دلایل کمبود دارویی در کشور

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، در ارتباط با برخی کمبودهای دارویی در کشور توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حمیدرضا اینانلو، در مورد وضعیت داروی دسفرال که نمونه دارویی برند مورد مصرف بیماران تالاسمی است، گفت: دلیل کمبود این دارو تأخیر در تخصیص ارز طی ماه‌های گذشته و تأخیر در ثبت سفارش آن در شرکت تولید کننده خارجی بود که محموله ثبتی، مرداد ماه تأمین می‌شود. البته در سال گذشته در حد توان و به میزان بیش از سال ۹۹ دسفرال وارد کشور شده است. در وضعیت فعلی نیز نمونه تولید داخل آن در کشور موجود است و مشکلی نداریم.

بیشتر بخوانید

نحوه گزارش تخلف داروخانه‌ها درصورت افزایش قیمت دارو

وی در مورد داروی دکارلین نیز اظهار کرد: تریپتورلین ۱/. در لیست کمبود است و دوز ۱۱.۲۵ تریپتورلین این دارو قرار است توسط یک شرکت دارویی داخلی تولید شود.

اینانلو ادامه داد: در اسفند ماه ۲ میلیون دوز داروی الندرونیت تولید شده و در حال حاضر یک میلیون عدد در حال تولید است، در مورد داروی فاکتور ۸ نیز معادل ۴.۵ ماه موجودی داریم.

وی با اشاره به اینکه واردات داروهای دارای مشابه تولید داخل با محدودیت مواجه است، افزود: بنابراین برخی داروهای برند جزو کمبود دارویی محسوب نمی‌شوند چرا که دارای مشابه تولید داخل هستند، داروهای زلودا و ویکتوزا از این دسته داروها محسوب می‌شوند.

به گفته مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو، در مورد داروی دائولین معادل ۳ ماه، پرازوسین دوز ۱ معادل ۴۲ میلیون عدد تولید و دوز ۵ معادل ۱۳ میلیون تولید شده، کپسول فنی توئین معادل ۱۰ ماه، گلی کلازید دوز ۳۰ و۶۰ بالای چهار ماه و دوز ۸۰ چهار ماه موجودی داریم.

اینانلو در مورد داروی آلبومین نیز افزود: به دلیل محدودیت منابع ارزی، میزان موجودی کاهش پیدا کرده و به زودی محموله‌های جدید وارد کشور می‌شود.

وی همچنین از تلاش برای تأمین هرچه سریع‌تر داروی ترازوسین خبر داد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1136772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =