لزوم نظارت بر بومگردی‌ها / اقامت‌گاه‌های محلی پوششی برای فرار از محدودیت‌ها

سید فرخ میرشاهزاده معتقد است که نقایص حوزه نظارت بومگردی‌ها مشهود است ‌و احتیاج به نظارت و ساماندهی دارد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز بوم گردی در ایران، با توجه به تنوع اقلیم و فرهنگ غنی ایرانی پتانسیل بسیار بالایی دارد، امروز در کشور ایران در تمام استان‌ها انواع مختلف اقامتگاه‌های بوم گردی با ارائه خدمات مناسب فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

کرونا گردشگری را به یک صنعت ورشکسته تبدیل کرد / تا چند دهه آینده نمی‌توان آینده روشنی برای صنعت سفر متصور بود

از جمله فواید بوم گردی در ایران استفاده همزمان از پتانسیل‌های زیست محیطی و فرهنگی در کنار درآمدزایی بسیار عالی برای ساکنان یک منطقه است، به طوری‌ که گردشگران علاقه‌مند به تورهای داخلی به جای رزرو هتل ترجیح می دهند از هتل های سنتی و اقامتگاه‌های بومی استفاده کنند.

این امر نشان می دهد که گردشگران به دنبال تجربه زندگی آرام و به دور از هیاهوی شهری هستند و تمایل دارند با محلیان تعامل داشته باشند، خوشبختانه در زمینه توسعه بوم گردی در ایران فعالیت های بسیاری انجام شده است که یا به وسیله ارگان‌های خاص دولتی و یا به همت بومیان یک منطقه صورت گرفته‌اند و البته موانع و مشکلاتی نیز دربرداشته است.

لزوم نظارت بر بومگردی‌ها / اقامت‌گاه‌های محلی پوششی برای فرار از محدودیت‌ها

نقایص حوزه نظارت بومگردی‌ها مشهود است ‌

سید فرخ میرشاهزاده، کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص مشکلات بومگردی‌ها در کشور اظهار کرد: ما مرجعی برای توسعه حوزه گردشگری داریم که همان آئین نامه ایجاد و اصلاح است که هیئت دولت نیز آن را تصویب کرده و در دهه 90 هم یک‌بار تجدید نظر شده و شامل زیرساخت‌های لازم در آئین نامه مرجع گردشگری است.

کارشناس گردشگری با ذکر این مطلب که در ساختار گردشگری ما الزاماتی تعریف شده، عنوان کرد: از جمله این الزامات میتوان به انواع تاسیسات گردشگری اشاره کرد که یکی از آنها بومگردی‌ها هستند و ما در سنوات اخیر ضوابط تاسیس و خدمات بومگردی‌ها را طرح، تدوین و ابلاغ کردیم.

وی افزود: اما متاسفانه مهمترین مشکل در حوزه نظارت بوده که بسیار هم مشهود است، چرا که قوانین و ظوابط موجود است اما پیاده سازی و اجرای آن همواره با نقایصی همراه بوده و به صورت کامل اجرا نمی‌شود.

فعال حوزه گردشگری ادامه داد: بومگردی‌ها به لحاظ فرهنگی یک راه فراری برای گردشگری سیاه یا غیر متعارف شده‌اند و در حوزه اقتصاد گردشگری در کشور ما عمدتا با یک پوشش اسمی بومگردی، گاهی اوقات ساختار غیر متعارفی تهیه می‌شود، کما اینکه سفره خانه‌های سنتی نیز همین ماهیت را دارند و به دنبال عبوراز موانع برای دور زدن ممنوعیت قلیان هستند که به ایجاد سفره خانه سنتی روی می‌آورند.

میرشاهزاده در پایان تاکید کرد: بومگردی‌ها نیاز به نظارت و ساماندهی و همچنین کنترل متناسب‌تری دارند تا بتوانند اثربخشی خودشان را داشته باشند که متاسفانه تاکنون این اتفاق محقق نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =