بازتاب زلزله جنوب ایران در آسوشیتدپرس

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس دو زلزله روز یکشنبه در جنوب ایران در استان هرمزگان با قدرت های ۶.۴ و ۶.۳ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) را بازتاب داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، آسوشیتد پرس روز یکشنبه به وقت محلی نوشت: بر اثر دو زلزله متوسط در استان جنوبی هرمزگان ایران حداقل یک نفر جان خود را از دست داد.

بیشتر بخوانید

زلزله ۶.۴ ریشتری هرمزگان

این رسانه آمریکایی به نقل از رسانه های ایران افزود: فرماندار بندرعباس گفت یک مرد ۲۲ ساله به دلیل سقوط تیر برق جان باخته است.

بر اساس اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زمین لرزه امروز (یکشنبه) ساعت ۱۵ و ۳۶ دقیقه و ۵۶ ثانیه و در عمق ۱۸ کیلومتری از زمین به وقوع پیوسته است.

موقعیت و مرکز زلزله ۲۶.۸۰ شمالی و ۵۵.۸۷ شرقی است که در استان هرمزگان احساس شده است

آسوشیتد پرس همچنین با اشاره به تصاویری که در رسانه های ایران منتشر شده اعلام کرد تصاویر اولیه نشان می دهد دیوار برخی منازل تخریب شده و یک دیوار بر روی یک خودرو سقوط کرده است.

 این رسانه آمریکایی ادامه داد (آیت الله) سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری ایران به محمد مخبر معاون خود دستور داد تا هرچه زودتر به استان هرمزگان سفر کند.

رییس جمهوری ایران همچنین از تمام نهادهای مسوول خواست به مردمی که مجروح شده یا متحمل خسارت شده اند رسیدگی کنند.

آسوشیتدپرس نوشت که ایران  روی یک گسل بزرگ قرار دارد و به طور متوسط در روز یک زلزله را تجربه می کند. در سال ۲۰۰۳ یک زلزله ۶.۶ ریشتری شهر تاریخی بم را تخریب کرد و ۲۶ هزار نفر را به کام مرگ کشاند.  در سال ۲۰۱۷ زلزله دیگری به قدرت ۷ ریشتر ۶۰ ۰نفر قربانی گرفته و ۹ هزار نفر دیگر را مجروح ساخت.

 شبکه خبری "ای بی سی نیوز" آمریکا نیز با بازنشر خبر آسوشیتدپرس زلزله امروز جنوب ایران را بازتاب داد و نوشت: مرکز زلزله نگاری آمریکا  این دو زلزله را با قدرت ۶ و ۶.۳ ریشتر اعلام کرده است.

بر اساس اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زلزله ۶.۴ ریشتری امروز (یکشنبه) در فین هرمزگان ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه و ۴ ثانیه و در عمق ۱۵کیلومتری زمین به وقوع پیوست.

ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه و ۳۸ ثانیه نیز زلزله دیگری با قدرت ۶.۳ ریشتر این منطقه را لرزاند و پس از آن دو زلزله ۴ ریشتری در قلعه قاضی هرمزگان به وقوع پیوست که اولی در ساعت ۱۶ و ۱۰ دقیقه و دومی در ساعت ۱۶ و ۲۲ در عمق ۱۰ کیلومتری زمین ثبت شده است.

مردم فین هرمزگان پس از وقوع دو زلزله با قدرت بالای ۶ ریشتر شاهد پس لرزه ۳.۹ ریشتری در ساعت ۱۶و ۴۳ دقیقه نیز بودند که موجب افزایش اضطراب شهروندان این منطقه  از هرمزگان شده است.

زمین لرزه فارغان ۳.۴ ریشتر به ثبت رسیده است و قلعه قاضی نیز اخرین بار با زلزله ۴.۵ ریشتر و فین هم با قدرتی ۳.۵ ریشتری به لرزه در آمده است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت، پس از اطلاع از وقوع زلزله در برخی استان های جنوبی کشور از تمام دستگاه‌های مسئول استان هرمزگان و همچنین در صورت نیاز استان‌های همجوار و نیز وزارتخانه‌های مسئول خواست در اسرع وقت و با اولویت امدادرسانی، رسیدگی به وضعیت منطقه را پیگیری کنند.

رییس جمهوری همچنین از معاون اول خود خواست در سریع‌ترین زمان ممکن با حضور در محل وقوع زلزله از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از آن را بررسی کند تا مردم احساس آرامش و امنیت داشته باشند و باطمینان پیدا کنند که امدادرسانی به موقع و به خوبی انجام می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1118478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =