معیشت اساتید بهبود یافته/ عده‌ای وظیفه دارند که علیه دانشگاه آزاد سیاه‌نمایی کنند!

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه این بخشنامه برای دانشگاه آزاد اسلامی یک نقطه قوت است، گفت: این بخشنامه اقدامی موثر در بهبود شیوه معیشت اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) علیرضا منظری توکلی اظهار کرد: بخشنامه نحوه همکاری اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد موسوم به (الف) و (ب) بر اساس سیاست‌های ابلاغی نامه شماره ۴۷۱۳۲/ ۱۰ در مورخ ۹۸/۸/۴ هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی بوده است پس اصل این بخشنامه بر اساس سیاست‌های ابلاغی هیات امنا در این نامه است و نباید این بخشنامه منتسب به فرد خاصی شود و مصوبه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی  است.

وی گفت: بیشتر آنچه در فضای مجازی راجع به بخشنامه "الف" و "ب" وجود دارد، سیاه‌نمایی بوده و ناشی از دو امر است؛ اولا، یک عده آنطور که باید و شاید این بخشنامه را مطالعه نکرده‌اند و یا اینکه این بخشنامه در استان‌های آنها اجرا نشده است تا مزیت‌های معیشتی این بخشنامه را ببینند. دوم اینکه عده‌ای نیز تنها وظیفه دارند که علیه دانشگاه آزاد اسلامی سیاه‌نمایی کنند و این افراد موضع‌گیری از پیش تعیین شده دارند در حالی که باید در مواضع خود بر اساس انصاف عمل کنند.

دکتر منظری توکلی با بیان اینکه تعیین نوع الف و ب به عهده خود اساتید است، ادامه داد: اینکه استادی تعیین کند نوع الف باشد و یا نوع ب، به انتخاب خودش است و کسی استادی را مجبور نمی‌کند که در کدام نوع(الف یا ب)  قرار گیرد. اگر استادی خودش، نوع الف را انتخاب کرد، باید تعهداتش را انجام دهد و اگر استادی گروه ب را برگزید، باید تعهدات مربوطه را انجام دهد. در اجرای بخشنامه الف و ب همچنین گفته شده که تا پاپان مرداد ماه، همه اساتید می‌توانند در نوع الف قرار گیرند مگر اینکه استادی خودش نوع ب را انتخاب کند.

وی افزود: اگر استادی نوع الف را انتخاب کرد، مانند اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دیگر، البته با میزان ساعت کمتر، باید ۳۲ ساعت کار علمی یا معادل آن در هفته مشتمل بر تدریس و  پژوهش‌های درون و برون سازمانی، داوری مقاله یا رساله، مشاوره آموزشی و فرهنگی تربیتی دانشجویان، مشارکت در تحصیل درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه، مشارکت در شوراهای علمی و آموزشی، انجام امور اجرایی و نظارتی، آموزش‌های کوتاه مدت، مدیریت آزمایشگاه و کارگاه یا کلینیک و انجام امور محوله از سوی دانشگاه را انجام دهد.

رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه زمانی که فردی، در جایی استخدام می‌شود، سازو کار و قوانین آن سازمان را می‌پذیرد، خاطر نشان کرد: ساعات موظفی آموزشی قبلا در مرتبه استادیاری، ۱۵ ساعت بود ولی الان ۱۳ ساعت است. در عوض تحصیلات تکمیلی وموظفی حضور، به آن اضافه شده است. در مرتبه دانشیاری نیز، ساعات آموزشی ۱۴ ساعت بوده ولی الان ۱۲ ساعت شده است. ساعات موظفی استاد نیز ۱۳ ساعت بود ولی هم‌اکنون ۱۰ ساعت است. مربی نیز همان۱۶ ساعت باقی مانده، چراکه به صورت عام در زمینه رساله و پایان‌نامه نمی‌توانند همکاری کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم جامعه ما بحث معیشت است، گفت: من به عنوان رئیس یک واحد استانی دانشگاه آزاداسلامی؛ که این بخشنامه را اجرا کرده است، با صدور آن موافقم ومزیت‌های معیشتی آن را دیده‌ام.

دکتر منظری توکلی با اشاره به تغییرات حقوق اساتید قبل و بعد از اعمال بخشنامه تصریح کرد: به عنوان مثال، برای استادیار پایه ۲۰ ، حقوق پایه ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است ولی با اعمال تنها یک بخش از بخشنامه، این حقوق به مبلغ ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. اگر این فرد بدون اعمال شیوه‌نامه اضافه حقوق سال ۱۴۰۰ را دریافت می‌کرد، با این افزایش حقوقش ۱۱ میلیون تومان می‌شد ولی اکنون ۱۳میلیون و۳۰۰هزارتومان شده است. در مورد یک دانشیار پایه ۲۰ هم می‌توان گفت که حقوق این مرتبه قبل از اعمال شیوه‌نامه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است ولی بعد از اعمال شیوه‌نامه به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ادامه داد: این در حالی است که ما می‌توانیم حق‌جذب بین ۵۰ تا ۱۵۰ درصد را نیز به حقوق اساتید اضافه کنیم که از آغاز شهریور ماه اعمال خواهد شد. و افزایش‌هایی که ذکر شد فقط به واسطه اجرای یک بند بخشنامه یعنی افزایش مربوط به حق مرتبه علمی است.

دکتری منظری توکلی در مورد درصد افزایش حقوق اساتید دانشگاه آزاد اسلامی، اضافه کرد: اگر شیوه‌نامه نوع الف اعمال نمی‌شد، اضافه حقوق دانشیار پایه۲۰ تنها ۲۶ درصد اضافه می‌شد اما با اجرای شیوه‌نامه الف وب این اضافه حقوق  به میزان ۵۳ درصد افزایش یافته است. در مرتبه استادی نیز، حقوق یک استاد پایه۲۰، ۱۱ میلیون تومان بوده ولی با اعمال شیوه‌نامه، به ۱۳ میلیون و ۴۰۰  هزارتومان افزایش یافته است.  افزایش حقوق یک استاد در سال ۱۴۰۰ نیز بدون اعمال شیوه‌نامه ۱۳ میلیون و ۸۰۰هزارتومان بود ولی با اعمال شیوه‌نامه به ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته است یعنی این افزایش حقوق برای مرتبه استادی نیز ۵۳ درصد است.

وی در رابطه با افزایش حقوق مرتبه مربی نیز اظهار کرد: حقوق مربی پایه ۲۰ بدون اعمال شیوه‌نامه ۶میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده که به ۸ میلیون و ۱۰۰هزار تومان افزایش یافته و با اعمال ضریب افزایش سال ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. اگر شیوه نامه الف وب اعمال نمی شد با اعمال افزایش سال ۱۴۰۰حقوق ایشان ۸میلیون ۶۰۰هزار تومان می‌شد. یعنی اگر شیوه‌نامه اعمال نمی‌شد، افزایش حقوق ۲۹ درصد بود ولی با اجرای شیوه‌نامه این میزان به حدود ۴۸ درصد افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان یادآور شد: پایین بودن حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دانشگاه‌های دولتی و علوم پزشکی یک امر مزمن است که از گذشته، این تفاوت وجود داشته است و میزان حقوق ما پایین‌تر است. اما این بخشنامه یک اقدام موثر در بهبود معیشت اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد است.

وی ادامه داد: اجرای دقیق این شیوه‌نامه بر عهده روسای واحدهای دانشگاهی  و نظارت بر حسن اجرای آن بر عهده دبیرخانه جذب استان‌ها و مرکز جذب امور هیات علمی سازمان مرکزی است تا به این ترتیب، از سوی روسای استان‌ها اعمال سلیقه نشود. یعنی اگر روسای واحدهای استان‌ها در این امر دچار اشتباه باشند، عضو هیات علمی می‌تواند شکایت خود را به مرکز جذب امور هیات علمی سازمان مرکزی ابلاغ کند. در این میان نیز، اساتیدی که با بخشنامه مشکل دارند و هشتگ‌های مخالفت با آن را منتشر می‌کنند، باید از روسای واحدهای استانی خود گله‌مند باشند نه اینکه به  طورکلی، این بخشنامه را به ضرر خود بدانند.

دکتر منظری توکلی با اشاره به یکی از بندهای شیوه‌نامه مبنی بر اینکه اساتید باید داوری مقاله و رساله دانشجویان را انجام دهند،  گفت: اگر در واحدی دانشجوی تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل نباشد، در این شیوه‌نامه راهکارهایی برای اساتید وجود دارد، به این ترتیب، اگر استادی داوری مقاله و رساله نداشته باشد، می‌تواند جایگزین آن یعنی انجام امور اجرایی و نظارتی، مدیریت آزمایشگاه و کارگاه یا کلینیک و انجام امور محوله از سوی دانشگاه  را انجام دهد. همچنین در این شیوه‌نامه آمده که هیات علمی تمام وقت نمی‌تواند در موسسات آموزشی دیگر مشغول به کار شود. این بدان معنی است که هیات علمی تمام وقت، تنها امکان فعالیت تمام وقت در موسسات آموزشی دیگر را ندارد ولی می‌تواند به صورت پاره‌وقت فعالیت کند. و اگر بخواهد در موسسه غیر آموزشی تمام وقت فعالیت نماید، ساز و کار لازم پیش‌بینی شده است.

وی راجع به طرح‌های برون دانشگاهی گفت: اساتید محترم، این طرح‌ها را به اعتبار دانشگاه و تخصص خودشان می‌گیرند و در این میان ۱۵ درصد درآمد برای دانشگاه است و ۸۵ درصد این درآمد متعلق به استاد است.

وی تصریح کرد: این شیوه‌نامه برای دانشگاه آزاد اسلامی یک نقطه قوت است ولی با عدم توجه برخی روسای استان‌ها و غرض‌ورزی و عدم اطلاع برخی افراد، این نقطه قوت تبدیل به نقطه ضعف شد. باید افزایش حقوق اساتید دانشگاه آزاد اسلامی را با گذشته خودمان مقایسه کنیم نه با سایر دانشگاه‌ها و با لحاظ این مطلب که بودجه سایر دانشگاه‌ها به نفت و مالیات  وصل است ولی بودجه ما به جیب خالی مردم.

دکتر منظری توکلی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از جایی حمایت نمی‌شود و درآمد آن از طریق شهریه دانشجویان تامین می‌شود؛ بنابراین این افزایش حقوق‌های به طور متوسط بیش از ۵۰ درصدی کار بزرگی است. آن هم در شرایطی که تعداد دانشجویان و درآمد دانشگاه کاهش چشمگیری یافته است. البته در این دوران کرونا بسیاری از دانشجویان هم امکان پرداخت شهریه نداشتند.

وی با اشاره به اجرای این شیوه‌نامه در استان کرمان اظهار کرد: در استان کرمان که این شیوه‌نامه اجرا شده، ۹۵ درصد اساتید از مزیت‌های معیشتی آن رضایت دارند. ۵ درصد باقی‌مانده نیز بورسیه‌هایی هستند که تحصیل آنها بیش از ۴ سال طول کشیده است که کرونا و محدودیت چاپ مجلات از دلایل بروز این تاخیر است. دکتر طهرانچی نیز در این زمینه توصیه کرد که حرف همه بورسیه‌ها را بشنوید و اگر دلیل معقولی بود، برای این افراد مهلت تعیین کنید و اگر فرد بعد از زمان تعیین شده اقدامات موظفی خود را انجام نداد، در گروه ب قرار می‌گیرد.

دکتر منظری توکلی در پایان خاطرنشان کرد: با ادای احترام به تمامی اساتیدی که با به این بخشنامه مخالف هستند و هشتگ می‌زنند، از همه خواهش می‌کنم شیوه‌نامه را به دقت بخوانند و مطمئن باشند این بخشنامه گشایشی در امور معیشتی اساتید است. من حاضرم در هرجایی و یا در فضای مجازی با افرادی که مخالف این بخشنامه هستند، به مناظره بنشینم و با ارائه مستندات و اعداد و ارقام، مزایای اجرای این بخشنامه را بازگو کنم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099638

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =