هر آنچه که باید درباره کمای دیابتی بدانید

کمای دیابتی یکی از عارضه‌های خطرناک بیماری دیابت است که باعث بیهوشی می‌شود. در افراد مبتلا به دیابت، قند خون به طور خطرناکی افرایش یابد (هیپرگلیسمی) یا قند خون به طرز غیرمعمولی افت کند (هیپوگلیسمی)، منجر به کمای دیابتی می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، کمای دیابتی لزوماً منتهی به مرگ نمی‌شود، اما ممکن است فرد هوشیاری خود را از دست داده و نسبت به محرک‌ها پاسخ درستی ندهد. در صورت عدم درمان، کمای دیابتی می‌تواند کشنده باشد.

بیشتر بخوانید:

مواد غذایی برای افراد مبتلا به کبد چرب

علائم کمای دیابتی

قبل از ایجاد کمای دیابتی، معمولاً علائم و نشانه های قند خون بالا یا قند خون پایین را تجربه خواهید کرد.

قند خون بالا (هیپرگلیسمی)

اگر سطح قند خون شما خیلی بالا باشد، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

تشنگی، تکرر ادرار، خستگی، تهوع و استفراغ، تنگی نفس، دل درد، خشکی دهان، افزایش ضربان قلب.

قند خون پایین (هیپوگلیسمی)

علائم و نشانه‌های سطح پایین قند خون شامل موارد زیر است:

لرزش دست و پا، اضطراب، خستگی، ضعف، تعریق، گرسنگی، حالت تهوع، سرگیجه یا سبکی سر، اختلال در تکلم.

علل بروز کمای دیابتی

قند خون خیلی بالا یا خیلی پایین برای مدت طولانی ممکن است باعث ایجاد شرایط اضطراری مختلفی شود که همگی می‌توانند منجر به کمای دیابتی شوند. برخی از دلایل کمای دیابتی عبارتند از:

کتواسیدوز دیابتی

در صورتی که سلول‌های ماهیچه‌ای بدن در معرض گرسنگی قرار گیرند، بدن برای تعدیل شرایط، شروع به استفاده از ذخایر چربی خواهد کرد. این فرایند سبب تشکیل کتون‌ها (اسیدهای سمی) می‌شود. اگر میزان اسیدهای کتونی در خون، ادرار و یا قند خون بالا برود، فرد دچار کتواسیدوز دیابتی شده و در صورت عدم درمان به موقع، گرفتار کمای دیابتی می‌شود.

سندرم هایپراسمولار دیابتی

سندرم هایپراسمولار دیابتی به شرایطی اطلاق می‌شود که در آن قند خون فرد به میزان ۶۰۰ میلی گرم در دسی لیتر، یا ۳۳.۳ میلی مول در لیتر برسد. در قند خون بالا، ویسکوزیته خون نیز افزایش می‌یابد.این قند اضافی از طریق خون به ادرار شخص بیمار منتقل شده و می‌تواند سبب از دست دادن مایعات بدن شود. در صورت عدم درمان، بدن فرد دچار کم‌آبی شدید می‌شود و خطر کمای دیابتی و مرگ افزایش می‌یابد.

هیپوگلیسمی

مغز برای ادامه فعالیت خود به گلوکز نیاز دارد. در مواردی که قند خون کاهش می‌یابد، ممکن است فرد به کما برود. در صورتی که انسولین افزایش یافته یا فرد به میزان کافی غذا دریافت نکند، هیپوگلیسمی اتفاق می‌افتد.علاوه بر این ها، انجام فعالیت های شدید ورزشی و مصرف الکل نیز می‌تواند چنین تأثیراتی داشته باشد.

کمای دیابتی یک وضعیت اورژانسی است که فرد در این حالت با علائمی چون کاهش یا افزایش شدید قند خون مواجه می‌شود و احساس بی‌حالی و بیهوشی را تجربه می‌کند. لازم است در چنین مواقعی با اورژانس تماس بگیرید.

منبع:خبرآنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1141677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =