موج اخراج استادان آمریکایی به جرم حمایت از فلسطین/ اساتید جسورتر از همیشه

سرکوب وحشیانه معترضان در دانشگاه‌های آمریکا توسط پلیس در حالی شدت گرفته است که مراکز آموزش عالی این کشور روابط خود با اعضای هیئت علمی طرفدار فلسطین را قطع کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، استادان حامی فلسطین یکی پس از دیگری از شغل خود در دانشگاه‌ها اخراج می‌شوند. در حالی که سرکوب وحشیانه معترضان در دانشگاه‌های آمریکا توسط پلیس شدت گرفته است، مراکز آموزش عالی این کشور روابط خود با اعضای هیئت علمی طرفدار فلسطین را قطع کرده‌اند.

با وجود این که همه ۱۲ دانشگاه نوار غزه به ویرانه تبدیل شده‌ و بیش از ۹۰ استاد دانشگاه در حملات اسرائیل کشته شده‌اند، تلاش اسرائیل برای ریشه‌کن کردن حیات فکری در غزه بسیار فراتر از مرزهای فلسطین است. دانشگاه‌های آمریکا تضمین می‌کنند که استادان حامی فلسطین دیگر نمی‌توانند به فعالیت در دانشگاه ادامه دهند.

از آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه، دانشگاهیان در رشته‌هایی مانند سیاست، جامعه‌شناسی، ادبیات ژاپنی، بهداشت عمومی، مطالعات آمریکای لاتین و کارائیب، مطالعات خاورمیانه و آفریقا، ریاضیات و آموزش و پرورش، اخراج یا تعلیق شده‌اند.

استادان تعلیق شده، اشتراکات کمی دارند. آن‌ها در شهرها و ایالت‌های مختلف زندگی می‌کنند و از کشورهای گوناگونی آمده‌اند. برخی بیش از ۱۰ سال سابقه کار دارند و برخی دیگر به تازگی استخدام شده‌اند. برخی در دانشگاه‌های خصوصی تدریس می‌کردند و برخی دیگر در دانشگاه‌های دولتی. قراردادهای آن‌ها هم متفاوت است، از قرارداد رسمی گرفته تا قراردادهای کوتاه مدت. این استادان از نظر نژادی، قومیتی، مذهبی، سنی و جنسیتی متفاوت هستند.

استادان در سراسر آمریکا از دانشگاه UCLA تا کلمبیا، از سیاستمداران و حمله پلیس به دانشجویان انتقاد کردند. تنها ویژگی مشترک استادان این بود که در ماه‌های اخیر، به نفع آزادی فلسطین موضع‌گیری کردند.

هیچ آمار رسمی از تعداد استادان دانشگاهی اخراج یا تعلیق شده، وجود ندارد. چرا که تعداد دانشگاه‌های خصوصی و قراردادهای کوتاه مدت در دهه‌های اخیر افزایش یافته است.

مصاحبه‌های خبری با استادان نشان‌دهنده الگویی از سرکوب با انگیزه‌های سیاسی است. در این سرکوب‌ها استخدام بسیاری از استادان فقط به دلیل سخنرانی در حمایت از فلسطین به خطر افتاده است. چندین نفر اعلام کرده‌اند با درجات مختلف تعلیق مواجه شده‌اند و چهار نفر از استادان هم شغل خود را از دست دادند یا انتظار دارند تا هفته آینده و با پایان ترم، بدون تمدید قرارداد آن را از دست بدهند. درحالی که هیچ مشکلی برای طرفداران اسرائیل ایجاد نشده است.

محمد عبدو استاد مطالعات خاورمیانه، جنوب آسیا و آفریقا در دانشگاه کلمبیا درباره برخوردهای سرکوبگرانه با استادان گفت؛ این اتفاقات نشان‌دهنده اسلام‌هراسی، نژادپرستی ضدمسلمانان و نژادپرستی ضدعرب است. در ادامه رئیس دانشگاه کلمبیا اعلام کرده است که این دانشگاه به زودی همکاری خود با عبدو را قطع خواهد کرد. عبدو درباره این تصمیم گفت؛ دانشگاه کلمبیا من را در فهرست سیاه جهانی قرار داده است.

پلیس در ماه‌های گذشته به درخواست روسای دانشگاه‌ها، هزاران نفر از دانشجویان را در دانشگاه‌های کلمبیا، کالج شهر نیویورک، کالج امرسون، دانشگاه اموری، دانشگاه نیویورک و دانشگاه آستین در تگزاس دستگیر کردند. این خشونت وحشیانه دولتی علیه دانشجویان با ادعاهای سست و ساختگی مانند یهودی‌ستیزی از زمان جنبش دانشگاه علیه جنگ ویتنام دیده نشده بود.

دانشگاه‌ها در این مدت شاهد صحنه‌هایی از همبستگی استادان بودند. برای مثال اعضای هیئت علمی یکی از مراکز جدید دانشگاه نیویورک پس از متفرق شدن تجمعات دانشجویی، نخستین اردوی همبستگی اعضای هیئت علمی را راه‌اندازی کردند. در این اردو، ده‌ها استاد دانشگاه نیویورک در اطراف دانشجویان معترض خود صف تشکیل دادند. در نتیجه این حمایت، استادان و دانشجویان با هم دستگیر شدند.

در ادامه به اتفاقاتی اشاره می‌شود که برای چند نفر از استادان اخراج شده به دلیل حمایت از فلسطین افتاده است؛

دنی شاو یکی از استادانی است که پس از ۱۸ سال تدریس در رشته مطالعات آمریکای لاتین و کارائیب در کالج عدالت کیفری جان جی (John Jay College of Criminal Justice) اخراج شده است. شاو در فضای مجازی متنی با این مضمون منتشر کرد که صهیونیسم «فراتر از یک بیماری روانی است. این یک بیماری نسل‌کشی است.»

امین حسین فعال و محقق دیگری است که به دلیل سخنرانی خارج از مدرسه مجازات شد. او سال‌ها خواستار آزادی فلسطین بوده است؛ اما در ژانویه سال ۲۰۲۴ از سمت معاونت خود در دانشگاه نیویورک تعلیق شد. من هفت هشت سال است که تدریس می کنم و هرگز حتی با یک شکایت دانشجویی مواجه نشدم.»

پروفسور دیویس کلاور یکی دیگر از استادان اخراجی معتقد است که اگر قرار است به خاطر دفاع از فلسطین اخراج شوید، اکنون زمان آن است که این کار را انجام دهید. اکنون زمان آن است که این کار را به جدی‌ترین و اصولی‌ترین راه‌ها انجام دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1231940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =