طرح پویش شیوه استاد-شاگردی را در صنعت اجرا می‌کند/ تولید ثروت از طرح‌های دانش‌بنیان رسالت جدید دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان گفت: با طرح پویش در واقع شیوه استاد-شاگردی به نوع دیگری اجرا می‌شود، جالب است که  افراد دوره کارورزی را در صنعت می‌گذرانند و کارکنان صنعت با عنوان اساتید آنان در دروس مشخصی امر تربیت این افراد را برعهده دارند.

علیرضا منظری توکلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز تشریح کرد: آموزشگاه‌ها در سیر تکاملی خود رسالت مشخصی برعهده داشتند. رسالت اصلی اولین دانشگاه‌ها تا مدتها انتقال دانش بود. با گذشت زمان رسالت جدیدی به دانشگاه محول شد و آن تولید دانش با استفاده از پژوهش بود. رسالت جدید دانشگاه‌ها تولید ثروت از طریق طرح‌های دانش‌بنیان، فناوری و نوآوری بود و بعد دانشگاه به دانشگاه حل مسئله تبدیل شد. امروزه بحث دانشگاه تمدن‌ساز مطرح است.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در مراحل رشد خود به حدی رسیده است که مرحله اول و دوم که تولید و انتقال دانش است را پشت سر گذاشته و با گذر از مرحله سوم علاوه بر این نگاه به دنبال حل مسائل اجتماعی و دانشگاه حل مسئله است. این را می‌توانید در برنامه‌های علمی که در سامانه پژوهشیار بارگذاری شده است، ببینید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه دانشگاه آزاد در مرحله سوم بین همه دانشگاه‌ها پیشتاز است، گفت: اما آنطور که باید موفقیت لازم را کسب نکرده بود و در همین راستا رئیس دانشگاه آزاد اسلامی طرح پویش را به منظور تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه اعلام کردند و قرار بر اجرا شد.

منظری توکلی اشاره کرد: بر اساس این طرح نیروی انسانی دانشگاه متناسب با نیازهای صنعت و بنگاه‌های اقتصادی تربیت می‌شوند و دانشجوها همزمان با تحصیل در دانشگاه با صنعت آشنا می شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه  با طرح پویش در واقع شیوه استاد-شاگردی به نوع دیگری اجرا می‌شود، گفت: جالب است که  افراد دوره کارورزی را در صنعت می‌گذرانند و کارکنان صنعت با عنوان اساتید آنان در دروس مشخصی امر تربیت این افراد را برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه این روال فقط مربوط به رشته‌های صنعتی نیست، گفت: دانشجوها در رشته‌های مختلف مانند علوم پایه، هنر، معماری و کشاورزی نیز می‌توانند در این طرح شرکت کنند. دانشجوهای علاقه‌مند بر اساس نیاز با گذراندن دوره‌های کارورزی به صورت جدی وارد بازار کار شوند.

منظری توکلی روال بورسیه شدن دانشجوها را اینگونه تشریح کرد: بعد از اعلام نیاز صنعت، به دانشجوها در سایت یا گروه در رشته‌های مختلف اطلاع‌رسانی می‌شود. پس از آنکه دانشجوها تقاضانامه کتبی خود را به مدیریت ارتباط با صنعت دانشگاه ارائه کردند، یک مصاحبه توسط دانشگاه و صنعت با دانشجو انجام می‌شود و او به صنعت یا بنگاه اقتصادی معرفی می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در ادامه توضیح داد: سپس آن بنگاه اقتصادی یا صنعت به‌عنوان حامی این دانشجو تلقی می‌شود و دانشجو در قالب 8واحد درس کارورزی به آن بنگاه اقتصادی معرفی می شود. با توجه به مهارت‌افزایی دانشجو اگر صنعت ببیند این فرد بر اساس نیاز و نظر مدیریت تربیت شده در اولویت استخدام قرار می‌گیرد و آن بنگاه در صورت تمایل کمک هزینه تحصیلی دانشجو را به حساب دانشگاه واریز می‌کند.

منظری توکلی با بیان اینکه با تحقق طرح پویش تحول عمیقی در نظام آموزشی کشور رخ می‌دهد، گفت: با این طرح نیروهای ماهر برای  نیاز جامعه تربیت می‌شوند. هدف این طرح این است که دانشجو وارد بستر واقعی جامعه شود و منجر به تربیت دانشجوی متخصص و ماهر در رشته های مختلف می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: جهاد نصر و چند شرکت وابسته اعلام نیاز کردند. چند نفری که اعلام نیاز کردند در این طرح شرکت کردند. قبل از آن در واحد رفسنجان و جیرفت چند دانشجو به صورت بورسیه به کار گرفته شدند. کارهای تحقیقاتی، داشت و کاشت محصول را در گلخانه و آزمایشگاه‌های کشت بافت انجام می دهند و به جای اینکه پول دهند رایگان تحصیل می کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در مورد راه‌حل ارتباط هرچه بیشتر صنعت با دانشگاه اشاره کرد: هرچه واحد ارتباط با صنعت دانشگاه قوی‌تر باشد این امر راحت‌تر انجام می‌شود. اگر صنعت به این نتیجه برسد که ما می توانیم نیروی کارآمد و ماهر تحویل دهیم، آنها متقاضی ارتباط با ما می‌شوند. فرهنگسازی در این صنعت بسیار مهم است و نیاز است توسط صداوسیما و همه دست اندرکاران فرهنگسازی در جامعه اقدام و عملیاتی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =