حاج قاسم از دریچه دوربین در آمرلی ترکمن نشین چه می دید؟

معاون فرماندهی محور شمال حشدالشعبی از خاطرات و نقش دو فرمانده بزرگ مقاومت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس می گوید.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز؛ معاون فرماندهی محور شمال حشدالشعبی در گفت و گو با ایرنا از خاطرات و نقش دو فرمانده بزرگ مقاومت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس می گوید؛ از روزی که حاج قاسم از دریچه یک دوربین جنگی شهر محاصره شده آمرلی را می دید که تیغ داعش زیر گردن شهر بود.

 ابومصطفی الامامی از پیشکسوتان نبرد علیه تروریسم و از یاران حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس، در بیان خاطره ای از روزهای سخت تابستان میلادی ۲۰۱۴ (۱۳۹۳ شمسی) می گوید: وقتی در ارتفاعات سلیمان بیک مشرف بر آمرلی بودیم هنوز امکانات و تجهیزاتی نداشتیم. مثلا دوربین نداشتیم. این ارتفاعات، مقر عملیات آزادسازی آمرلی بود. یک دوربین خاص آوردند که قبل از عملیات آزادسازی آمرلی از آن استفاده می کردیم. در حال نگاه از پشت دوربین به مختصات آمرلی و برنامه ریزی برای آزادسازی آن بودیم که حاج قاسم دوربین را از ما گرفت و گفت بگذارید من هم نگاهی بکنم. (با گریه می گوید) حاج قاسم به من گفت: من آمرلی نمی بینم، بلکه کربلای امام حسین را می بینم که در محاصره است.

گریه امانش نمی دهد و می گوید: (حاج قاسم) گفت آمرلی کربلای دوران شده است.

آمرلی شهری ترکمن نشین، در شمال شرق استان صلاح الدین است که اکثریت جمعیت آن شیعه است و در جریان یورش داعش به عراق در سال ۹۳ به مدت ۸۹ روز کامل در محاصره قرار داشت و مردم این شهر با کمک نیروهای مقاومت به فرماندهی حاج قاسم و ابومهدی، تمام این مدت را با کمترین امکانات از سلاح و مواد غذایی و حتی آب نوشیدنی مقاومت کردند و تسلیم نشدند.

این خاطره، آغاز گفت وگوی ما با ابومصطفی الامامی بود که گفت: شهادت دو سردار بزرگ اسلام شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس اگر چه ضربه ای بزرگ به جهان اسلام بود اما این رخداد، مقاومت اسلامی را تضعیف نکرد بلکه آن را تقویت کرده است. مقاومت مانند یک درخت است که فرهنگ شهادت آن را آبیاری می کند. خون شهیدان همواره در طول تاریخ درخت مقاومت استکبار ستیزی را تقویت کرده است.

شکست حصر آمرلی، از جمله عملیاتی بود که سردار شهید قاسم سلیمانی شخصا حضور داشت و آن را فرماندهی کرد. محاصره کامل این شهر سرانجام با عملیات سراسری گروه های مقاومت عراقی و با هدایت مستشاران ایرانی و نیز حمایت هوایی ایران در روز 31 اوت 2014 مصادف با 9 شهریور 1393 پایان یافت.

الامامی، درباره مظلومیت ترکمن ها از دوران حاکمیت حزب بعث تا زمان حمله داعش می گوید: پیش از ۲۰۱۴ و اشغال مناطق عراق به دست داعش، کرکوک در قبضه برادارن کرد بود و امکانات زیادی نداشتیم. حتی ترکمان ها اجازه حمل سلاح نداشتند، اما حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس گفتند که تسلیح ترکمان ها لازم است و تشکیلات ترکمانی حشدالشعبی نیز تاسیس شد.

از دید این فرمانده الحشد الشعبی، خون شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس یک تجدید حیات برای مقاومت اسلامی است مانند خون مالک اشتر و عمار یاسر که در عصر حاضر عزم مقاومت را تقویت کرده است و دو ملت ایران و عراق را قوی تر از همیشه کنار هم قرار می دهد.

ابومصطفی الامامی، در ادامه این گفت وگو می گوید: من یک توفیق الهی داشتم و آن، زندگی در کنار این دو شهید بزرگ بود. شیرین ترین بخش زندگی من در زمان این شهیدان بود. کمتر از آن هستم که بخواهم این دو شخصیت و خاطرات آنها را توصیف کنم. من سربازی بودم که افتخار خدمت زیر پرچم اسلام و تحت فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان مالک اشتر دوران و شهید ابومهدی المهندس به عنوان عمار یاسر عصر را داشتم.

او از مظلومیت مردم کرکوک در زمان تسلط داعشی ها و آزادسازی آمرلی می گوید و تصریح می کند که حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس شعار امام خمینی (ره) مبنی بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از مظلومان عالم را اجرایی کردند.

الامامی به یک نکته مهم در رفتار فرماندهان شهید اشاره و تاکید می کند: مهم ترین خصوصیت این دو فرمانده این بود که از پشت جبهه دستور نمی دادند بلکه در خط مقدم و جلوتر از همه نیروها می ایستادند به طوری که نیروهای تحت امر آنها روحیه ای قوی می گرفتند.

او به فتوای تاریخ ساز آیت الله سیستانی مرجع بزرگ شیعیان عراق اشاره می کند و می گوید در کنار این فتوا، تنها و اولین حامی ما در برابر داعش، جمهوری اسلامی ایران بود که با دو هواپیمای سلاح به نجات عراق شتافت.

به گفته الامامی، سه افتخار بزرگ در آزادسازی عراق متعلق به مرجعیت نجف اشرف، داوطلبان لبیک گو به فتوای مرجعیت در جهاد علیه داعش و نیز پشتیبانی مومنانه جمهوری اسلامی ایران از مردم عراق است.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1123770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =