انحراف دانشگاه شهید رجایی از مأموریت خود

جلسه چهاردهم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور با موضوع «نقد درون‌سازمانی برنامه کیفیت بخشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی» برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)؛ منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این جلسه اظهار کرد: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری روی مراکز تخصصی تربیت معلم، این موضوع در وزارت علوم کار شده که البته نیازمند تکمیل و رفع نقص است و درحال تکمیل نظارت‌ها هستیم تا در صورت نیاز وارد شورای عالی انقلاب فرهنگی و بررسی تخصصی شود و به واسطه آن تربیت معلم بر اساس تراز نظام اسلامی صورت پذیرد.

وی با تأکید بر اینکه تمام تلاش ما باید این باشد که مجموعه تربیت معلم را برای تربیت شایسته و نسل آینده آماده کنیم، گفت: جهان در سال‌های آینده با تغییر مواجه خواهد شد و به همین دلیل برای نسل جدیدی که تربیت می‌شوند باید اساتید دارای ظرفیت خوبی باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره نقشه راه دانشگاه شهید رجایی بیان کرد: باید نقشه‌ راهی تعریف شود تا در بستر آن متوجه شویم آیا فردی که از دانشگاه خارج می‌شود می‌تواند آیندگان کشور را تربیت کند یا خیر؟ لذا ارزیابی‌ها بر اساس شاخص‌هاست و ما در این شاخص‌ها نقاط قوت و ضعف را بررسی می‌کنیم.

وی با اشاره به رتبه‌بندی معلمان گفت: این موضوع در کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری دولت نهایی شده و مجلس به آن وارد خواهد شد، اگر این شاخص‌ها بررسی و نهایی شود، منظومه‌ای شکل می‌گیرد که حاصل آن معلم متخصص در رشته خود، توانمند در بحث تربیتی و تأثیرگذار برای آینده است.

علم‌الهدی دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور گفت: مسئله ما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و معلم است و در سند تحول هم به موضوع تربیت معلم توجه بسیاری شده زیرا معلم محور تربیت است.

وی ادامه داد: اگر دانشگاه‌های تربیت معلم اختلالی پیدا کردند باید به مسیر خود بازگردند و این لازمه تصمیم‌گیری‌های مهمی است. همچنین می‌توان کمیته‌ای به منظور آسیب شناسی جدی‌تر موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم تشکیل شود.

دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور ابراز امیدواری کرد: موضوع آئین‌نامه ارتقاء معلمان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم تصمیم‌گیری نهایی شود.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اگر به صورت خاص پایش و حمایت نداشته باشد از  اهداف خود دور می‌شود.

وی با بیان اینکه اساتیدی که معلم تربیت می‌کنند از مختصاتی متفاوت برخوردار هستند که با اساتید دانشگاه‌های دیگر متفاوت است، خاطرنشان کرد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان از نظر مقام معظم رهبری حاکمیتی هستند.

حسین کچوییان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه اظهار کرد: در آموزش و پرورش به سیستم آموزشی پویا احتیاج داریم و اگر این سیستم به درستی پیش می‌رفت دانشگاه‌های تربیت معلم نیز پویا بودند لذا این موضوع باید آسیب‌شناسی شود.

حجت‌الاسلام علیرضا صادق‌زاده عضو شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور اظهار کرد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از مأموریت خود دور شده است. در حال حاضر این دانشگاه با 200 هیئت علمی به سمت خروج از مأموریت تربیت معلمی است که این موضوع تهدیدی بزرگ است.

وی افزود: اگر قرار است دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان کنار هم باشند، نباید تبدیل به دو جزیره جدا از یکدیگر شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =