جزئیات پرداخت شهریه دانشجویان برای انتخاب واحد ترم جدید/ مساعدت دانشگاه با ارائه وام‌های بانکی کم‌بهره

قائم مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی درباره روند اخذ شهریه ثابت و متغیر در انتخاب رشته ترم بهمن ۱۴۰۰ گفت: فرمول اخذ شهریه برای تمامی دانشجویان یکسان است برای تسهیل شرایط مالی دانشجویان نیز وام‌هایی از بانک‌های مختلف درنظر گرفتیم که دانشجویان می‌توانند استفاده کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، این روزها برخی از دانشجویان روزهای پایانی امتحانات را می‌گذرانند و برخی دیگر در انتظار انتخاب واحد ترم جدید هستند. در این میان تعدادی از دانشجویان نسبت به اخذ پیش پرداخت شهریه متغیر در روند انتخاب واحد به همراه شهریه ثابت معترض هستند.

حسین جوادی، قائم مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی درباره مراحل انتخاب واحد و پرداخت شهریه دانشجویان در نیمسال دوم گفت: دانشجو در تمامی ترم‌ها برای ثبت نام باید شهریه ثابت و بخشی از شهریه متغیر را پرداخت کند. دانشجویانی که به هر نحوی برای پرداخت شهریه مشکل دارند می‌توانند از تسهیلات موجود که دانشگاه درنظر گرفته استفاده کنند. درضمن در روند انتخاب واحد و اخذ شهریه تغییرات اعمال نشده است.

دانشجویان باید شهریه ثابت و پیش پرداخت شهریه متغیر را پرداخت کنند

 قائم مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی درباره تغییرات در نحوه انتخاب واحد دانشجویان ادامه داد: سامانه هیچ تغییری نداشته است. دانشجو در انتخاب واحد باید شهریه ثابت و بخشی از شهریه متغیر را پرداخت کند.

وی در واکنش به تغییرات شیوه‌های پرداخت دانشجویان در روند انتخاب واحد گفت: در نیمسال دوم فرمول اخذ شهریه در دانشگاه آزاد اسلامی این چنین است، چون نیمسال دوم دانشگاه موظف به پرداخت عیدی، پاداش و ... به کارکنان است؛ روند اخذ شهریه نیز به این شکل انجام می‌شود.

به گفته قائم مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی برخی از واحدهای دانشگاهی بجای ۳۰ تا ۵۰ درصد فقط ۱۰ درصد شهریه ثابت را به عنوان پیش‌پرداختِ شهریه متغیر از دانشجو اخذ کرده‌اند. البته هر یک از دانشجویان در صورت عدم تمکن مالی در پرداخت‌ها می‌توانند به مدیر مالی دانشگاه محل تحصیل مراجعه کنند تا مشکلات موجود برطرف شود. هم اکنون به اندازه کافی تسهیلات و وام با کارمزد اندک برای دانشجویان فراهم شده است و دانشجویان می‌توانند تمام شهریه را از طریق وام پرداخت کنند.

وی درباره روند تقسیط پرداخت شهریه نیز ادامه داد: وقتی ۵۰ درصد شهریه متغیر اخذ می‌شود، طبیعتا ۵۰ درصد مابقی هم به شکل تقسیط پرداخت می‌شود.

برای دانشجو در زمینه پرداخت شهریه مساعدت می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که میزان پرداختی شهریه متغیر هر واحد با واحد دیگر متفاوت است، افزود: برای تمامی واحدها از طریق یک فرمول واحد، شهریه اخذ می‌شود. دانشجویان در صورت بروز مشکلات به واحد مربوطه مراجعه و مساعدت در زمینه پرداخت شهریه با دانشجو انجام می‌شود.

بدهی هزار میلیاردی دانشجویان به دانشگاه آزاد اسلامی

قائم مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: ورودی‌ها بعد از سال ۹۸ شهریه ثابت به همراه حدود ۷۰ درصد همین شهریه ثابت را به‌عنوان پیش‌پرداختِ شهریه متغییر پرداخت می‌کنند. البته برای ورودی های قبل از سال ۹۸ میزان شهریه متغیر اندک است. هم‌اکنون دانشجویان حدود هزار میلیارد تومان به دانشگاه آزاد اسلامی بدهکار هستند و دانشگاه آزاد اسلامی با کاهش نقدینگی همراه است و باید دانشجویان در زمینه تسویه حساب اقدام کنند.

جوادی با بیان اینکه فرمول تعیین نرخ شهریه را نمی‌توان تغییر داد، افزود: فرمول نرخ شهریه از سوی سازمان مرکزی برای تمامی واحدها یکسان ابلاغ می‌شود، اما هر یک از واحدها بر اساس صلاحدید مدیر مالی واحد، شهریه متغیر را با یک ضریبی از شهریه ثابت اخذ می‌کند.

به گفته وی هر یک از مدیران مالی واحدهای دانشگاهی باتوجه به وضعیت مالی دانشجو می‌توانند شهریه را اخذ کنند، چون هم‌اکنون دانشجو هیچ مشکلی در ادامه تحصیل و دریافت تسهیلات ندارد.

برخی از دانشجویان به تعهداتشان پایبند نیستند

جوادی درباره شرایط ایجاد روند اخذ شهریه به شکل اقساط ادامه داد: ما بر روی تعهدات دانشجویی حساب باز کرده‌ایم، اما برخی دانشجویان به تعهداتشان پایبند نیستند و در صورت جلوگیری از انتخاب واحد دانشجو، دانشگاه با بازخوردهای متعدد همراه است.

قائم مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: دانشجویان با اخذ وام به بانک بدهکار شده و ماهانه اقساط را به بانک پرداخت کنند. هم اکنون شرایط برای پرداخت تسهیلات به دانشجویان فراهم شده است، اما دانشجویان تمایلی به اخذ وام ندارند و اغلب دانشجویان به دنبال اخذ تخفیف هستند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1127328

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =