به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از قزوین، سید مهدی الوانی در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر و فناوران دانشگاه آزاد اسلامی قزوین ضمن سخنرانی خود با محوریت آینده مدیریت و علم در ایران، «نقد خویشتن» را مهمترین عامل پیشرفت دانست و گفت: مسیر تعالی از دل توجه به اشتباهات میگذرد. نباید مغلوب موفقیتهای گذشته شد. ما مدح و تشویق را جایگزین نقد کردهایم و این آسیبزاست.
وی با بیان اینکه قدرت آینده در علم است نه در تعداد مدارک، افزود: جمعیت کم شده، اما این نباید دغدغه باشد. آیندهی علم متعلق به دانشگر است نه کارگر باید سعی کنیم کیفیت جای کمیت را بگیرد و دانشگاهها و فناوران باید نیروهایی تربیت کنند که توان علمی واقعی و بالا داشته باشند.
این استاد برجسته مدیریت با تأکید بر بروزرسانی علم، واژه فارغالتحصیلی را نادرست دانست و گفت: علم پایان ندارد. اهل علم باید یادگیری راهر زمان داشته باشند و گمان نکنید که با بستن کتابها مسئولیت علمی تمام میشود.
الوانی با انتقاد از برخی طرحها برای کوتاهکردن دورههای تحصیلی، کاهش واحدها یا سبکسازی آموزش، این اقدامات را «آسیب بزرگ به ساختار علم» عنوان کرد و افزود: دانشگاه نهاد علمی است، نه اداره که فردی سلیقهای تصمیم گرفته و آن را اعمال کند، دورهای را کوتاه یا درس مهمی را حذف کند. علم کارخانه نیست که زمان تولید را کم کنیم و خروجی را زیاد. چنین تصمیماتی رکود علمی به همراه دارد.
وی با اشاره به تجارب علم جهانی اظهار داشت: وقتی دورهای کوتاه میشود، نتیجه آن خروجی کمکیفیت است؛ درست مانند همان افسرهای سهساله که به افسر چینی معروف شدند، آموزش کمزمان برابر با دانش کمعمق است.
الوانی همچنین به رابطه صنعت و دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه باید نیرویی تربیت کند که صنعت بهدنبالش باشد. درس خواندن سخت است، بیخوابی و دغدغه دارد، اما ارزشش در همین است. اگر مسیر را آسان کنیم، مدرک میماند و دانشی تولید نمیشود.
او در بخش دیگری از سخنانش «احساس تعلق به دانشگاه» را یکی از پایههای موفقیت سازمانی دانست و افزود: دانشجو باید دانشگاه را خانه خود بداند. سازمانهای موفق سازمانهایی هستند که اعضایشان نسبت به آن احساس شهروندی و مسئولیت دارند.
وی در پایان تأکید کرد: راه میانبُر در علم وجود ندارد. علمآموزی باید دغدغه همیشگی جوانان باشد تا در نتیجه هم فرد و هم کشور از ثمرات آن بهرهمند شوند.
خبرنگار: ملیکا بتویی
انتهای پیام.
نظر شما