اسباب بازی‌ها، فناوری‌های آموزش و یادگیری هستند

معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروزه، اسباب بازی ها فناوری های آموزش و یادگیری هستند. مراکز و موسسات آموزشی که از این تکنولوژی ها در نظام آموزشی شان بهره برداری کنند.

 چهارمین رویداد استارت آپ ویکند دانش آموزی و دانشجویی بازی های دیجیتال و اسباب بازی که به علت شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شده بود، ظهر امروز به کار خود پایان داد.

سیدمحمد بطحایی معاون دانشگاه و رئیس سازمان سما در اختتامیه چهارمین رویداد استارت آپ ویکند بازی های دیچیتال و اسباب بازی با فرخنده خواندن تقارن اختتامیه این رویداد بسیار ارزشمند و فاخر با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به لطف خدا باب جدید را در گسترش و تعالی جامعه اسلامی و نظام جمهوری خواهد گشود. امیدواریم فردا با حضور مردم صبور و متدین کشور، این انتخابات باشکوه تر از همیشه برگزار شود تا بسیاری از مشکلات با همت مردم و لطف خدای متعال برطرف شود.

وی سپس با اشاره به ملاک ها و معیارهای نظام های آموزشی فعلی خاطر نشان کرد: امروزه نظام های پیشرفته آموزش و پرورش در حال یک تغییر بسیار بزرگ هستند، وقتی می خواهند در مورد یک نظام آموزشی قضاوت کنند؛ یکی از مهم ترین معیارها این است که آیا این نظام آموزشی در رویکرد و روش ها، به سمت بازی و استفاده از ابزارهایی همچون اسباب بازی های در حرکت هست یا خیر؛ از این جهت باید گفت انتخاب شما برای موضوع و عنوان این رویداد بسیار هوشمندانه و دقیق بوده است.

بطحایی در بخشی از سخنان خود بازی را به عنوان موثر ترین روش یادگیری و یاددهی مورد استفاده نظام های آموزشی فعلی دانست و افزود: امروزه، اسباب بازی ها فناوری های آموزش و یادگیری هستند. مراکز و موسسات آموزشی که از این تکنولوژی ها در نظام آموزشی شان بهره برداری کنند، در نظام ارزش گذاری آموزشی از جایگاه بالاتری نسبت به مجموعه ها و موسسات آموزشی که تکیه صرف بر روش های محض حافظه محور دارند، برخوردارند.

معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، زمین های بازی امروزه را در حال تبدیل شدن به کلاس های آموزشی دانست و گفت: کلاس های آموزشی امروزه برخلاف سیستم آموزشی گذشته دیگر در محیط های فیزیکی و محدود به یک اتاق با تعدادی نیمکت، یک تخته، یک معلم و آموزش صرف تئوری ها نیست.  

وی در ادامه با انتقاد از برخی سودجویی ها در بازار بازی و اسباب بازی، تاکید کرد: متاسفانه امروزه جنبه های تجاری و سودآوری بازار بازی و اسباب بازی به جنبه های آموزشی آن غلبه پیدا کرده است؛ از اینرو شما متولیان زحمتکش این رویداد مهم و ارزشمند باید به سهم خود از این جریان مراقبت نمایید. اگر وسایل بازی و ماهیت بازی ها در راستای اهداف آموزش و تربیت و حوزه های یادگیری حرکت نکنند، در بهترین حالت تبدیل به یک اسبابِ سرگرمی صرف خواهند شد. بنابراین یکی از پیش نیازهای برگزاری چنین رویدادهایی، آشنایی متولیان امر با اهداف نظام آموزشی و حوزه های یادگیری است؛ تا ایده ای که در مرحله ی خلق هست در مسیر نظام آموزشی و حوزه های یادگیری قرار گیرد.

 بطحایی یادآور شد: وجود و بروز فضای مجازی به شدت بر تمام شئونات زندگی بشر در حال سیطره است و بازی ها نیز از این امر مستثنی نبوده اند؛ بازی ها در حال انتقال به سمت فضای مجازی هستند اما  آنچه در این میان بسیار نگران کننده است و باید با جدیت مراقب آن بود این است که فرزندان ما در حرکت به سمت یاددهی و یادگیری، به صورت انفرادی سوق پیدا می کنند. یادگیری در دوران مدرسه اگر در گروه و جمع نباشد؛ تقریبا ارزشمندی بالایی نخواهد داشت. بنابراین شما به عنوان افرادی که در حوزه ی بازی های دیجیتال و اسباب بازی ها ورود پیدا کردید باید مراقب این تهدید باشید. بازی ارزشمندتر است که گروهی و جمعی باشد و بچه ها در کنار هم و با یکدیگر فرآیند یادگیری را طی نمایند. حتی در نظام های آموزشی اسلامی ما نیز یادگیری ارزشمند است که در کنار هم و به صورت جمعی صورت گیرد.

وی در ادامه از متولیان برگزاری این رویداد خواست در فرآیندهای امتیازدهی به ایده ها و تولیدات دانش آموزان و دانشجویان، برای طرح هایی که حاصل فعالیت گروهی و جمعی است امتیاز بالاتری نسبت به تولیدات و ایده های فردی، درنظر گرفته شود.

رئیس سازمان سما در خاتمه ضمن قدردانی مجدد از متولیان و دست اندرکاران گذشته و حال این رویداد مهم، اعلام آمادگی کامل حوزه ی معاونت آموزش های عمومی و مهارتی و سازمان سما  برای پشتیبانی از طرح های برتر این استارت آپ از مرحله تولید تا مرحله ی فروش و پشتیبانی اعلام داشت و افزود: ما در حوزه معاونت آموزش های عمومی و مهارتی و سازمان سما از این تلاش ها به ویژه از  ایده هایی که طرح اولیه ی و طرح توجیهی قابل قبولی داشته باشند؛ حمایت خواهیم کرد.

تشکیل کارگروه با حضور همکاران دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل، دانشکده ی مهارت و کارآفرینی، سما استان و با همراهی و پشتیبانی معاونت آموزش های فنی و حرفه ای، مهارتی و کاربنیان  برای برگزاری این رویداد در سطح ملی، پیشنهادی بود که دکتر بطحایی در سخنرانی خود به آن اشاره کرد.


 اسباب بازی‌ها، فناوری‌های آموزش و یادگیری هستند


چهارمین رویداد استارت آپ ویکند دانش آموزی و دانشجویی بازی های دیجیتال و اسباب بازی که در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی در محورهای انیمیشن، بازی های رایانه ای و دیجیتال، بازی های فکری، بازی های آموزشی و یادگیری، بازی های اسلامی و ملی و محور ویژه اسباب بازی به میزبانی دانشکده ی مهارت و کارآفرینی اردبیل از تاریخ 25 خردادماه آغاز شده بود، امروز با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد.

کد خبر: 1099987

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =