زوال شناختی ایجاد می‌کند.»

سیروز کبدی- اسکار تدریجی و اختلال در عملکرد بافت کبد- می‌تواند عوامل دخیل زیادی داشته باشد. این موارد شامل سن، مرد بودن، مصرف الکل، هپاتیت ویروسی، نارسایی احتقانی قلب و سایر مشکلات سلامتی است.

سیروز کبدی، به ویژه، می‌تواند مغز را تحت تأثیر قرار دهد. انسفالوپاتی کبدی زمانی رخ می‌دهد که یک کبد ناکارآمد اجازه تجمع سموم در خون را می‌دهد که سپس به مغز راه پیدا می‌کند.

محققان خاطرنشان کردند که این مسئله به نوبه خود می‌تواند باعث ایجاد دوره‌های هذیان یا سردرگمی شود که ممکن است شبیه زوال عقل باشد.

با این حال، در حالی که درمان زوال عقل تقریباً غیرممکن است، آنسفالوپاتی کبدی با داروهایی که خون را از سموم پاک می‌کنند، بسیار برگشت پذیر است.

بدون چنین درمانی، بیماران مبتلا به انسفالوپاتی کبدی می‌توانند به کما رفته و حتی فوت کنند.

باجاج گفت: «این ارتباط غیرمنتظره بین زوال عقل و سلامت کبد بر اهمیت غربالگری بیماران برای عوامل بالقوه قابل درمان در زوال شناختی تاکید می‌کند.»

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1219321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =