رشد ۵ برابری معاملات سهام های کوچک‌ در بورس

بورس در روزی که ۲ میلیارد تومان پول از آن خارج شد، شاهد رشد ۵ برابری شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل بورس بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بازار سهام در جریان معاملات روزهای اخیر بر مدار صعودی قرار گرفته است. شاخص کل امروز هم رشد کمی را ثبت کرد. اما روند صعودی شاخص کل هموزن برای دوازدهمین روز کاری متوالی تداوم یافت.

بیشتر بخوانید:

بورس صعودی ماند / رشد ۳ هزار واحدی شاخص کل

طی معاملات روزهای گذشته اغلب نمادهای گروه‌های پالایشی و محصولات غذایی سبزپوش بودند و پالایشی ‌ها بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشته اند. اما روند خروج پول از نمادهای بزرگ بازار تداوم داشت و این مساله حقوقی ها را مجبور به حمات از این سهام ها کرد.

برخی از کارشناسان معتقدند خروج پول از نمادهای شاخص ‎‌ساز از دلایل رشد اندک شاخص کل در هفته جاری بوده است. اما امروز جریان ورود پول حقیقی به بازار سهام قطع شد.  

امروز برای هفدهمین روز متوالی کاری پیاپی معاملات بازار با مازاد تقاضا بسته شد. به عبارت دیگر، تمامی شاخص‌ های عملکردی بورس تهران مثبت بود؛ اما نزول شاخص ‌سازها می ‌تواند موجب نوسان در بازار سهام شود که ممکن است این بازار را با تلاطم مواجه کند.

در جریان معاملات یکشنبه، قیمت سهام تمامی نمادهای گروه قند و شکر افزایش یافت و سبزترین گروه بازار بود. پس از گروه قند و شکر، گروه بانک‌ ها و مؤسسات اعتباری سبزترین گروه‌ بازار بود.

* رفتار متناقض فرابورس

شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات امروز بازدهی مثبت ۰.۲ درصد را به ثبت رساند و به میزان سه هزار و ۲۹۴ واحد رشد کرد. این شاخص در سطح یک میلیون و ۵۲۵ هزار و۴۵۰ واحد قرار گرفته است.

شاخص کل هموزن نیز با رشد چهار هزار و ۲۷۹ واحدی توانست به عدد ۴۱۹ هزار و ۳۵۱ واحد برسد و بازدهی مثبت ۱.۰۲ درصد را برای سهامداران ایجاد کند. شاخص فرابورس بر خلاف سایر شاخص های عملکردی بورس، کاهش ۳۵ واحدی را تجربه کرد و به سطح ۲۰ هزار و ۹۴۰ واحدی بازگشت.

* رشد ارزش کل معاملات بازار سهام

ارزش کل معاملات بورس در روزی که معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه به جای دوشنبه در روز یک شنبه انجام می شد، رشد قابل توجهی پیدا کرد. به نظر می رسد معاملات اوراق بدهی امروز سنت شکنی کرده است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۷۰ هزار و ۸۴۲ میلیارد تومان بود که ۹۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با رشد ۵ درصدی نسبت به معاملات روز گذشته، به عدد پنج هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت. سهم این معاملات از کل معاملات بازار سرمایه حدود ۳ درصد بوده است.

* خروج ۲ میلیارد تومان پول از بازار سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. گروه‌ های فلزات اساسی و سیمان، آهک و گچ بیشترین سهم را از خروج پول حقیقی داشتند. گروه های بانک‌ ها و مؤسسات اعتباری و مواد و محصولات دارویی نیز بیشترین ورود پول را تجربه کردند.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام سخوز (شرکت سیمان خوزستان)، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت و نمادهای وبصادر (بانک صادرات)، شبریز (پالایش نفت تبریز) و حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* افزایش ۱۵۷ درصدی صف های فروش بورس

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۲۸۹ نماد رشد قیمت داشتند و ۷۹ نماد نیز در صف خرید قرار گرفتند. به عبارت دیگر، ۵۹ درصد بازار رشد قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۲۴ درصد افت کرد و در رقم ۵۳۲ میلیارد تومان ایستاد.

نمادهای آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک)، شبریز (شرکت پالایش نفت تبریز) و دجابر (شرکت داروسازی جابربن حیان) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۲۰۰ نماد کاهش قیمت داشتند و ۵ سهم نیز در صف فروش معاملات را به پایان رساندند. به عبارت دیگر، ۴۰ درصد بازار افت قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۱۵۷ درصد افزایش یافت و ۱۸ میلیارد تومان شد.

در پایان معاملات امروز ۵ نماد صف فروش داشتند. نماد انرژی۱ (نهادهای مالی بورس انرژی) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نمادهای غگلستا (شیر پاستوریزه پگاه گلستان )، غشصفا (شیر پاستوریزه ‌پگاه‌ اصفهان‌)، سدشت (صنایع سیمان دشتستان) و نمرینو (ایران‌ مرینوس‌) صف فروش را داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1138962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =