افزایش سقط‌ جنین‌ غیرقانونی و عوارض جبران ناپذیر / دستگاه‌های مدعی از واقعیت خبر ندارند

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام کرده بود که سالانه ۳۰۰هزار مورد سقط جنین غیرقانونی در کشور انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، سقط جنین خود به تنهایی اتفاقی تلخ برای یک زن است و می‌تواند روح و جسم او را آزرده کند اما اگر این سقط تحت شرایط ایمن و زیرنظر متخصص نبوده و به صورت غیرقانونی انجام شود مشکل دوچندان می‌شود. مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام کرده بود که سالانه ۳۰۰هزار مورد سقط جنین غیرقانونی در کشور انجام می‌شود.

پیچیده شدن روند سقط درمانی

بیش از اینکه بخواهیم دلایل سقط جنین غیرقانونی را بررسی کنیم بد نیست اشاره‌ای به انواع سقط قانونی داشته باشم. در سقط قانونی که تحت عنوان سقط درمانی شناخته می‌شود، پس از بررسی‌های پزشکی و تایید مبتلا بودن جنین به یکی از نواقص ژنتیکی یا غیرژنتیکی مشخص شده در قانون پزشکی قانونی به والدین اجازه می‌دهند تا زیرنظر متخصص اقدام به سقط کنند و یکی از شروط این است که سن جنین کمتر از ۱۸ هفته باشد. گاهی برخی از سقط‌های غیرقانونی به دلیل گذر از ۱۸ هفتگی بارداری و منع قانونی موجود رخ می‌دهند.

یکی از ایرادات وارد بر بندهایی از طرح جوانی جمعیت که روند سقط درمانی را پیچیده‌تر کرده است، همین موضوع گذر از ۱۸ هفتگی و از دست دادن زمان است؛ والدینی که نمی‌خواهند فرزند معلول داشته باشند اما در روند اداری گرفتار شده و بارداری مادر از ۱۸ هفتگی عبور کرده راهی جز سقط غیرقانونی در برابر خود نمی‌بینند.

سلیمه قاسمی؛ ماما در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در این خصوص گفت: یکی از تبعات این کار افزایش سقط‌های غیرقانونی است و این کار شاید استفاده از لوازم پیشگیری از بارداری را کم کند اما در مقابل مصرف قرص‌های سقط جنین را بیشتر می‌کند. این قرص‌ها از کدام مبانی وارد کشور می‌شوند که انقدر در دسترس هستند؟

قاسمی بیان کرد: برای افزایش جمعیت باید سطح رفاه را بیشتر کنند. زمانی که جوانان بیکار هستند و دغدغه اقتصادی دارند چطور می‌توانند به ازدواج و فرزندآوری فکر کنند؟ سطح بهداشت و وضعیت اقتصادی باید بهبود پیدا کند تا مردم تمایل به بچه‌دار شدن داشته باشند. کلید افزایش جمعیت رفاه، بهداشت و آرامش خانواده است.

دسترسی آسان و بدون نسخه به قرص‌های سقط جنین در بازار آزاد

در دسترس بودن قرص‌های سقط جنین به ویژه در بازار آزاد راه را برای سقط‌های نایمن باز می‌کند. امیرحسین بانکی‌پورفرد، رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده درباره ممنوعیت فروش داروی سقط جنین در داروخانه‌ها تصریح کرد: تمام داروها در سامانه کدی دارند که بتوانیم بر آن‌ها نظارت داشته باشیم و به همین دلیل در قانون گفته شده که توزیع دارو فقط در مراکز درمانی باشد و این داروها فقط برای سقط درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی توزیع شود اما متاسفانه در حال حاضر داروی سقط به راحتی در دسترس است و حتی در فضای مجازی به راحتی می‌توان آن را تهیه کرد. 

روابط آزاد و کاهش سن رابطه جنسی

موضوع روابط آزاد و نبود آموزش‌های جنسی در کنار افزایش مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها نیز یکی دیگر از دلایل افزایش سقط‌های غیرقانونی است. کماینکه سن روابط آزاد و تجربه رابطه جنسی هم کاهش پیدا کرده و به واسطه نبود آموزش در این حوزه روابط منجر به بارداری و تلاش برای سقط غیرقانونی می‌شوند. علیرضا شریفی یزدی؛ روانشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز به موضوع کاهش سن رابطه جنسی اشاره کرد و گفت: افسردگی زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است و یکی از این موارد رابطه زودرس با جنس مخالف است. تجربه رابطه جنسی به زیر ۱۳ سال کاهش یافته و گاهی حتی رابطه جنسی کامل رخ می‌دهد. تمایل به استفاده از مواد مخدر هم دیگر آسیب اجتماعی ناشی از  افسردگی در نوجوانان است. ما سه درگاه اعتیاد داریم که شامل سیگار، قلیان و مشروبات الکلی است. این درگاه‌ها می‌توانند به استفاده از مواد مخدر بیانجامند. امروز الگوی غالب مصرف مواد مخدر در نوجوان‌ها ماده مخدر گل است.

دکتر وحید جهانمیری که سال‌ها در حوزه بیماری‌های آمیزشی فعالیت داشته در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در خصوص رفتارهای پرخطر در نوجوانان گفت: مسئله آسیب‌های اجتماعی در نوجوانان دغدغه‌ای جهانی است و کشورهای مختلف برنامه‌هایی را تدارک می‌بینند تا درگیری نوجوانان خود با مواد مخدر و الکل را کاهش دهند، زیرا اگر این اتفاق نیفتد ورود این نوجوانان به رفتارهای پرخطر جنسی هم افزایش پیدا می‌کند. ناآگاهی و رفتارهای هیجانی که در این سن وجود دارد، موضوع را پیچیده‌تر از بزرگ‌سالی می‌کند.

اعتیاد و ارتباط آن با افزایش سقط‌های غیرقانونی

توجه به موضوع زنان معتاد یا بی‌سرپناه که به واسطه شرایط اقتصادی، فقر و بیکاری سرپناهی ندارند، در ریشه‌یابی علل سقط‌های غیرقانونی بسیار اهمیت دارد چراکه در میان این قشر به جهت وجود آسیب‌هایی مانند تجاوز، اعتیاد همسر، ترک کردن همسر و اعتیاد مادر سقط غیرقانونی و نایمن هم وجود دارد. سپیده علیزاده؛ مددکار اجتماعی که بیشتر در حوزه زنان بی‌سرپناه فعالیت داشته در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با اشاره به افزایش زاد و ولد زنان بی‌سرپرستی که انواع آسیب‌ها را تجربه کرده و همسر ندارند ، اضافه کرد: بعد از کرونا بیشترین مراجعان ما زنان مصرف کننده مواد مخدر بودند و هنوز هم بیشترین مراجعات مربوط به این افراد است اما آنچه که امروز شاهد آن هستیم، افزایش آدم‌هایی است که اعتیاد ندارند اما بی‌سرپناه شده‌اند. زاد و ولد زنان بی‌سرپرستی که انواع آسیب‌ها را تجربه کرده و همسر ندارند هم زیاد است.

او با گلایه از عملکرد مسئولان در این حوزه گفت: برخی دستگاه‌ها ذاتا مدعی این حوزه هستند اما از واقعیت ماجرا خبر ندارند. مدیران ما فکر می‌کنند که با بازدید از یک مرکز در جریان همه آسیب‌های این حوزه قرار می‌گیرند. مسئولان به جای گریه کردن کار بهتری انجام دهند. چرا مسئولان ما از مشورت کردن گریزان هستند؟ پاکسازی‌ها راهکار نیست. مشکلات اقتصادی جامعه به گونه‌ای است که هر روز تعداد بسیاری افراد آسیب دیده به اجتماع اضافه می‌شوند و شوش و دروازه غار یک شبه به این وضعیت دچار نشده که یک شبه پاک‌سازی شود. زندگی ارزان‌تر و نزدیکی بازار افراد آسیب‌دیده را اینجا دور هم جمع کرده و زن‌های آسیب دیده به این مناطق می‌آیند.

عوارض جبران ناپذیر سقط غیرقانونی

سلطانی رئیس بخش زنان بیمارستان لقمان درخصوص عوارض سقط‌های غیرقانونی گفت: برخی داروهای سقط در بیمارستان‌ها در دسترس نیستند اما در بازار آزاد به راحتی خرید و فروش می‌شوند که مادر آنها را خریده و بدون اینکه علائم حیاتی او چک شود، شروع به مصرف می‌کند، درحالی که به طور مثال باید بررسی شود آیا مادر بیماری صرع دارد؟ آیا مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت یا پرفشاری خون هست؟ ممکن است مادر مبتلا به بیماری‌هایی باشد که حتی خودش خبر نداشته باشد، مثلا داشتن قند خون بالا یا سیستم ایمنی ضعیف نادیده گرفته می‌شود که تبعات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد: دختران جوان بعد از سقط جنین دچار افسردگی شده و در بیشتر موارد از خانواده طرد می‌شوند.

دکتر آتوسا کریمی هم عوارض جسمی این اتفاق را اینطور شرح داد: سقط غیرقانونی می‌تواند عوارض بسیار بدی بر جسم و روان زنان داشته باشد؛ خونریزی و عفونت از عوارض خطرناک سقط‌های غیرقانونی هستند و علاوه بر غیراستریل بودن مطب‌ها و مراکز انجام سقط غیرقانونی، ممکن است انجام آن باعث سوراخ شدن و پارگی رحم و خونریزی‌های بسیار شدیدی شود که ترمیم آن بسیار سخت است.

به گزارش ایسکانیوز، پیشگیری از چنین اتفاقاتی در جامعه به مداخله جدی و ورود ارگان‌های مختلف نیاز دارد تا بتوانند از پایه مشکلات را حل کنند. توجه به افزایش روابط آزاد و اغلب آموزش ندیده، بیشتر شدن روابط پرخطر در بین نوجوانان و موضوع زنان معتاد و بی‌سرپناه عموما مسائلی هستند که در موضوع سقط غیرقانونی نادیده گرفته می‌شوند و مسئولان به جای حل آن‌ها پیشنهاد ممنوعیت ارائه اقلام پیشگیری از بارداری را مطرح می‌کنند. راه مقابله با این امر در قدم اول بررسی عوامل و دلایل آن است نه وضع قوانینی که خود مشکلی بر مشکلات بیافزایند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1130065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Melina IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      0 0
      وحشتناکه!!!