متخصصان دانشگاهی به کمک صنعت می‌آیند/ ارائه راهکار عملیاتی برای حل مسائل صنایع

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: ورود متخصصان دانشگاهی به صنعت بسیار می‌تواند به حل مشکلات صنعت کمک کند. در واقع دانشگاه با مشکلات صنعت آشنا شده و راهکارهای عملیاتی داده می‌شود.

عزیز جوانپور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به شروع اجرای طرح پویش در تمامی واحدهای استان گفت: از دانشجویان ورودی مهرماه و با شروع ترم تابستان بورسیه خواهیم داشت. مقدمات کار و جلسات توجیهی با مدیران کارخانجات فراهم شده و هماهنگی‌ها با صداوسیما صورت گرفته است.

وی ادامه داد: نمونه قرارداد با چند صنعت آماده است و تا هفته آینده تمام می‌شود. با توجه به صنعتی بودن شهر تبریز، بیشتر تعاملات در حوزه صنایع مانند قطعه‌سازی، تراکتورسازی و سینو کابل است.

جوانپور با اشاره به اینکه حقوق دانشجویان در قالب شهریه در مدت تحصیل توسط صنعت به دانشگاه پرداخت می‌شود و بیمه حوادث دانشگاه است، اضافه کرد: دانشجویان در تمامی مقاطع و رشته‌ها با توجه به درخواست صنعت از شرایط بورس استفاده می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: دیدگاه صنعت نسبت به این طرح بسیار عالی بوده و طرحی عملی است؛ اما صنعت گاهی مشکلات دیگری دارد مانند نظام وظیفه که از دسترس ما خارج است و برای همکاری باید شرایط دانشجو نیز مناسب باشد.

جوانپور در مورد کمکی که ورود متخصصان دانشگاهی به صنعت می‌کند، گفت: این موضوع بسیار می‌تواند به حل مشکلات صنعت کمک کند. در واقع با مشکلات صنعت آشنا شده و راهکارهای عملیاتی داده می‌شود و می‌تواند در قالب پایان‌نامه‌های ارشد، دکتری و طرح‌های پژوهشی اجرا شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی روند کلی انتخاب دانشجویان را تشریح کرد و گفت: روال به این صورت است که  ابتدا اطلاعیه به صنعت می دهیم، صنعت تقاضا می‌کند و دانشجو ثبت‌نام می‌کند و بنا بر تقاضای صنعت نسبت به معرفی دانشجو اقدام می شود و صنعت مخیر است فرد را بپذیرد یا خیر. در نهایت صنعت تصمیم‌گیرنده است. ما پلی بین دانشجو و صنعت هستیم. در واقع آموزش نظری را برعهده داریم و صنعت بستر را برای آموزش مهارتی فراهم می‌کند. 

وی در مورد اینکه آیا کارآموزی در صنعت بر نمره درسی موثر است یا خیر توضیح داد: یک بخشی را پوشش می‌دهد. ساعتی که ما در نظر می‌گیریم فراتر از ساعت کارآموزی است و در سرفصل وجود ندارد. حضورش را به عنوان کمکیار به صنعت تلقی می‌کنیم برای مثال 250 ساعت تعریف می‌کنیم که باید در صنعت حضور داشته باشد. اگر دروس کارآموزی هم داشته باشد محسوب می شود و باید باقی دروس را در دانشگاه بگذراند.

جوانپور در مورد استقبال صنعت از طرح پویش اظهار کرد: بسیار استقبال خواهند داشت؛ چراکه نیروی کار ارزان در اختیار آن قرار می‌گیرد و از طرفی هم الزامی به استخدام این نیرو ندارد؛ همچنین تعهدی برای کارفرما ایجاد نکرده و فرصتی به صنعت برای شناخت نیرو خواهد داد. در واقع موانع قانون کار رعایت نمی شود؛ چراکه اداره کار این افراد را کارآموز تلقی می کند چون دانشجو هستند و به نفع صنعت است. از طرفی زمینه مهارت‌آموزی و اشتغال دانشجو فراهم می‌شود. به نفع دانشگاه نیز هست چراکه با بیشتر شدن دانشجو و کمبود نقدینگی جبران می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =