ورود مردم به بورس در ایران اصولی شکل نگرفت/ تبلیغات مغرضانه دولت و صداوسیما

کارشناس بازار سرمایه و بورس، از ورود غیر اصولی مردم(اشخاص حقیقی) به دنیای سهام‌داری در ‏چند ماه اخیر انتقاد کرد.‏

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ حال این روزهای بازار سرمایه و بورس اصلا خوب نیست. حجم زیادی از مردم دارایی خود را فروخته، به دولت اعتماد کرده و سهام خریده‌اند، سهام‌هایی که امروزه با افت شدید مواجه است و این مسائل به بررسی نیاز دارد.

علی حیدری، ‏در گفت‌وگو ‏با ایسکانیوز؛ با انتقاد از ورود غیراصولی مردم به دنیای سهام‌داری، گفت: ورود مردم به بورس در ایران، مانند همه نقاط دنیا شکل نگرفت، تعداد حقیقی‌ها در این عرصه افزایش یافت که در نتیجه تبلیغات مغرضانه و هدفمند صداوسیما و دولت بود. ورود به بازار سرمایه در همه جای جهان، از طریق بانک‌ها، موسسات اعتباری و صندوق‌های بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی می‌خواهد با این شیوه مدیریت موجود، وارد بازار سهام ایران بشود، چه راه‌هایی پیش‌رو دارد، خاطرنشان کرد: ابتدا باید رانت اطلاعاتی قوی داشته  سپس از وضعیت اقتصاد کلان نیز مطلع باشد؛ در غیر این صورت بورس یک سرگرمی و بازی با اعداد و ارقام می‌شود. در اقتصادی که دولت همه‌کاره باشد، باید با رانت وارد بورس شد، چه در ایران باشد یا در کوبا، پاکستان، کره شمالی و غیره.

کارشناس بازار سرمایه و بورس افزود: اگر بخواهیم واقع‌بینانه و بدون توجه به کار غیرعلمی مسئولان، به مسئله اقتصاد و بورس ایران نگاه کنیم، عملکرد قیمت‌ها در بازار سهام، یک پیام بیشتر ندارد، آن هم این است که قیمت‌ها خودشان را با تورم و انتظارات تورمی در جامعه هماهنگ می‌کنند.

حیدری ضمن بیان اینکه با روی‌کار آمدن بایدن، خوش‌بینی‌های کاذبی مبنی بر احتمال ازسرگیری مذاکرات بین جمهوری اسلامی و مقامات جدید آمریکا بوجود آمده است، گفت: این خوشبینی کاذب باعث شده که از نظر اقتصاددانان جامعه به حالت انتظار برود؛ اما از نظر بنده به حالت کما رفته است.

وی ادامه داد: این اتفاقات باعث شده تا در همه عرصه‌ها، مثلا در قیمت مسکن و موارد دیگر، ‏ایست قیمتی داشته باشیم که درواقع قیمت‌ها با تورم هماهنگ شده‌اند. دلیل اقتصادی ‏افت قیمت‌ها به عبارتی همین است.‏

آیا وضعیت بورس بهتر می‌شود؟

این کارشناس بازار سرمایه، بهتر یا بدتر شدن وضعیت فعلی را منوط به رشد اقتصادی و تورم دانست و گفت: به این دلیل که افرادی که وارد این بازار شده‌اند، فقط افزایش یا کاهش قیمت در مورد سهام را مدنظر ‏می‌گیرند.‏

حیدری همچنین افزود: باتوجه به بودجه سال ۱۴۰۰ و تورم سنتی که پایان سال خواهیم داشت، اگر سراغ ‏شرکت‌های صادرات‌محور بروند، یک سود مناسب(نه خیلی عالی) به دست می‌آید.‏

وی باوجود تمام انتقادات موجود در دولت فعلی تاکید کرد: به نظر بنده اینکه دولت، شرکت‌های دولتی را تبدیل به سهامی کرد، کار قشنگی بود؛ ولی ‏مدیریت را به مردم واگذار نکرد که به معنای تداوم عملکرد انقلاب سفید محمدرضاشاه ‏پهلوی است.‏

راهکارهایی برای خروج از شرایط بد اقتصادی

کارشناس بازار سرمایه و بورس با تشریح سه راهکار اساسی موثر در شرایط فعلی برای خروج از کمای این بیمار اقتصادی ایران‏، گفت: ابتدا باید نمایندگان مجلس، یک بار برای همیشه استقرار بانک مرکزی را به رسمیت بشناسند؛ ‏چون با این اتفاق، بانک مرکزی می‌تواند در شرایط خودتخریبی و تحریم، با شرکت‌های ‏خارجی، صندوق بین‌المللی پول و نهادهای مالی جهانی، وارد مذاکرات دوسویه ‏بشود.‏

حیدری در ادامه، راهکار دوم را توضیح داده و اظهار کرد: حاکمیت در ایران باید به‌همراه نهادهای زیرمجموعه خود یعنی سه قوه، تعریف جامع و ‏کاملی از اقتصاد کلان بیان کنند و طبق همان، سرمایه‌گذار و سهامدار شروع به برنامه‌ریزی ‏کنند. در شرایط کنونی، تعریف خاصی از اقتصاد وجود ندارد و اگر هم باشد با ‏ابهامات زیادی همراه است.‏

وی راهکار سوم را در دست دولت فعلی یا دولت‌های آینده خواند و ابراز کرد: مسئولان دولتی باید سیاست‌مالی و تجاری‌شان را با سیاست‌های بانک مرکزی همسو کند. اگر این اتفاق رخ ‏دهد، می‌توان امیدوار بود که در آینده تورم مدیریت می‌شود که جایگزین مناسبی برای کنترل، تهاجم و ‏حمله است.

این کارشناس بورس با اشاره به اینکه امید به رشد و توسعه اقتصادی وجود دارد، گفت: زیربنا و الزام اولیه تمامی مراحل فوق، در داشتن رسانه آزاد و پیگیر است. در این ‏صورت بازار سهام شفاف شده و اقتصاد سالمی خواهیم داشت. در غیر این صورت نیز ‏کماکان یک کار غلط، مدام به درستی انجام می‌شود.‏

جو بایدن در آینده چه خواهد کرد؟

حیدری ضمن بیان اینکه بایدن پیشاپیش با معرفی وزیر امور خارجه‌اش، دو پیام را به دنیا مخابره کرده است‏، خاطرنشان کرد: ابتدا می‌خواهد هوشمندانه‌تر از ترامپ و اوباما وارد تعامل با جهان شود به طوری که بیشتر به نفع خود آمریکا باشد. انتظاری نیست که تغییر رویه خاصی بدهد مگر اینکه منافع ایالات متحده در ‏خطر قرار گیرد.

وی افزود: از آنجا که تحریم‌هایی که در زمان ترامپ شد، بیشتر با همکاری خزانه‌داری کل ایالات متحده ‏بود و خزانه‌داری در حکم چک سفید برای دولت‌ها است. دولت بایدن برای رویه دوم خود باید بتواند همزمان گفت‌گوهای دوطرفه را بین خزانه‌داری و مقامات ‏جمهوری اسلامی انجام دهد، این یعنی کسب امتیاز بیشتر از ایران برای ورود به ‏مذاکرات مجدد و این هم زمان‌بر خواهد بود؛ به همین دلیل بر خوشبینی کاذب تاکید دارم.

طلا و مس/بررسی قیمت جهانی

‏‏کارشناس بازار سرمایه و بورس، انس جهانی طلا را دارای نوسان‌های دانست و تشریح کرد: ‏به دلیل نابسامانی‌ها در انتخابات آمریکا و جابه‌جایی بایدن و ‏ترامپ، طلا در یک رنج قیمتی خاص قرار گرفته و می‌توان گفت که قیمت انس در سه ماهه اول ۲۰۲۱ صعودی خواهد بود.

حیدری ادامه داد: اینکه چرا قیمت طلا در بازار ایران خود را نشان نداده، به این علت است که طلا و سکه در ایران تابع دو مقوله‌اند، انس بین‌الملل و دلار داخلی.‏ همچنین باید گفت که به دلیل مدیریت صحیح بانک مرکزی، دلار داخلی در شرایط آرام و منظمی قرار دارد.

وی، مس را در حوزه بین‌المللی، دارای نوسانات خوبی خواند که هنوز در حیطه داخلی، بازار روی خوشی ‏به آن نشان نداده و یادآور شد: در جهان به دلیل کشف واکسن‌های کرونایی که تاثیرگذاری ۹۰ تا ۹۶ درصدی ‏دارند، امیدواری به رونق اقتصادی در ۶ ماهه اول و تداوم رشد اقتصادی در ۶ ماهه ‏دوم ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرده، در نتیجه عمده شرکت‌ها و کارخانه‌ها به سمت خرید مواد اولیه مانند مس، نفت و غیره می‌روند.

/انتهای پیام

کد خبر: 1087656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =