سریال‌های رمضانی که رنگ و بویی از ماه رمضان ندارند / دلیل بی‌توجهی مدیران چیست؟

بیش از دو دهه از آغاز پخش سریال‌های مناسبتی ماه رمضان در تلویزیون می‌گذرد و در این سال‌ها حدود ۷۰ مجموعه از شبکه‌های مختلف به روی آنتن رفته است اما آنچه امسال تلویزیون برای ماه رمضان تدارک دیده رنگ و بویی از ماه رمضان ندارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، بیش از دو دهه از آغاز ساخت سریال‌های مناسبتی ویژه ماه مبارک رمضان در تلویزیون می‌گذرد. پخش سریال‌های ویژه ماه رمضان به طور جسته گریخته اوایل دهه هفتاد از شبکه‌های یک و دو آغاز شد و تا اوایل دهه هشتاد ادامه پیدا کرد.

در واقع، اوایل دهه ۱۳۷۰ که ضرورت ساخت سریال برای ماه رمضان احساس شد، اصطلاحاً باکس ماه رمضان یکی از زمان‌های مهم و حتی استراتژیک برای مدیران و مخاطبان بود.

کم‌کم و از ابتدای دهه ۱۳۸۰ تعداد این سریال‌ها بیشتر و جایگاه‌شان بهتر شد و کار به جایی رسید که چهار شبکه سراسری برای ماه رمضان‌ سریال تولیدی داشتند و برای تولید سریال با یکدیگر رقابت می‌کردند و حتی این طور احساس می‌شد که با گذشت این مدت مجموعه‌سازان در ساخت سریال‌های مناسبتی به یک بلوغ رسیده باشند و حتی در مورد این مسئله تامل بیشتری به خرج دهند، با این وجود اما آنچه امروز ما در خروجی تلویزیون شاهد هستیم چیز دیگری را به ما عنوان می‌کند، چرا که آنچه امسال تلویزیون برای ماه رمضان تدارک دیده رنگ و بویی از ماه رمضان ندارند.

بیشتر بخوانید:

زندگی پس از زندگی پربیننده‌ترین برنامه ویژه ماه رمضان شد / اعلام اسامی فیلم‌های اکران عید فطر

صداوسیما امسال تشخیص داده که برای ماه رمضان، چهار سریال «خوشنام»، «از سرنوشت۴»، «نجلا۲» و «مسافران شهر» را به ترتیب از شبکه‌های یک تا پنج سیما پخش کند. سریال‌هایی که نه تنها نشانی از دوران اوج تلویزیون در ماه رمضان سال‌های قبل ندارد بلکه بیشتر حکم پُرکردن کنداکتور را دارند.

سریال «خوشنام» ویژه شبکه یک

به عنوان نمونه، مجموعه ویژه ماه رمضان شبکه یک سریال خوشنام است. این سریال به نویسندگی محسن کیایی و بازنویسی فهیمه سلیمانی یک سریال خانوادگی اجتماعی با درون‌مایه طنز است.

سریال «خوشنام» به کارگردانی علیرضا نجف‌زاده و تهیه‌کنندگی احمد زالی است که در شب های ماه رمضان روی آنتن شبکه یک می‌رود.

این سریال داستان زندگی شخصی به نام «شهرام» است که از زندگی قبلی خودش بازگشته و به فکر توبه و جبران اشتباهات گذشته خود است.

«از سرنوشت ۴» مجموعه مناسبتی شبکه دو

سریال «از سرنوشت، فصل چهارم» داستان دو شخصیت با نام‌های «هاشم» و «سهراب» را روایت می‌کند که کودکی سختی را پشت سر گذاشته‌اند و حالا با چالش‌های عاطفی در کنار کارشان رو به رو هستند.

سریال «از سرنوشت ۴» به کارگردانی محمدرضا خردمندان و تهیه‌کنندگی اکبر تحویلیان در ماه رمضان از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

عاشقانه «نجلا ۲» در شبکه سه

ادامه فصل دوم سریال «نجلا» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور و به تهیه‌کنندگی سعید سعدی در ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

قصه فصل دوم سریال «نجلا» در سال ۱۳۵۸ می‌گذرد. نجلا در اوضاع آشفته و ناامنی‌ها به عبد که عاشق او شده وعده‌ای می‌دهد که طی آن اگر عبد بتواند او را از مرز ایران و عراق رد کند و به زیارت اربعین برسد، در قبال عشقش به او پاسخ مثبت می‌دهد، اما همه این‌ها در طول مسیر دست‌خوش اتفاق‌هایی می‌شود.

«مسافران شهر» در شبکه پنج

سریال «مسافران شهر» به کارگردانی مشترک سیروس حسن‌پور و احمد معظمی و تهیه‌کنندگی پرویز امیری در شب های ماه رمضان از شبکه پنج روی آنتن می‌رود.

سریال «مسافران شهر» مضامین مذهبی، انقلابی و حتی دفاع مقدس دارد، داستان‌های این سریال در قالبی مبتنی‌ بر فلاش ‌بک روایت می‌شود.

نتیجه‌گیری

در پایان، این طور به نظر می‌رسد که مدیران تلویزیون ساخت سریال‌های مناسبتی را چندان جدی نمی‌گیرند و نتیجه‌اش هم می‌شود سریال‌های کم‌رمق و بی‌ارتباطی که انگار فقط برای رفع تکلیف راهی آنتن تلویزیون شده‌اند.

سریال‌هایی که حتی نظر مخاطب را هم نتوانسته‌اند به خود جلب کنند و میزان استقبال از مجموعه‌های ویژه ماه رمضان با کاهش چشمگیری روبرو بوده است تا جایی که پربیننده‌ترین برنامه‌های ماه رمضان امسال برنامه «زندگی پس از زندگی» است که با ۱۴ درصد بیننده و ۸۹.۷ درصد رضایت زیاد در صدر برنامه‌های پرمخاطب افطار سیمای رسانه ملی قرار دارد.

«زندگی پس از زندگی» برنامه‌ای متفاوت درباره مرگ و عالم ماوراء شبکه چهارسیما برای لحظات عرفانی افطاراست. این برنامه،  روایت افرادی که در تجربه مرگ تقریبی، از کالبد جسم خارج شدند و عالم برزخ را درک کردند و بازگشتند. در این برنامه با سفر به نقاط مختلف ایران و جهان، مخاطبان برنامه مهمان روایت های شگفت انگیز تجربه‌گران مرگ تقریبی از عالم غیب می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1137819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =