دولت در قوانین به نفع خودروساز داخلی دست برده و بازار را مهندسی می‌کند/ انحصار بازار خودرو دلیل اصلی نابسامانی

مهدی دادفر گفت: هر بار که نهادهای نظارتی و حاکمیتی تلاش میکنند دولت را ازصنعت خودروسازی خارج کنند متاسفانه توجیهات غیرکارشناسی و ناعادلانه ای که در پوشش عدالت اجتماعی، اشتغال و تولید ملی به مراجع ذی صلاح و ذیربط ارجاع میشود تا بدین طریق از خروج دولت از صنعت خودروسازی جلوگیری شود.

مهدی دادفر؛دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص ممنوعیت واردات خودرو و انحصار بازار در دست خودروسازان داخلی با بیان اینکه تمامی بازارهای کشور وضعیت نابسامانی دارند افزود: وضعیت امروز بازار ناشی از نامنظمی بسیار زیاد و عدم برنامه ریزی، رسم رهاشدگی دولت‌ها در سال های آخرکه در کشور ما نیز وجود دارد، است، ما شاهد این بودیم که این رسم در ابتدای دولت دوم آقای روحانی یعنی دولت تدبیر و امید آغاز شد که بازار خودرو یکی از این بازارهاست که در بی نظمی مطلق به سر میبرد.

دولت نمی تواند از صنعت خودروسازی دل بکند

وی عنوان کرد: وجود منافع زودگذر بخشی از مدیران دولتی که کعبه آمال و آرزوهایشان، مامور شدن از وزارتخانه های مختلف به صنایع خودروسازی کشور است و قصد دل کندن از صنعت خودرو را ندارند سبب شده تا دولت هم نتواند از این صنعت دل بکند.

 دادفر خاطرنشان کرد: هر بار که نهادهای نظارتی و حاکمیتی تلاش میکنند دولت را ازصنعت خودروسازی خارج کنند متاسفانه توجیهات غیرکارشناسی و ناعادلانه ای که در پوشش عدالت اجتماعی، اشتغال و تولید ملی به مراجع ذی صلاح و ذیربط ارجاع میشود تا بدین طریق از خروج دولت از صنعت خودروسازی جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: دولت به دلیل اینکه برای ماندن در این صنعت، موضوع را به حفظ منافع ملی گره میزند و برای حضور خود در این بخش مجبور میشود تا منافع سازمانی و منافع دو خودروساز را زیر پا بگذارند، آسیب بسیار زیادی به این صنعت وارد کرده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تشریح کرد: دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تشریح کرد: با توجه به حضور و نفوذ دولت در صنعت خودروسازی، حمایت های خاص و پنهان از آنها  صورت میگیرد، خود دولت از بخشی از منافع پیدا، چشم پوشی میکند. حمایت های پنهان مانند تغییرات مستمر نرخ تعرفه واردات خودرو و جلوگیری از واردات خودرو، تغییرات مستمر در تعداد اسقاط و بازیافت خودرو و عوارض گمرکی، ایجاد محدودیت و عدم پاسخگویی به شرکت های بازرگانی، تجاری و تولیدکننده و عدم تعیین تکلیف تولیدکنندگان در بخش های مربوط به این صنعت همگی سبب شده تا امروز شاهد این آشفته بازاری باشیم و زمانیکه این دو خودروساز قصد افزایش قیمت و آزادسازی نرخ ها را دارند دولت با این کار مخالفت میکند زیرا معتقد است که به نفع این دو خودروساز کارهای زیادی انجام داده، برای سودرسانی بیشتر آنها در قوانین دست برده و بازار را به نفع محصولات این دو خودروساز مهندسی کرده است پس به همین علت مانع از آزادسازی قیمت ها میشود.

وی اظهار کرد: زمانیکه آزادسازی قیمتها صورت نمیگیرد خودروسازان مجبور هستند تا با زیان محصولات خود را بفروش برسانند و این زیان برای صنعت خودروسازی کمرشکن است لذا اصرار بر این دارند که هیچ بازاری بهتر از بازار انحصاری نیست.

دادفر در پایان گفت: امروز مشتری به دنبال این است تا از خرید یک محصول رضایتمندی لازم را داشته باشد و آرامش بخشیدن و خوشحال کردن خود از خرید، مهم ترین ملاک برای تهیه محصول است، نه اینکه صرفا هدف از خرید خودرو فقط برای ایاب و ذهاب باشد زیرا مطالبه و ضائقه مشتریان تغییر کرده که متاسفانه این دو خودروساز نیز نمیتوانند در این بازار انحصار پاسخگوی آنها باشند، از همین رو به دنبال رفع زیان هستند ولی شکستن انحصار برای کسانی که یک عمر گفتند واردات خودرو خوب نیست مشکل ساز میشود.

کد خبر: 1097731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =