آخرین تحولات اوکراین| کی‌یف به زور از غرب موشک پاتریوت می‌گیرد

قصد زلنسکی برای نابودی پل کریمه و شکایت او از کندی عرضه سلاح به اوکراین، تلاش پنتاگون برای تصویب کمک به کی‌یف، درخواست سفیر روسیه از آمریکا برای کنار گذاشتن اظهارات غیرمسئولانه و بی‌نتیجه بودن کنفرانس صلح سوئیس، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین معتقد است که دیپلماسی «مهربان و آرام» کی‌یف در زمینه تأمین سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت کارساز نبوده و اکنون باید با غرب «به‌زور» این تجهیزات را درخواست کرد.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| آینده کی‌یف گروگان دعوای داخلی در آمریکا

کوله‌با در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفت: «دیپلماسی درخواست با مهربانی در این زمینه تاکنون کارساز نبود و اکنون باید با شدت عمل بیشتری برخورد کرد. از طرف دیگر، به عقیده من دیپلماسی در وهله نخست شامل روابط شخصی است که من در این خصوص فعال نبودم.»

وزیر خارجه یادآور شد که اوکراین از کمک‌های امنیتی که بسیاری از کشورها تاکنون ارائه کرده اند سپاسگزار است، ولی "از ناهماهنگی در حمایت‌های مالی ناامید شده است". به گفته او، درک مقاومت برخی کشورها برای انتقال حداقل یکی از سیستم‌های خود به کی‌یف برای او دشوار است. کوله‌با افزود: بیش از صد سامانه پدافند هوایی پاتریوت موجود در میان کشورهای بالقوه کمک کننده شناسایی شده و در برخی کشورهای همسایه حداقل یک سامانه وجود دارد که از بندر یا فرودگاهی محافظت میکند.

او ابراز اطمینان کرد که اوکراین در نهایت سامانه‌های پاتریوت بیشتری دریافت خواهد کرد، اما تأخیر در این زمینه به قیمت جان سربازان نیروهای مسلح اوکراین تمام می‌شود.

پیش از این، جوزپ بورل، مسئول اصلی سیاست دفاعی و خارجی اتحادیه اروپا گفت که چند روز پیش کوله‌با در گفتگو با او، «ناامیدانه» هفت سامانه پدافند هوایی پاتریوت درخواست کرده بود. به گفته او، کشورهای اروپایی در مجموع صد پاتریوت دارند و در صورت تمایل می توانند به سرعت این سیستم ها را به کی‌یف منتقل کنند.

در اوایل آوریل، نیز وزیر خارجه اوکراین خواستار ارسال سریع سیستم دفاع هوایی پاتریوت توسط کشورهای عضو ناتو شده بود. او تاکید کرد که این تنها سامانه دفاع هوایی موثر در برابر موشک‌های بالستیک نیروهای مسلح روسیه است.

آندری ارماک، رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، به نوبه خود گفت که کی‌یف نه تنها به سامانه پاتریوت، بلکه به موشک‌های این سیستم نیز نیاز دارد.

در اواخر ماه مارس، وزیر امور خارجه اوکراین از این مسئله شکایت کرد که متحدان کی‌یف قصد ندارند پاتریوت‌های بیشتری را به این کشور منتقل کنند، اما حاضرند موشک‌های سیستم‌های دفاع هوایی در اختیار کی‌یف قرار دهند.

چند روز قبل، الکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین اعتراف کرد که نیروهای مسلح روسیه در عرصه هوایی، موشکی و توپخانه بر ارتش این کشور برتری دارند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هفتصد و هفتاد و هشتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

زلنسکی آمریکا را به دلیل سرعت پایین انتقال تسلیحات سرزنش کرد

روزنامه پولیتیکو با اشاره به مصاحبه رئیس جمهور اوکراین با هلدینگ رسانه‌ای "اکسل اسپرینگر" گزارش داد که ولادیمیر زلنسکی،، ایالات متحده را به دلیل روند کند انتقال جت‌های جنگنده F-16 و موشک‌های ATACMS به کی‌یف سرزنش می‌کند.

رئیس‌جمهور اوکراین گت: "من همیشه در اعمال، سخنان و نتیجه گیری هایم بر اساس منطق هدایت می شوم. و من منطق پشت این مسئله را درک نمی‌کنم، برای مثال، زمانی که یکی از شرکای ما سلاح‌هایی را دارد که امروز اوکراین برای زنده ماندن به آن نیاز دارد. و من نمی فهمم چرا آنها نمی‌خواهند آنها را به ما بدهند.»

این نشریه یادآوری می‌کند که زلنسکی پیش از این نیز از امتناع اولاف شولز، صدراعظم آلمان از انتقال موشک‌های کروز تاروس به کی‌یف انتقاد کرده بود.

ضمن اینکه، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو چند روز قبل اعتراف کرد که تامین جنگنده‌های F-16 برای اوکراین مهم است، اما نمی تواند مسیر درگیری‌ها را به طور اساسی تغییر دهد.

زلنسکی قصد دارد پل کریمه را در حمله جدید تخریب کند

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با روزنامه بیلد درباره طرح جدید ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین که شامل تخریب پل کریمه است، صحبت کرد. او گفت: ما واقعاً می خواهیم زیرساختار های روسیه را نابود کنیم. این فقط مربوط به پل کرچ نیست که همه از آن صحبت می‌کنند.صحبت بر سر برخی از تأسیسات زیرساختی است که یک هدف نظامی هستند. ما در مورد پل‌ها و فرودگاه‌ها صحبت می‌کنیم.

پیش از این، زلنسکی گفت که نیروهای مسلح اوکراین در حال حاضر در حال برنامه ریزی برای آغاز یک ضد حمله جدید هستند.

زلنسکی گفتگو با مسکو درباره طرح صلح، بعد از تصویب آن را ممکن دانست

رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه با نشریه آلمانی بیلد برای اولین بار اعلام کرد که برای گفتگو درباره «طرح صلح» با روسیه، مشروط به تصویب آن در کنفرانس آتی در سوئیس، آماده است.

ولادیمیر زلنسکی توضیح داد: ما طرحی را آماده خواهیم کرد و فکر می‌کنم اولین نکات آن تا اولین اجلاس با تمام جزئیات کارهایی که باید انجام شود آماده خواهد شد. <...> و پس از آن ما این طرح را تا انتها توسعه خواهیم داد و سپس برخی از میانجی‌ها، نمایندگان قاره‌ها، البته این طرح را به نمایندگان روسیه نشان خواهند داد. البته تنها پس از آنکه ما به همراه کشورهایی که واقعاً خواهان صلح هستند و نه فقط گفتگو، به عقیده مشترکی در این زمینه دست یافته باشیم.»

زلنسکی در عین حال موضع خود را در خصوص حضور نمایندگان روسیه در کنفرانس یادآور شد و افزود: به حضور طرف روسی در این نشست صلح "نیازی" نیست.

مقام ناتو: درگیری در اوکراین به نقطه حساسی رسیده است

ژنرال کریستوفر کاولی، فرمانده کل نیروهای متحد ناتو در اروپا معتقد است که درگیری نظامی در اوکراین به لحظه تعیین‌کننده‌ای رسیده است و اگر ایالات متحده با بسته کمکی اضافی به کی‌یف موافقت نکند، نیروهای مسلح روسیه جریان درگیری را به نفع خود تغییر خواهند داد.

این مقام ناتو گفت: طرفی که نمی‌تواند در جبهه مقاومت کند بازنده است. در شرایط فقدان سلاح و مهمات، نیروهای مسلح روسیه تهدیدی جدی برای نیروهای مسلح اوکراین هستند.

کاولی با اشاره به اینکه، ارتش روسیه به زودی در زمینه گلوله‌های توپخانه برتری 10 به 1 خواهد داشت، افزود: در آینده بسیار نزدیک ممکن است گلوله‌های نیروهای مسلح اوکراین و همچنین مهمات آنها برای سیستم‌های دفاع هوایی تمام شود.

فرمانده ناتو در اروپا: اوکراین شرایط پیوستن به این بلوک را ندارد

ژنرال کریستوفر کاولی، فرمانده کل نیروهای مشترک اتحاد در اروپا اعلام کرد که اوکراین هنوز شرایط لازم برای پیوستن این کشور به ناتو را برآورده نکرده است.

وی در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت: سیاست ناتو که بین 32 کشور مورد توافق قرار دارد، این است که وقتی زمان آن فرا رسد و همه متحدان موافق باشند، اوکراین به عضویت این ائتلاف درآید. اما این دو شرط هنوز محقق نشده است.»

ژنرال کاولی همچنین به این واقعیت اشاره کرد که شکست اوکراین در درگیری با روسیه قریب الوقوع است، اگر وضعیت ارسال تسلیحات از غرب به کی‌یف در آینده نزدیک تغییر نکند. وی افزود: "اگر یک طرف بتواند شلیک کند و طرف دیگر نتواند به آن پاسخ دهد، طرفی که نمی‌تواند شلیک کند بازنده است. بنابراین وضعیت بسیار خطرات است."

بورل بار دیگر از اعضای اتحادیه اروپا خواست سیستم دفاع هوایی و مهمات به کی‌یف برسانند

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، روز گذشته پس از گفتگوی دیگری با دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، مجدداً از کشورهای اتحادیه اروپا درخواست کرد تا امکانات لازم برای تأمین تجهیزات دفاع هوایی و مهمات اضافی برای کی‌یف فراهم کنند.

وی گفت: «امروز دوباره با وزیر امور خارجه کوله‌با درباره تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تسریع حمایت نظامی از اوکراین، به‌ویژه سیستم‌های دفاع هوایی و مهمات صحبت کردم. من از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست می‌کنم که مشخص کنند اوکراین به چه تجهیزاتی نیاز دارند و آنها را تامین کنند.»

به گفته این دیپلمات، در نشست مشترک وزرای خارجه و دفاع اروپا در 22 آوریل، لازم است "به تعهدات و اقدامات ملموسی در این زمینه برسیم" زیرا "اوکراین نمی تواند صبر کند."

هشدار پنتاگون درباره عواقب تاخیر در تصویب کمک به کی‌یف

کریستینا ورموث، وزیر ارتش آمریکا اعلام کرد که تأخیر در تصویب بودجه لازم برای کمک به اوکراین بر توانایی نیروهای آمریکایی در اروپا تأثیر منفی خواهد گذاشت.

این مقام پنتاگون در جلسه استماع کمیته مجلس نمایندگان آمریکا گفت: اگر با این لایحه موافقت نشود، تا پایان ماه مه ما پولی برای نیروهای مستقر در اروپا برای ادامه ماموریت آنها نخواهیم داشت، پولی برای حمل و نقل برای اعزام مجدد آنها، ارسال نیروهای جدید وجود نخواهد بود، ما نمی توانیم حضور خود را در مانورهای سه ماهه سوم و چهارم را حفظ کنیم.

ورموث افزود: درخواست کاخ سفید برای بودجه برای اوکراین شامل بودجه برای آموزش اوکراینی‌ها و همچنین برای گسترش حضور ایالات متحده در اروپا است.

پنتاگون کمک نظامی به کی‌یف را یک سرمایه گذاری سودآور خواند

سلست والاندر، مشاور وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت بین‌الملل تاکید کرد که حمایت مالی ایالات متحده از کی‌یف یک سرمایه گذاری سودآور است و باید نتیجه دهد.

این مقام پنتاگون گفت: ما اکنون باید با ارائه این کمک‌های اضافی از موفقیت روسیه و شکست اوکراین جلوگیری کنیم. این موضوع بسیار مهمی است. ما می‌توانیم با همکاری با اروپا راه‌حلی بلندمدت ارائه دهیم، اما تمام کارهایی که طی دو سال در سرمایه‌گذاری برای آینده اوکراین انجام داده‌ایم، اگر در چند ماه آینده به آنها کمک نکند، نتیجه‌ای نخواهد داشت.»

پیش از این، معاون وزیر دفاع گفته بود که اگر کنگره آمریکا بسته کمکی جدید به اوکراین را تصویب کند، ایالات متحده می‌تواند در آینده نزدیک، به معنای واقعی کلمه ظرف یک یا دو هفته، ارسال مهمات را آغاز کند.

اعتراف پنتاگون به ناکارآمدی حملات اوکراین به تأسیسات انرژی روسیه

سلست والاندر، مشاور رئیس پنتاگون در امور امنیت بین‌الملل بیان کرد که حملات اوکراین به تأسیسات انرژی روسیه تأثیر قابل توجهی بر توانایی‌های نظامی مسکو نداشته و ظاهراً همه چیز به سرعت تعمیر شده و وضعیت به حالت عادی باز می‌گردد.

والاندر در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «تا به امروز، حملاتی که ما به منابع انرژی روسیه دیده‌ایم، توانایی روسیه برای جنگ را تغییر قابل توجهی نداده است. <...> من متخصص زیرساخت‌های انرژی نیستم، اما شواهدی هست که نشان میدهد روس‌ها می توانند به سرعت تأسیسات آسیب دیده را تعمیر کنند.»

پیشتر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در اوایل ماه آوریل گفت که دولت ایالات متحده از حملات ارتش اوکراین به عمق خاک روسیه حمایت نمی کند.

سفیر روسیه: مقامات آمریکایی باید اظهاراتی تشدید کننده اوضاع را کنار بگذارند

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن تاکید کرد که دولت ایالات متحده باید از اظهارات غیرمسئولانه خودداری کند، زیرا این برخورد خطر تشدید اوضاع را به همراه دارند.

آنتونوف در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان رسانه‌ها در مورد ماهیت اظهارات مقامات آمریکایی، بر عواقب "قابل پیش بینی" چنین اظهاراتی به ویژه در رابطه با اوکراین تأکید کرد و گفت: اظهارات والاندر و ژنرال کاولی در مورد تمایل آمریکا برای تحمیل "شکست استراتژیک" بر روسیه و همچنین اظهارات آنها در مورد مالکیت شبه جزیره کریمه نشان می دهد که "مقامات واشنگتن تسلیم نشده و همچنان اقدامات دیوانه وار کی‌یف برای ارتکاب جنایات جدید را تحریک می‌کنند.

این دیپلمات که اقدامات بدخواهانه و غیرانسانی نیروهای مسلح اوکراین علیه مردم غیرنظامی را مورد اشاره قرار داد و افزود: «این حقایق تأیید دیگری بر دخالت نیروهای مسلح آمریکا در درگیری نظامی در هزاران کیلومتری خاک ایالات متحده است، درگیری که تأثیر مخربی بر اعتبار، قدرت و نفوذ واشنگتن بر امنیت بین‌المللی دارد.»

آنتونوف یادآور شد: پیروزی‌های ارتش روسیه ثابت می‌کند که «آمریکایی‌ها در یش بردن این درگیری تا آخرین اوکراینی شکست خوردند».

تاکید وزارت خارجه سوئیس بر لزوم مشارکت روسیه در روند صلح

پیر آلن الچینگر، سخنگوی وزارت خارجه سوئیس شب گذشته اعلام کرد که مشارکت روسیه در کنفرانس حل مسالمت آمیز مناقشه اوکراین در این کشور، برای دستیابی به صلحی پایدار ضروری است.

او به خبرنگاران گفت: این کنفرانس باید پایه و اساس لازم برای دستیابی به صلحی پایدار را ایجاد کند. مقامات مسکو بارها، از جمله بطور علنی، اعلام کرده است که علاقه ای به شرکت در اولین نشست ندارد. برای سوئیس، واضح است که صلح پایدار مستلزم مشارکت روسیه است.»

الچینگر یادآور شد که ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس درباره موضوع برگزاری این کنفرانس با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفتگو کرده است. در این دیدار، کاسیس تاکید کرده که سوئیس مایل است در مورد همه دیدگاه‌های ممکن برای راه‌حل صلح‌آمیز و همه طرح‌های صلح موجود بحث و گفتگو کند.

وی همچنین تصریح کرد که فهرست دقیق شرکت کنندگان در کنفرانس تنها چند روز مانده به آغاز آن مشخص می شود، اما از حدود 120 کشور دعوت خواهد شد.

اعلام تاریخ برگزاری نشست سوئیس درباره اوکراین

نشست اوکراین در تاریخ 15 تا 16 ژوئن در شهر بورگنستاک سوئیس برگزار خواهد شد. این موضوع را شبکه تلویزیونی RTS با اشاره به بیانیه دولت این کشور - شورای فدرال گزارش داد. همانطور که اشاره شد، هدف از این نشست ایجاد یک درک مشترک در مورد چگونگی دستیابی به "صلحی جامع" برای اوکراین و تدوین "نقشه راه مشخص برای مشارکت روسیه در روند صلح" است.

روز گذشته رسانه ها گزارش دادند که وزارت خارجه سوئیس استفاده از طرح صلحی که در سال 2022 تحت نظارت ترکیه تدوین شده بود، را به منظور دستیابی به سازش در کنفرانس صلح اوکراین مستثنی نکرده است. این طرح شامل تقویت روسیه در خط مقدم در شرق اوکراین و کریمه بود. این پروژه همچنین «غیر نظامی کردن جزئی» اوکراین را در نظر گرفته بود.

وزیر خارجه سوئیس: بعید است مینسک در کنفرانس صلح اوکراین شرکت کند

ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس در یک کنفرانس مطبوعاتی در برن اعلام کرد که بلاروس بعید است در کنفرانس صلح اوکراین شرکت کند. وی توضیح داد: شرکت بلاروس در نشست سوئیس در مورد اوکراین یک نکته کلیدی نیست، به احتمال زیاد کسی از مینسک نخواهد بود.

وی در مورد مشارکت احتمالی روسیه نیز یادآور شد که در اولین کنفرانس صلح بدون مشارکت روسیه، می توان درباره زمان و چگونگی مشارکت مسکو در روند حل مناقشه به توافق رسید. به گفته وزیر خارجه سوئیس، لزومی ندارد که نمایندگان طرف روسی در دور نخست کنفرانس حضور داشته باشند.

سفارت روسیه: نشست صلح در سوئیس رایزنی‌هایی بی نتیجه خواهد بود

سفارت روسیه در برن اعلام کرد که کنفرانس صلح برنامه ریزی شده در مورد اوکراین در بورگنستاک سوئیس، بدون مشارکت روسیه، دور دیگری از رایزنی‌ های بی نتیجه خواهد بود.

در بیانیه سفارت آمده است: نشست در بورگنستاک در غیاب روسیه تنها به معنای دور دیگری از رایزنی‌های بدون نتیجه خواهد بود که به هیچ نتیجه مشخصی منجر نمی شود.

آنها اشاره کردند که فدراسیون روسیه دعوت نامه‌ای برای این کنفرانس دریافت نکرده، اما اگر هم ارسال شود، طرف روسی آن را نخواهد پذیرفت.

سفارت روسیه توضیح داد که این کنفرانس گزینه دیگری برای پیشبرد طرح "فرمول صلحی" است که برای روسیه غیرقابل قبول است، زیرا شامل مجموعه‌ای از اولتیماتوم‌ها است و منافع امنیت ملی کشور را در نظر نمی‌گیرد.

استولتنبرگ حملات اوکراین به اهداف نظامی در روسیه را قانونی خواند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، حملات نیروهای مسلح اوکراین به اهداف نظامی در خاک روسیه و خارج از منطقه درگیری نظامی را مشروع خواند.

وی این موضوع را روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با الکساندر استوب، رئیس جمهور فنلاند بیان کرد. استولتنبرگ گفت: حمله به اهداف نظامی قانونی در خارج از خاک اوکراین، بخشی از حق مشروع این کشور برای دفاع از خود است.

دبیرکل ناتو همچنین از پیشنهاد فنلاند برای استقرار یک مقر فرماندهی این ائتلاف در نزدیکی مرزهای روسیه استقبال کرد، البته یادآور شد که هنوز چنین تصمیمی گرفته نشده است. به گفته وی، ناتو به چند هفته یا چند ماه دیگر نیاز دارد تا در نهایت استقرار تاسیسات ائتلاف در خاک فنلاند را تایید کند.

استوب، قبل از سخنان استولتنبرگ، توضیح داد که وظایف این پایگاه را تقویت بازدارندگی روسیه و حفاظت از امنیت هلسینکی می‌داند.

وزیر خارجه مجارستان: رهبران اتحادیه اروپا در قبال روسیه و اوکراین ریاکاری می‌کنند

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه و روابط اقتصادی خارجی مجارستان طی سخنانی در جمع شهروندان این کشور به این نکته اشاره کرد که رهبران اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جریان بحث در مورد مناقشه اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه ریاکاری خیره کننده‌ای از خود نشان می دهند.

وی یادآور شد: متأسفانه امروزه ریاکاری مشخصه تمام سیاستمداران اروپایی به ویژه در عرصه سیاست نظامی شده است.

علاوه بر این، سییارتو تاکید کرد که در حال حاضر همین وضعیت در موضوع همکاری انرژی بین اتحادیه اروپا و روسیه نیز در حال توسعه است.

به گفته او، مجارستان در حال حاضر یکی از معدود کشورهای عضو ناتو است که تسلیحات خود را در اختیار اوکراین قرار نمی دهد و هرگونه بحث در مورد اعزام نیروهای غربی به خاک خود را خطرناک می داند، زیرا بوداپست در مورد شکست ناپذیری روسیه در میدان نبرد متقاعد شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1226757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =