۹۰ درصد مدارس سما هوشمندسازی شده‌اند/ حل مشکل بیمه معلمان در گرو درآمد مناسب

معاون آموزش عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد به تشریح رشد کمی و کیفی مدارس سما و برنامه‌های آینده دانشگاه آزاد برای تاسیس مدارس الگو پرداخت

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مصاحبه با معاونین دانشگاه آزاد از برنامه‌های ویژه ایسکانیوز برای آغاز سال ۱۴۰۰ است. در این راستا، با سید محمد بطحایی معاون آموزش عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی درباره مدارس سما، گلایه‌های معلمان و تاسیس مدارس بوستان تربیت گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند: 

قرار بود که تعداد مدارس سما تا سال ۱۴۰۰ به هزار مدرسه برسد که دکتر ولایتی و تهرانچی به این موضوع اشاره کرده بودند اما محقق نشده، تا جایی که در مناطق شرقی و جنوب شرقی تهران اصلا مدارس سما وجود ندارند. برنامه‌های شما در زمینه توسعه کمی و کیفی مدارس سما چیست؟

در ابتدا لازم است یادآور شوم که دانشگاه آزاد، حدود ۷۵۰ مدرسه و نزدیک به ۱۰۰ هزار دانش آموز در کشور دارد. شیوع کرونا در یک سال گذشته همه برنامه‌های کشور را تحت تاثیر قرار داد و به همین دلیل پیشرفت ما هم طبق پیش‌بینی‌ها اتفاق نیفتاد. با این وجود، برخلاف دیگر مدارس غیردولتی که در سال تحصیلی جاری به دلیل کرونا و وضعیت اقتصادی با افت دانش‌آموز مواجه شدند، مدارس سما مگر در دوره پیش دبستانی ، کاهش دانش‌آموز نداشتند.

رویکرد اصلی معاونت آموزش، ارتقای کیفیت مدارس است. شرایط رقابتی مدارس غیردولتی در کشور به نحوی است که باید کیفیت مدارس سما به سرعت بالا می‌رفت. به همین دلیل علاوه بر اهداف کمی، بیشترین همت ما بر روی ارتقای کیفیت بود. چند محور اصلی در ارتقای کیفیت، مورد هدف‌گذاری قرار گرفت. محور اول، منابع انسانی است که در سیستم‌های آموزشی حرف اول را می‌زند.

با توجه به این که پله اول برای رفتن به سمت کیفیت، ارتقا کیفیت منابع انسانی است. این مسئله را به چند قسمت خرد کردیم. قسمت اول، ارتقا شایستگی مدیران مدارس بود که امیدواریم در سال آینده نشانه‌های محسوس این ارتقا کیفیت را مشاهده کنیم.

علاوه بر برنامه ارتقا شایستگی مدیران، بخشی از نظام پرداخت‌ها و نظام انگیزشی از مهر ماه ۹۹ با عملکرد مدرسه متناسب شد. پایش و کنترل مستمر کیفیت در حوزه مدارس و در نظام‌هایی مشابه دانشگاه آزاد، بسیار مهم است.

پایش کیفیت مدارس از سال گذشته آغاز شد و تاکنون در ۲ فاز به اجرا درآمده است. بر اساس این پایش مدارس سما در مقاطع مختلف به صورت مستمر مورد ارزیابی قرار گرفته، هر مدرسه امتیازی را به دست می‌آورد و رتبه‌بندی می‌شوند.

چه فاکتورهایی در این رتبه‌بندی موثر بودند؟

۲۱ مولفه آموزشی، تربیتی-فرهنگی، شهریه، فضای آموزشی، معماری و فضای انگیزشی داخل مدرسه مانند این که؛ آیا رنگ دیوار متناسب با خلقیات دانش آموزان است؟ چیدمان وسایل در مدرسه، تجهیزات و پیش‌بینی‌ها برای ایمنی و ... مورد ارزیابی قرار گرفت و تبدیل به یک عدد شد.

فاز صفر این پایش سال ۹۸ انجام شد و فاز یک سال ۹۹، سپس پیشرفت و پسرفت هر مدرسه با خودش اندازه گرفته شد. آنچه اهمیت داشت این بود که هر مدرسه با خودش سنجیده شود. به عبارت دیگر، مقایسه مدرسه ارومیه با مدرسه منطقه ۲ تهران اشتباه است.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد کدام مدرسه در چه زمینه‌هایی پیشرفت داشته و کدام مدارس در چه زمینه‌های پسرفت داشته است. معاونت آموزش تصمیم دارد این نتایج را در یک سمینار سراسری اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ با مدیران مدارس در میان بگذارد و عملکرد تک تک مدیران را با عدد و رقم به آنها نشان دهد.

با توجه به رویکرد ارتقا کیفیت مدارس، احتمالا برخی مدارس تعطیل خواهند شد. چرا که هدف ما این است که برند مدارس سما به عنوان یک برند معتبر در نظام آموزشی کشور شناخته شود. در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ هم برخی مدارس اخطار دریافت کردند و به برخی مدارس هم اطلاع دادیم که برای سال آینده جمع خواهند شد. البته تعداد این مدارس زیاد نیست.

معاونت برای رشد کمی مدارس هم برنامه دارد و احتمالا در مهرماه ۱۴۰۰ مدارس حدود ۲۰ درصد افزایش کمی دارند البته بیشترین تاکید ما بر اساس سیاست‌های هیئت امنای دانشگاه و ریاست دانشگاه این است که از لحاظ کیفی رشد کنیم.

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده مدارس سما هم اکنون دقیقا ۴۹ درصد کیفیت لازم را دارند. به عبارتی الان وسط راه هستیم و ۵۱ درصد راه نرفته برای نزدیک شدن به کیفیت داریم.

هوشمندسازی مدارس از ابتدای انقلاب مطرح بوده، الان که ۴۲ سال از انقلاب می‌گذرد به نظر شما مدارس از نظر هوشمندسازی در چه شرایطی قرار دارند؟ مدارس سما چه تمهیداتی خاصی برای هوشمندسازی اندیشیده‌اند؟ و با توجه به شرایط کرونا برای آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان مدارس سما در مناطق محروم چه برنامه‌ای داشته‌اید؟

مدارس سما به دلیل غیردولتی بودن در زمینه فناوری های لازم برای استفاده از پلتفرم‌های آموزش مجازی، وضعیت بهتری در مقایسه با مدارس دولتی دارند.

۹۰ درصد مدارس سما از تجهیزات خوبی برای هوشمندسازی برخوردار هستند، مانند کلاس‌های هوشمند و تخته‌های هوشمند. به همین دلیل از نظر تجهیزات مقدماتی برای استفاده دانش‌آموزان از پلتفرم‌های آموزش مجازی، مشکل حادی وجود ندارد.

متاسفانه تعداد مدارس سما در مناطق محروم زیاد نیست، شاید دو تا سه مدرسه در مناطقی هستند که وضعیت اقتصادی خانواده ها مساعد نیستند.

اولویت معاونت آموزش در زمینه آموزش مجازی این بود که به جای متمرکز شدن خود معاونت بر حل مسائل فضای مجازی، مدرسه را درگیر کند. در این راستا، جلسات مجازی زیادی در فروردین‌ماه ۹۹ برای افزایش مهارت‌های معلمان و دانش‌آموزان در استفاده از فضای مجازی و در راستای پیشرفت آموزش و برنامه‌های تربیتی برگزار کرد. همچنین جلسات مستمری با مدیران مدارس برگزار شد.

هدف این بود که معاونت تنها به عنوان نیروی پشتیبان، کمک کند و وظیفه مدرسه، مدیر و معلم است که با تقویت خودشان برای استفاده از فضای مجازی آماده شوند. به همین دلیل دوره آموزشی ۴۰ ساعته و به صورت مجازی برای معلمان برگزار شد و در طول این دوره معلمان با روش تدریس، ارزیابی و نظارت بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در فضای مجازی آشنا شدند.

مدارس سما در زمینه آموزش مجازی معمولا از پلتفرم شاد استفاده می‌کنند اما شاد به دلیل نقایصی که داشته در برخی مواقع نتوانسته نیاز مدارس را تامین کند که در آن موارد مدارس از پلتفرم‌های دیگری مانند سامانه دان و .. استفاده کرده‌اند.

من در جلسه با مدیران مدارس از آنها خواستم که می‌توانند از هر آن چه تشخیص می‌دهند که نیاز دارند، استفاده کنند. معاونت آموزش هم زمینه استفاده از پلتفرم‌ها را برای معلمان فراهم می‌کند. به همین دلیل در آخرین ارزیابی که از کاربرد پلتفرم‌ها در مدارس مشاهده شد که نتایجی خوبی به دست آمده است، چرا که اجازه دادیم خود مدیران با توجه به شرایطی که در مدرسه دارند این کار را جلو ببرند و در این راستا از ظرفیت‌های محلی و واحدهای دانشگاهی هم استفاده کردیم.

در نهایت می‌توانم بگویم؛ مدارس سما یکی موفق‌ترین مدارس در استفاده از فضای مجازی بود.

کلاس‌های کارگاهی و آزمایشگاهی در دوران شیوع کرونا در مدارس سما و آموزشکده‌های مهارت‌محور چگونه برگزار شدند؟

 کرونا در استان‌ها و شهرهای قرمز که اجازه حضور دانش‌آموزان در مدارس نبود، مشکل جدی ایجاد کرد؛ اما قبل از شروع پیک دوم کرونا و در شهریورماه ۹۹، برنامه‌ای را پیش‌بینی کرده بودیم که با اوج کرونا این برنامه صرفا در مناطق زرد و نارنجی، به اجرا درآمد.

برنامه این بود که به مدارس گفتیم دانش‌آموزان را به گروه‌های سه یا چهار نفره تقسیم کنید تا در طول هفته برای درس‌های آزمایشگاهی و کارگاهی به مدرسه بیایند. بررسی و ارزیابی که یک ماه پیش از عملکرد این برنامه انجام دادیم، نشان دهنده موفقیت آن بود البته نه در حدی که انتظار داشتیم.

در دوره آموزشی فضای مجازی برای معلمان هم یکی از سرفصل‌های دوره آشنایی معلمان با فعالیت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی در فضای مجازی بود. به عبارت دیگر، چگونه می‌توان در فضای مجازی دانش آموزان را با کار در منزل به سمت کارهای عملی هدایت کرد؟

اما باید اعتراف کنم که در آموزش مجازی یکی از بیشترین لطمه‌هایی که به آموزش وارد می‌شود، بخش مهارتی و آزمایشگاهی است و از این جهت مدارس سما هم دچار مشکل شدند. امیدواریم بعد از عید با کاهش کرونا بتوانیم کلاس‌های عملی را جبران کنیم.

آیا سازمان سما برای دانش آموزان نخبه و بی‌بضاعت تخفیف شهریه یا بورس تحصیلی دارد؟

برای پاسخ به این سوال لازم است مقدمه‌ای را یادآور شوم؛ رویکرد دانشگاه همیشه این بوده که به دنبال انتفاع نیست؛ اما مدارس سما غیردولتی هستند و هیچ بودجه دولتی ندارد و بنابراین این مدارس باید بتوانند هزینه و درآمد خود را تراز کنند.

بررسی‌های ما نشان میدهد شهریه مدارس سما از میانگین شهریه مدارس غیردولتی پایین‌تر است، حتی در بعضی از شهرها، شهریه مدارس سما از چیزی که مدارس دولتی به عنوان کمک میگیرند، پایین‌تر است.

با وجود شرایطی که توصیف کردم و به ویژه در سال سختی که پشت سر گذاشتیم، مدیران مدارس ما با درک شرایط خانواده‌ها نهایت همکاری را با آن‌ها داشتند. به طوری‌که امسال تاکنون به طور میانگین ۲۰ درصد از شهریه مقرر را دریافت کرده‌ایم. یعنی خانواده ای که باید ۵ میلیون تومان شهریه پرداخت می‌کرده، تنها ۲۰ تا ۲۲ درصد شهریه را پرداخت کرده است.

به علاوه بخشنامه‌هایی برای تخفیف مثل سال‌های قبل به مدارس داده شده است تا مدیر برای خانواده‌هایی که به هر دلیلی از بضاعت کافی برای پرداخت شهریه برخوردار نیستند یا مشکلات خاصی برای‌شان پیش آمده، تخفیف اعمال کند.

در مورد دانشکده‌ها و دانشجویان هم ما تابع تصمیماتی هستیم که برای کل واحدهای دانشگاهی گرفته می‌شود، در نتیجه همچنان که دانشگاه آزاد برای سایر دانشجویان تخفیفاتی را قائل می‌شود، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی هم این تخفیفات را دارند.

یکی از گلایه های معلمان سما در مورد حقوق، بیمه و مزایا است. معلمان می‌گویند بیمه‌شان پیوسته نیست و در تابستان قطع می‌شود، از مزایای دانشگاه هم برخوردار نمیشوند. برنامه شما برای حمایت از این معلمان چیست؟

من میدانم که مسیر حرکت به سوی کیفیت مطلوب و ایجاد تحول، معلم است. معلمان باید شایستگی و انگیزه کار باکیفیت داشته باشند و اگر به این دو مولفه نرسیم، هر نوع تلاشی برای ارتقا کیفیت با شکست مواجه می‌شود.

صادقانه بگویم؛ در طول یکسالی که پشت سر گذاشتیم، از نظر منابع درآمدی به شدت با مشکل مواجه شدیم. از آن جایی که دست دانشگاه آزاد در جیب دولت نیست، باید بتواند برای برنامه‌ها و هزینه‌های خودش درآمد کافی به دست بیاورد، در غیر این صورت نمی‌تواند هیچ برنامه‌ای را که بار مالی داشته باشد، به اجرا درآورد.

ما در برخی موارد شرمنده معلمان هستیم. وقتی حقوق برخی معلمان را می‌شنوم، باور نمی‌کنم که چقدر کم است. در این راستا اگر بتوانیم در سال ۱۴۰۰ درآمدهای لازم را به دست بیاوریم، اولین تصمیم این خواهد بود که مشکل بیمه معلمان را حل کنیم.  

در مورد بخش سوم، سیاست دانشگاه این نیست که نیرو را به صورت رسمی استخدام کند. واحدهای دانشگاهی هم این گونه هستند، اما اگر روزی سیاست عوض شد یا ما بتوانیم مدیران ارشد دانشگاه و هیئت امنا را قانع کنیم که رسمی شدن یا قرارداد بستن با معلمان به نفع کیفیت مدرسه خواهد بود، این اتفاق خواهد افتاد.

به نظر من قبل از وضعیت استخدام، چند پله داریم که راحت تر قابل دسترسی هستند مثل بیمه، میزان حق‌التدریس و خدمات رفاهی و جانبی که باید برای معلمان اتفاق بیفتد. در این راستا، امسال مدارس را مشمول بخشی از پرداخت‌های اعیاد کردیم.

به علاوه معلمان پاداش پایان سال و عیدی هم دریافت کردند و برای سال آینده این موضوع را مجدانه دنبال خواهیم کرد که تفاوت و تبعیضی بین همکاران ما در مدرسه و دانشگاه نباشد.

با توجه به این که یکی از اولویت‌های مدارس سما اخلاق و تربیت است، در یکسال اخیر که آموزش‌ها مجازی بوده، چه سیاست‌هایی اعمال شده تا دانش‌آموزان در مباحث تربیتی و اخلاقی هم بتوانند رشد کنند؟ آسیب‌های فضای مجازی را چگونه کنترل کرده‌اید؟

یکی از آسیب‌های فضای مجازی بر فرآیند آموزش، کاهش یا تعطیل شدن برنامه‌های تربیتی است، اما همکاران ما در این زمینه کارهای خوبی انجام داده‌اند. برای مثال در سالی که پشت سر گذاشتیم، طرحی تحت عنوان طرح امین به اجرا درآمد.

در طرح امین تعدادی از روحانیون کاربلد و شایسته که با آموزش‌های تربیتی آشنا بودند، به کار گرفته ‌شدند و  به صورت مجازی و حضوری از خدمات این روحانیون استفاده شد.

مورد دیگری طراحی اپلیکیشنی بود که در قالب داستان‌های تعاملی، نکات اخلاقی و تربیتی را با دانش‌آموزان درمیان می‌گذاشت. مسابقاتی هم در این زمینه برگزار شد که دانش‌آموزان بهترین اپلیکیشن‌ را با غنی‌ترین محتوای تربیتی تهیه کرده بودند، جایزه می‌گرفتند.

طرح برهان هم برای آشنایی دانش‌آموزان با معجزات علمی قرآن به صورت مجازی برگزار شد. این طرح در هفت رشته قرآن و عترت از جمله قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و با حضور تعداد زیادی از مربیان، معلمان و دانش آموزان انجام شد.

آموزش فلسفه برای کودکان، طرح  جدیدی بود که سال ۹۹ اجرا شد و در آن حدود ۲۰۰ معلم دوره ابتدایی به صورت مجازی آموزش دیدند که چگونه تفکر فلسفی را با زبان کودک و با گرایش‌ها و علایق او در کلاس‌هایشان ترویج دهند و بتوانند تفکر خلاق را رشد دهند.

در زمینه تربیت بدنی مجازی و آموزش بهداشت مجازی هم تلاش‌هایی صورت گرفت و کارگاه‌های بسیار خوبی با همکاری سازمان تربیت بدنی در حوزه ورزش انجام شد. به طوری که مربیان بهداشت کارگاه آموزشی بسیار مفصلی در زمینه آموزش بهداشت روانی در فضای مجازی دیدند.

مسئله این بود؛ حالا که مربی بهداشت از دانش‌آموز دور است، چگونه می‌تواند تنها از طریق فضای مجازی به بهداشت روانی آن‌ها کمک کند.

یکی از آسیب‌های جدی کرونا و آموزش مجازی این است که دانش آموزان تحرک جسمی لازم را ندارند. در این راستا، ورزش خانگی اقدام دیگری بود که با برگزاری یک جشنواره انجام شد. در این جشنواره مربیان مدارس سما، طرح درسی نوشتند که چگونه ورزش را در خانه به اجرا درآورند.

یکی از ایراداتی که به مدارس سما گرفته می‌شود، موفق نبودن دانش‌آموزان این مدارس در آزمون سراسری است. صحبت‌های زیادی از شما در مورد آسیب های کنکور شنیدیم ، اما بالاخره امروز کنکور گذرگاه ورود دانش آموزان به دانشگاه است. در چند سال گذشته در بین نفرات برتر کنکور دانش آموزان  مدارس سما را ندیدیم. چه سیاستی اندیشیده‌اید تا دانش آموزان سما بتوانند در میان رتبه‌های برتر کنکور قرار بگیرند؟

کنکور یک چالش ملی در ایران است و آسیب‌های آن باید به صورت جدی کاهش پیدا کند. پیامدهایی که کنکور بر ارکان تربیت در کشور ما وارد کرده، قابل تامل است به طوری که می‌توان گفت جنایات خاموشی به دلیل پیامدهای کنکور اتفاق افتاده که در جای خودش باید مورد بحث قرار گیرد و مدام هم تکرار شود تا فراموش نکنیم.

آنچه اهمیت دارد این است که یکی از انتظارات خانواده‌ها موفقیت فرزندانشان در آزمون سراسری و رسیدن به آینده روشنی در مراکز آموزش عالی است. ما هم نمی‌توانیم این خواسته را نادیده بگیریم.

همانطور که اشاره کردم مدارس سما در ۴۹ درصد کیفیت لازم را دارند و یکی از مولفه‌های رسیدن به کیفیت مطلوب پذیرش در کنکور است. این مشکل وجود دارد که دانش آموزان مدارس سما خیلی در کنکور موفق نیستند.

کرونا لطمات جدی به آموزش در کشور وارد کرد، اما مدیران مدارس سما مانند سال‌های قبل برنامه‌هایی برای آمادگی دانش‌آموزان در کنکور اجرا کردند، حتی قراردادهایی را با برخی از شبکه‌های موفق برای آمادگی دانش‌آموزان برای کنکور منعقد کردند. همچنین از معلمان با تجربه استفاده کردند.

با وجود این تلاش‌ها، باید اعتراف کنم که به دست آوردن هدف‌های بلند در این زمینه مستلزم تامین زیرساخت‌های این موضوع است مانند این که شایستگی مدیران و معلمان افزایش پیدا کند. به همین دلیل مدارس سما بر اساس یک مدل تعریف شده برای ارتقا کیفیت تلاش می‌کنند و یقینا در چند سال آینده می‌توانیم نتایج خوبی در زمینه‌های مختلف از جمله موفقیت در کنکور را شاهد باشیم.

البته اشاره کردم که مواردی در بین رتبه‌های برتر هستند، اما برای مدارس سما با بیش از ۲۵ سال سابقه در زمینه آموزش و اتصال با شبکه علمی دانشگاه آزاد، انتظار بیش از این است.

با توجه به این که آینده شغلی دانش‌آموزان و دانشجویان آموزشکده‌های سما به مهارت‌آموزی بستگی دارد، شما چه برنامه‌ای برای استعدادیابی دانش‌آموزان و رشد آن استعدادها دارید؟ در آموزشکده‌ها چطور؟ همانطور که می‌دانید دانشگاه سیاست‌هایی مانند طرح پایش و پویش دارد که دانشجویان بتوانند با صنعت ارتباط برقرار کنند، آیا این سیاست‌ها در آموزشکده‌های سما هم اعمال می‌شود؟

ما باید به این واقعیت تلخ اعتراف کنیم که در مهارت‌آموزی و ارتقا شایستگی نیروی کار موفق نبودیم. تاکید و نگرانی مقام معظم رهبری در این چند سال در زمینه تولید به عنوان شعار سال به دلیل همین ناکامی است.

بنابراین نقص ما در تولید و ناتوانی در ایجاد جهش، به مهارت نداشتن نیروی کار یا به تعبیر درست تر نبود شایستگی نیروی کار در زمینه اشتغال برمی‌گردد.

مجلس در سال ۹۶، قانون نظام جامع آموزش فنی حرفه‌ای و مهارتی را تصویب کرد. با وجود تلاش‌هایی که انجام شده، اما این قانون تا امروز نتوانسته اثر عملیاتی داشته باشد و در جهش تولید اثر بگذارد.

در راستای عملیاتی کردن این قانون، دانشگاه آزاد ۹ ماه پیش وارد برنامه‌ای برای تبدیل و ارتقای به آموزشکده‌های خود به دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی اجرایی کرد. به این معنا که به جای داشتن یک واحد آکادمیک مانند بقیه واحدهای دانشگاهی، واحدی برای مهارت‌آموزی یا ارتقا شایستگی نیروی کار تاسیس شود که فارغ‌التحصیلان آن بلافاصله وارد بازار کار شوند و بازار کار هم مشتاق حضور آن‌ها باشد، نه این که بعد از فارغ التحصیلی تازه به جمع نیروهای بیکار اضافه شوند.

دانشگاه آزاد شجاعت به خرج داد و وارد این عرصه شد و در این راه برخی بخش‌های دولتی مثل سازمان فنی-حرفه‌ای با ما همگام شد. بنابراین دانشکده‌ای به نام دانشکده مهارت و کارآفرینی در راستای اجرایی کردن قانون نظام جامع تاسیس شد. این دانشکده در دوره‌های کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری دانشجو خواهد گرفت چرا که در قانون نظام جامع مجلس اجازه پذیرش دانشجو تا دوره دکتری وجود دارد.

دانشگاه آزاد در این مسیر برای سرعت بخشیدن به کار ابتدا از ظرفیت‌های آماده خود استفاده کرد، به این معنا که به تناسب نیازهای بازار کار و آمایش محلی و منطقه‌ای رشته‌های آموزشکده‌ها را عوض کرد.

تاکنون که ابتدای سال ۱۴۰۰ است این دانشکده در هشت استان راه اندازی شده و تا مهرماه ۱۴۰۰ در همه استان‌ها تاسیس خواهد شد. پذیرش هم معمولا بدون آزمون خواهد بود.

دانشگاه آزاد زیست‌بوم جدیدی برای مهارت‌آموزی تعریف کرده و آن را به تصویب شورای گسترش هم رسانده است. زیست‌بومی که چند بخش دارد و اجزای آن مانند قطعات پازل در کنار هم قرار می‎گیرد و تصویر مشترکی را به دست می‌دهند. قطعه اول این پازل دانشکده مهارت و کارآفرینی و قطعه دوم آن، مدارس عالی مهارت است.

تفاوت دانشکده‌های مهارت و مدارس عالی مهارت این است که دانشکده‌ها، آموزش و مدرک رسمی می‌دهند، اما مدارس عالی مهارت مدرک رسمی نمی‌دهند و در عوض دوره‌های بازآموزی و دوره‌های مهارت برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دارد.

همچنین مدرسه مهارتی مختص زیر دیپلم هستند، اما مدراس عالی از بین افراد با مدرک دیپلم پذیرش دارند. مدارس عالی مهارت دوره‌های کوتاه مدتی را ارائه می‌دهند که کاملا کاربردی هستند. مثلا فردی که مدرک حقوق دارد، اما مهارت کافی در کار خودش ندارد، می‌تواند با شرکت در دوره سه ماهه مدرسه عالی مهارت در رشته حقوق، وکالت را به صورت عملی تمرین کند و مدرک هم بگیرد.

سومین قسمت این زیست‌بوم یا پازل، هنرستان‌های جوار دانشگاه هستند. آموزش و پرورش سال‌ها پیش در این زمینه تجربه خوبی داشت اما متاسفانه جمع شد. دانشگاه آزاد می‌خواهد در جوار دانشگاه‌های خود، هنرستان فنی‌وحرفه‌ای بسازد. این هنرستان‌ها وابسته به دانشگاه هستند و می‌توانند نیروی ماهر تربیت کنند.

اعطای صلاحیت‌های حرفه‌ای بخش دیگر این زیست بوم است. مدیریت و راهبری همه اجزای این زیست‌بوم به دانشکده مهارت و کارآفرینی واگذار شده تا منابع‌شان را با هم به اشتراک بگذارند. یکی از اشکالات ما در کشور، فعالیت جزیره‌ای است، به همین دلیل همه اجزای زیست‌بوم زیر نظر دانشکده مهارت و کارآفرینی خواهند بود.

البته نگرانی‎هایی هم وجود دارد مانند این که شهروند درجه یک و دو در واحد دانشگاهی ایجاد شود، به طوری که مثلا گفته شود این فرد استاد تمام است و از استاد دانشکده بالاتر است. اگر این فضا ایجاد شود، تمام این نقشه‌ها از بین می‌روند و بخش ضعیف‌تر به سمت دانشکده‌های مهارت می‌روند.

در مورد مدارس بوستان تربیت هم توضیح بفرمایید و این که چه کارویژه‌ و حمایتی در این مدارس به عنوان الگو قرار است اتفاق بیفتد؟ چرا این مدارس از زنجان شروع شده‌اند؟

یکی از کارهای ماندگار دانشگاه آزاد، تاسیس مدارسی در تراز سند بنیادین تحول آموزش و پرورش است که بر مبنای آموزه‌های دینی و تربیت اسلامی اداره خواهد شد. این مدارس کلاس‌هایی متفاوت و روش تدریس متفاوتی دارند.

اگر امروز کسی از جمهوری اسلامی بپرسد؛ آیا با وجود آرمان‌ها و اهدافی که داشته‌ای، توانسته‌ای مدرسه‌ای بر اساس این آرمان‌ها طراحی کنی؟ اگر این سوال از من پرسیده شود، خواهم گفت؛ نه نداریم.

مدارس بوستان تربیت می‌خواهند این ماموریت را انجام دهند. در این راستا، مدرسه‌ای در زنجان تاسیس شده که می‌‎‌خواهد انس با طبیعت و خلقت را به دانش‌آموزان یاد دهد. مدرسه‌ای که فارغ‌التحصیلان آن تنها به دنبال ادامه تحصیل در دانشگاه نیستند و بلافاصله جذب بازار کار می‌شوند. در این مدرسه دانش‌آموزان بر یکی دو زبان خارجی مسلط می‌شود و هر دانش‌آموز در یک رشته ورزشی گواهی‌نامه ممتاز دارد.

مدارس بوستان تربیت زنگ تفریح ندارند بلکه زنگ آموزش بازی دارند و برخلاف بقیه مدارس، دانش‌آموزان صبح با اشتیاق به مدرسه می‌روند. بچه‌ها در این مدارس زندگی می‌کنند و هر کس برای خودش باغچه دارد. دانش‌آموزان صبحانه را در مدرسه می‌خورند و تکالیف‌شان را در مدرسه انجام می‌دهند حتی پنج‌شنبه‌ها هم با اشتیاق در مدرسه حاضر می‌شوند. ما به دنبال تاسیس چنین مدرسه‌ای هستیم.

دلیل انتخاب زنجان این بود که زنجان داوطلب شد تا چنین فضایی را برای تحقق این آرمان در اختیار ما بگذارد. در این راستا، هفت هزار متر زمین با ساختمان، زمین ورزش، زمین چمن، سالن ورزش و سالن غداخوری در اختیار ما گذاشتند. سه روز تیمی از تهران به زنجان فرستاده شد و با تک تک نیروی انسانی، مصاحبه کردند. البته هنوز پذیرش مدرسه زنجان آغاز نشده است.

دانشگاه آزاد می‌خواهد در مسیری گام بردارد که در کشور به الگو تبدیل شود و افق روشنی برای تاسیس مدرسه در تراز سند تحول باشد.

در شیراز هم این مدرسه در حال راه‌اندازی است. مدارس بوستان تربیت استان‌های زنجان و فارس در مهرماه ۱۴۰۰ راه‌اندازی می‌شوند و در مدت هشت بقیه استان‌ها هم این مدارس را خواهند داشت.

به عنوان سوال پایانی می‌خواهم بپرسم که؛ با توجه به این که سوابقی در حوزه آموزش و پرورش و سیاستگذاری آموزشی کشور داشته‌اید، به نظر شما عدالت آموزشی آموزش و پرورش ما بعد از انقلاب چه نمره‌ای می‌گیرد؟

جمهوری اسلامی از حیث کمی در زمینه آموزش و پرورش انصافا قدم‌های بلندی برداشته است. این را با عدد و رقم می‌توان نشان داد که تعداد نیروی انسانی چقدر رشد داشته یا نسبت جنسیت چه تغییراتی داشته است.

در بسیاری از کشورها مخصوصا کشورهای منطقه این پیشرفت ما منحصر به فرد است، اما از حیث کیفی با شرمندگی باید بگوییم؛ خیر. ما در زمینه عدالت آموزشی از حیث کیفی به خوبی پیش نرفته‎ایم.

درست است که الان در ایرانشهر سیستان و بلوچستان یا پیرانشهر آذربایجان غربی مدرسه داریم و دانش‌آموزان کلاس می‌روند اما کیفیت آموزش در آن مدرسه با کیفیت مدرسه‌ای که در منطقه دو تهران وجود دارد، زیاد است. به همین دلیل فرصت‌های ممتاز اشتغال در اختیاز کسانی قرار می‌گیرد که کیفیت آموزش بالاتری را داشته‌اند. این نابرابری آموزش از حیث کیفی باید در سال‌های آینده برطرف شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091583

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =