چرا گرگ و خرس از وسط شهر سر در می‌آورند؟ /  دود تخریب محیط زیست در چشم خودمان می‌رود

چند روزی است که از گوشه و کنار کشور خبر حضور حیوانات حیات وحش در محیط زندگی انسان‌ها را می‌شنویم و بعضا شاهد اتفاقات تلخی هم بودیم و خرس و پلنگی که وارد حریم زندگی انسان‌ها شده بودند، جان سالم به در نبردند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، چند روزی است که از گوشه و کنار کشور خبر حضور حیوانات حیات وحش در محیط زندگی انسان‌ها را می‌شنویم و بعضا شاهد اتفاقات تلخی هم بودیم و خرس و پلنگی که وارد حریم زندگی انسان‌ها شده بودند، جان سالم به در نبردند. روز گذشته هم فیلمی از حمله گرگ به معلمی در خوانسار منتشر شد اما سوال اینجاست که حیوانات حیات وحش وارد محیط زندگی انسان‌ها می‌شوند؟

بیشتر بخوانید

عده‌ای با رابطه مجوز نگهداری حیوان وحشی می‌گیرند / نقش دوربین به دست‌ها در مرگ پلنگ قائم‌شهر

خانم معلمی که در مسیر رسیدن به کلاس درس مورد حمله گرگ قرار گرفته بود درباره روز حادثه اظهار داشت: ‌مثل هر روز در مسیر رسیدن به محل کارم بودم که ‌گرگی از داخل یک کوچه سمت من دوید.

۱۰ آذر سال گذشته هم یک قلاده گرگ وارد شهر جوانرود شده و چهار نفر را مجروح کرد به طوری که یک نفر از آن‌ها به جراحی پلاستیک نیاز پیدا کرد.

بهمن سال گذشته هم چند مورد شغال در یکی از پارک‌های همدان دیده شدند.

کشتن راهکار نیست

سوال اینجاست که آیا کشتن حیوانات حیات وحشی که وارد محیط شهری شده‌اند، مشکل را حل می‌کند؟ مهدی صفی خانی معاون طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان در این باره گفت: کشتن گونه‌های حیات وحش نظم طبیعت را به هم می‌ریزد و ممکن است تعداد برخی حیوانات بیش از حد متعارف شود که نظم اکوسیستم بهم می‌ریزد بنابراین تنها راه جلوگیری از حمله حیوانات مراقبت است چراکه به طور طبیعی حیوانات وحشی به انسان حمله نمی‌کنند، مگر احساس خطر کنند.

او به جمع آوری و مدیریت اصولی پسماند اشاره کرد و افزود: شهروندان نباید قبل از ساعت ۹ شب و یا بعد از ساعت جمع آوری زباله توسط شهرداری، زباله‌ها را بیرون از منزل بگذارند چراکه این امر موجب تشویق جانوران درنده به سطح شهر می‌شود، همچنین از سطل‌های زباله شهرداری استفاده کرده و از گذاشتن زباله در خارج از سطل زباله شهرداری خودداری کنند.

حیوانات در جست و جوی غذا راهی شهرها می‌شوند

ایمان معماریان؛ دامپزشک و کارشناس حیات وحش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که چرا حیوانات حیات وحش وارد محیط زندگی انسان‌ها می‌شوند، گفت: در مورد معلمی که مورد حمله قرار گرفت هنوز مشخص نیست که حیوان گرگ بوده یا نه اما به طور کلی تعارض بین انسان و حیات وحش به دلایل مختلفی به وجود می‌آید که برخی از آن‌ها قابل پیشگیری و اصلاح هستند.

او ادامه داد: یکی از این دلایل از بین بردن زیستگاه‌های طبیعی این حیوانات و یا تکه تکه کردن زیستگاه‌ آن‌ها است. کم شدن منابع غذایی حیوانات حیات وحش هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل باشد؛ برای مثال ممکن است که حیوان گوشت‌خواری به دلیل شکار بی‌رویه غذای مورد نیاز خود را از دست بدهد یا چرای بی‌رویه و خشکسالی دسترسی حیوان علف‌خواری را به غذا کم کند.  

معماریان توضیح داد: گاهی هم ممکن است که عدم مدیریت پسماند، ریختن زباله و حضور حیوانات اهلی منجر به این شود که حیوان حیات وحش در جست‌وجوی غذا به محیط زندگی انسان‌ها ورود کند.

این کارشناس حیات وحش عنوان کرد: مواردی که اشاره کردم قابل اصلاح و پیشگیری هستند تا بتوان تعارض انسان و حیات وحش کم شود. برخی موارد هم قابل پیشگیری نیستند برای مثال گاهی سن حیوان بالا می‌رود و قلمرویی ندارند و به دنبال پیدا کردن قلمرو و غذایی که در طبیعت موفق به پیدا کردن آن‌ها نشده‌اند، نزدیک محیط زندگی انسان‌ها می‌شوند. برعکس این موضوع هم وجود دارد و ممکن است حیواناتی که هنوز بالغ نشده‌اند و در پیدا کردن غذا مشکل دارند هم راهی محیط شهری شوند. این تعارضات اجتناب ناپذیر است و باید برای مدیریت آن‌ها فکر شود.

او افزود: در مورد اتفاقی که برای آن معلم رخ داد شاید موضوع مخلوط شدن حیوانات اهلی و حیات وحش مطرح باشد. مخلوط شدن گرگ و سگ اهلی می‌تواند باعث تولد حیوانی تحت عنوان گرگاس شود که به محیط زندگی انسان هم نزدیک است و ممکن است، تعارضاتی را به وجود آورد.

این دامپزشک درخصوص وظایف سازمان‌های متولی توضیح داد: مسئولان باید بخش‌های قابل پیشگیری و اصلاح را مدیریت کنند. در مورد بخش‌هایی که قابل اصلاح نستند و شرایط اورژانسی که ممکن است به وجود بیاید، باید بین ارگان‌های مختلف همکاری وجود داشته باشد تا استرس حیوان و محیط را کم کنند و مردم را از محل دور کنند و اقدامی انجام دهند تا هم انسان‌ها آسیب نبینند و هم مشکلی برای حیوان به وجود نیاید. اگر قرار است زنده‌گیری شود باید این کار اصلولی و درست انجام شود و اگر لازم است که حیوان را به محیط طبیعی هدایت کنند باید به بهترین نحو این کار را انجام دهند.

به گزارش ایسکانیوز، تخریب محیط زیست و برداشت بی‌رویه از طبیعت این تبعات را هم دارد که حیواناتی که با دستکاری انسان غذایی برای خوردن پیدا نمی‌کنند بخواهند سهمشان را از انسان‌هایی که به طمع پول بیشتر محل زندگی آن‌ها را نابود کرده‌اند، بگیرند. اهمیت مدیریت محیط زیست و کنترل برداشت از طبیعت موضوعی است که اگر از آن غافل شویم نتیجه‌اش را در افزایش تعارض انسان و حیات وحش خواهیم دید.

انتهای پیام /

کد خبر: 1138912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =