جدایی سمپادی‌ها و دانش‌آموزان مدارس دولتی؛ رقابتی نابرابر!

برنامه‌های آموزش و پرورش برای دانش آموزان مستعد گاها برخلاف عدالت آموزش در کشور بوده و مدارس سمپاد به این ناعدالتی دامن می‌زند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چند سالی است که طرح تنوع مدارس در نظام آموزش و پرورش اجرایی می‌شود طرحی که نظرات موافق و مخالف بسیاری را به همراه داشته است. از انتقاد به سمپادها و منفک کردن نخبگان تا مدارس غیرانتفاعی. 

امسال آمار قبولی دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی و سمپاد در کنکور حدود ۸۰ درصد بوده که برخی معتقدند این آمار تعجب برانگیز حکایت از تفاوت روش‌های آموزشی یا محتوای آموزشی این مدارس نسبت به مدارس دولتی دارد. همچنین از سوی دیگر این نقد به مدارس دولتی وارد است که چرا سطح آموزش  و کلاس‌های درس را ارتقا نداده و خود را به مرتبه مدارس سمپاد نمی‌رسانند.

به بهانه ارائه امارهای قبولی دانش‌آموزان غیرانتفاعی و سمپاد در کنکور ایسکانیوز در نظر دارد تا پرونده‌ای در همین مورد آغاز کرده و به مسائل پیرامون آن بپردازد؟

اینکه آیا وجود غیرانتفاعی‌ها و سمپادها نشان از بی‌عدالتی آموزشی است؟ اساسا می‌توان کلمه نخبه به دانش‌آموزان سمپادی اطلاق کرد؟ چرا قبولی این دو نوع مدرسه از دانش‌آموزان دولتی به طرز شگفت‌آوری بیشتر است؟ هدف و سیاست ایجاد مدرسه سمپاد چه بوده و در حال حاضر چه جایگاهی دارند؟ 

پرونده «تبعیض در آموزش و پروش» در شماره نخست خود به سراغ یکی از دانشجومعلمان فعال رفته و نظرات وی را در خصوص موضوعات مطرح شده جویا شد.

حمیدرضا قائم‌پناه در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره مدارس سمپاد بیان کرد: معاونت پرورش استعدادهای درخشان یا همان سمپاد با هدف  آموزش تخصصی دانش آموزان نخبه و تیزهوش تاسیس شده است.

وی با بیان اینکه جداسازی دانش‌آموزان براساس میزان استعداد و ضریب هوشی در کشور مغایر با قوانین است، گفت: براساس قانون دسته‌بندی دانش‌آموزان صحیح نیست البته در زمانی که بستر و زیرساخت‌های آموزشی لازم برای آموزش در سطح عالی وجود داشته باشد.

معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش باید سطح آموزشی کلاس‌های درس را تا جایی ارتقا دهد تا دانش‌آموزان نخبه و دانش آموزان ضعیف‌تر بتوانند از محتوای درسی و آموزشی کلاس استفاده کنند.

وی با اشاره به عملکرد مدارس سمپاد مطرح کرد: دانش آموزان نخبه با سطح آگاهی و معلومات بالا زمانی که با دانش آموزان سطح پایین‌تر در یک کلاس درس قرار می‌گیرند، به تقویت درسی دانش آموزان ضعیف کمک می‌کنند.

قائم‌پناه با انتقاد از پرورش روحیه رقابت نادرست بین دانش آموزان یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر سیستم آموزشی کشور به گونه‌ای است که دانش آموزان را  تنها با هدف قبولی در مارتن سنگین کنکور  و ورود به دانشگاه سطح یک تربیت می‌کند.

این دانشجو معلم عنوان کرد: دانش آموزان باید به گونه‌ای تربیت شوند که اگر از  لحاظ درسی قوی‌تر هستند به دانش آموزان ضعیف‌تر کمک کنند نه اینکه برای کسب نمره یا قبولی در کنکور همکلاسی‌های خود را نادیده بگیرند.

وی با بیان اینکه مدارس تیزهوشان و سمپاد باعث محرومیت بیشتر مدارس دولتی شده است، گفت: برنامه‌های آموزش و پرورش برای دانش آموزان مستعد گاها برخلاف عدالت آموزش در کشور است.

به گفته قائم‌پناه؛ مجلس شورای اسلامی حذف کنکور را کلید زده است و باید منتظر ماند که چه طرح جایگزینی بر پایه عدالت برای کنکور ارائه می‌شود.

معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه معلمان تراز اول علمی و آشنا با روش‌های نوین آموزشی عادلانه در بین مدارس به کار گرفته نمی‌شوند، گفت: در حال حاضر در توزیع معلم بین مدارس نیز ناعدالتی رخ می‌دهد. به عنوان مثال مدارس مناطق محروم یا مستضعف‌نشین حاشیه شهرها از معلمان طرح خرید خدمات آموزشی استفاده می‌کنند در حالی‌که مدارس سمپاد یا غیرانتفاعی از معلمان آموزش دیده و مجرب استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه عدالت ۲ بُعد کمی و کیفی دارد، گفت: عدالت در وجه کمی یعنی دانش آموزان به امکانات آموزشی دسترسی داشته باشند و بعد کیفی یعنی توزیع معلمان مجرب در مدارس سراسر کشور عادلانه بوده و معلم مدرسه بهترین منطقه تهران با روستاهای  مناطق مرزی یکی باشد. همچنین محتوای درسی، توجه به جنسیت و فرهنگ دانش آموزان نیز اهمیت زیادی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =