همه چیز درباره نیم سوز شدن واشر سر سیلندر

واشر سر سیلندر یکی ازملزومات موتور خودرو به حساب می آید که نقش مهمی را بر عهده دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، واشر سر سیلندر جزئی از خودرو است که بین بلوک موتور و سر سیلندر قرار دارد. هدف آن آب بندی کامل محفظه احتراق است که به خودرو اجازه می دهد فشرده سازی مناسب ایجاد کند و گازهای خروجی اگزوز را در خود جای دهد و از کارکرد کارآمد موتور اطمینان حاصل کند.

بیشتر بخوانید:

راه‌های تمیز کردن و براق کردن رینگ و لاستیک اتومبیل

واشر سر سیلندر، برای همه مقاصد، واشر ساخته شده از مواد مختلف از جمله درج های لاستیکی، سرامیکی و فلزی است. ترکیب و ساختار دقیق از مدلی به مدل دیگر متفاوت است، اما اصل اساسی کار آن یکسان است: آب بندی کامل واحد موتور می باشد.

واشر سرسیلندر همچنین مایع خنک کننده و روغن موتور را خارج از محفظه احتراق اما در داخل بلوک موتور نگه می دارد و از نشت احتمالی این مایعات جلوگیری می کند.

واشر سرسیلندر بدون تعمیر و نگهداری است و هرگز نباید تعویض شود مگر اینکه مشکلی وجود داشته باشد. به دلیل نزدیکی به قطعات داغ موتور، واشر می تواند فرسوده شود و باعث ایجاد مشکل وحشتناک "واشر سر سیلندر نیم سوز یا سوخته" شود.

چرا واشر سر سیلندر می سوزد ؟

همانطور که دیدیم، واشر سرسیلندر، بلوک موتور را کاملا به سر سیلندر می بندد. این بدان معنی است که واشر سر سیلندر باید حاوی گازهای احتراق داغ با فشار بسیار بالا و مایع خنک کننده باشد که ممکن است در دمای محیط یا دمای معمولی موتور باشد.

به دلیل این تنش های زیاد و نوسانات زیاد دما، ایجاد نشتی در واشر سرسیلندر در طول زمان غیرعادی نیست. این مشکل بدون توجه به مدل خودرو یا نوع واشر سرسیلندر  مورد استفاده، ممکن است رخ دهد.

از آنجایی که از بیرون چندان قابل مشاهده نیست و هنگام مونتاژ موتور، ارزیابی وضعیت واشر سرسیلندر اگر غیرممکن نباشد، دشوار است. به همین دلیل، دانستن نحوه تشخیص علائم واشر سر سیلندر نیم سوز، برای توجه به مشکل و واکنش فوری برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت بسیار مهم است.

علائم نیم سوز شدن واشر سر سیلندر چیست ؟

علائم واشر سرسیلندر نیم سوز بسیار متفاوت است اما به همان اندازه مهم است. در اینجا لیستی از 7 علامت رایج واشر سر سیلندر نیم سوز آمده است :

– داغ شدن بیش از حد موتور

– از دست دادن قدرت

– آلودگی روغن موتور

– خروج آب و دود سفید از اگزوز

– از دست دادن مایعات موتور

– حباب های هوا در رادیاتور

– شمع های کثیف

اولین علامت نیم سوز شدن واشر سر سیلندر : گرم شدن بیش از حد موتور می باشد.

اولین و شاید ترسناک ترین علامت نیم سوز شدن واشر سر سیلندر، داغ شدن بیش از حد موتور است. هنگامی که دمای مایع خنک کننده (یا آب) از دمای معمولی 80-90 درجه بیشتر شود، موتور بیش از حد گرم می شود. چراغ هشدار دمای آب به کمک ما می آید و هنگامی که روشن است به وضوح گرم شدن بیش از حد موتور را نشان می دهد.

در صورت نیم سوز شدن واشر سر سیلندر ممکن است نشت مایع خنک کننده از موتور وجود داشته باشد. این از دست دادن مایع خنک کننده یا آب از خروج گرما از موتور جلوگیری می کند که به طور اجتناب ناپذیری بیش از حد گرم می شود.

مشکل دیگر می تواند آسیب به واشر سر سیلندر باشد که باعث نشت روغن یا باقیمانده احتراق در مایع خنک کننده می شود. در صورت رسوب، مایع خنک کننده نمی تواند به اندازه کافی توسط رادیاتور خنک شود و باعث افزایش دمای موتور می شود.

گرم شدن بیش از حد موتور شاید بدترین علامت نیم سوز شدن واشر سر سیلندر باشد، زیرا عدم واکنش فوری می تواند آسیب زیادی به دستگاه وارد کند. اگر فلز از دمای معمولی فراتر رود، ممکن است ذوب شود یا آسیب ببیند، که نیاز به تعویض کل بلوک موتور از جمله سرسیلندرها، سوپاپ ها و سیلندرها دارد.

ما در مورد خسارت میلیونی صحبت می کنیم و به همین دلیل توصیه می کنیم همیشه دمای مایع خنک کننده را کنترل کنید.

دومین علامت واشر سر سیلندر نیم سوز شده : از دست دادن برق

در صورت سالم بودن، واشر سر سیلندر، فشرده سازی صحیح گازهای احتراق را تضمین می کند و موتور را از نظر مصرف سوخت و قدرت بسیار کارآمد می کند. برعکس، واشر سر سیلندر نیم سوز باعث از دست دادن قدرت موتور می شود.

یکی از علائم سوختگی واشر سر سیلندر کاهش قدرت موتور است. واشر سر سیلندر نیم سوز اجازه می دهد تا گازهای احتراق از سیلندر خارج شده و توان تولید شده توسط آن سیلندر را کاهش دهند.

اگر دریچه گاز را عمیق فشار دهید، متوجه کاهش قدرت مشخصی خواهید شد که احتمالاً با یک سوت فلزی همراه است.

سومین علامت نیم سوز شدن واشر سر سیلندر : آلودگی روغن موتور

یکی از شناخته شده ترین علائم نیم سوز شدن واشر سر سیلندر، وجود آلودگی در داخل روغن موتور است. نشانه های چنین آلودگی وجود لجن سفید در زیر درپوش روغن موتور یا در ته میله روغن موتور است.

اگر این لجن سفید وجود داشته باشد، احتمالاً واشر سرسیلندر نیم سوز اجازه می دهد تا مایع خنک کننده وارد سیستم روغن موتور شود.

این آلودگی روغن موتور را آلوده می کند و در نتیجه آن را برای نقشی که در روانکاری اجزای موتور دارد نامناسب می کند. یاتاقان های موتور یکی از اولین اجزایی هستند که در صورت ادامه رانندگی آب، روغن مخلوط می کند و روغن خودرو آسیب می بینند.

این علامت سوختگی یا نیم سوز شدن واشر سر سیلندر راننده را مجبور می کند تا تعویض کامل روغن را با تعویض فیلتر روغن انجام بدهد. در بدترین حالت، ممکن است لازم باشد قسمت پایینی موتور را بردارید تا یاتاقان ها را از نظر سایش بررسی کنید.

چهارمین علامت نیم سوز شدن واشر سر سیلندر: خارج شدن دود شیرین سفید و آب از اگزوز

ظاهرا یکی از عجیب ترین علائم نیم سوز شدن واشر سر سیلندر، وجود دود سفید و شیرینی است که از لوله اگزوز خارج می شود. این پدیده به دلیل نشت مایع خنک کننده و/یا روغن موتور در داخل سیلندرهای موتور است که در اثر گرما به بخار تبدیل شده و صدا خفه کن اگزوز دود می کند.

این پدیده همچنین در صورتی آشکار می شود که فشار گازهای احتراق وارد شده به سیستم خنک کننده، یک یا چند لوله رادیاتور را پاره کند و باعث از دست دادن مقدار قابل توجهی آب و افزایش فوری دمای مایع خنک کننده می شود.

ناگفته نماند که در این حالت تنها کاری که باید انجام دهید این است که در اسرع وقت خودرو را با خیال راحت متوقف کنید و بلافاصله با یک یدک کش تماس بگیرید.

پنجمین علامت نیم سوز شدن واشر سر سیلندر : نشت مایع موتور

اگر هر بار که ماشین را از پارکینگ حرکت می دهیم متوجه وجود روغن یا مایع خنک کننده در زیر موتور شویم، ممکن است خودرو شما مشکل داشته باشد. با این حال، این علامت واشر سر سیلندر نیم سوز به راحتی قابل مشاهده نیست، به خصوص هنگامی که در جاده پارک می شود.

این شاید کمترین علامت نگران کننده برای نیم سوز شدن واشر سر سیلندر باشد، زیرا ممکن است مشکل به واشر محدود شود و نه سایر قسمت های موتور.

اغلب اوقات، نشت مایع از موتور به دلیل نیم سوز شدن واشر سر سیلندر باعث روشن شدن چراغ هشدار روغن موتور می شود. در این مورد توصیه می کنیم مطلبی را که در آن توضیح می دهد با روشن شدن چراغ هشدار روغن چه کاری انجام دهید را بخوانید.

ششمین علامت نیم سوز شدن واشر سر سیلندر : حباب های هوا در رادیاتور.

وجود حباب در رادیاتور خودرو، حتی در دمای پایین، نشانه بارز نیم سوز شدن واشر سر سیلندر است. این به این دلیل است که واشر سر سیلندر نیم سوز اجازه می دهد تا گاز احتراق وارد مدار خنک کننده به رادیاتور شود.

این علامت عملاً غیرممکن است که متوجه شوید مگر اینکه مایع خنک کننده به دلیل سطح پایین شارژ شود که به خودی خود نشان دهنده مشکلات احتمالی خودرو است. اگر مجبور شویم به طور منظم مایع خنک کننده را شارژ کنیم، قطعاً نشتی وجود دارد که باید اصلاح شود تا از گرم شدن بیش از حد خطرناک موتور جلوگیری شود.

هفتمین علامت نیم سوز شدن واشر سر سیلندر : شمع های جرقه زده

اگر شمع‌ها با بقایای سفید رنگ، مخصوصاً در نزدیکی الکترودها آلوده شده باشند، ممکن است واشر سر سیلندر مشکل داشته باشد.

این علامت نیم سوز شدن واشر سر سیلندر به راحتی قابل مشاهده نیست، اما هنوز هنگام تمیز کردن یا تعویض شمع ها مفید است.

آیا می توان با خودرویی که واشر سر سیلندر سوزانده حرکت کرد؟

بسیاری از مردم تعجب می کنند که آیا می توانید با خودرویی که واشر سر سیلندر سوزانده حرکت کرد. باید بدانید پاسخ شما منفی است، زیرا جابجایی خودرو با واشر سرسیلندر سوخته یا نیم سوز می تواند باعث آسیب جدی به موتور شود.

گفتنی است، اگر واشر آسیب جدی ندیده باشد و فقط علائم آسیب جزئی وجود داشته باشد، راننده با مسئولیت خود ممکن است اتومبیل را بسیار آهسته به سمت مکانیک هدایت کند. اگر مسافت بیش از حد طولانی باشد، آهسته رانندگی بیهوده خواهد بود زیرا در هر صورت موتور به دمای بسیار بالایی خواهد رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      0 0
      من ماشینم نیم سوز شوده حباب اصلا به رادیات نمیاد ویک زره سر روغن موتور سفیده میزنه میشه با معلول رف کرد ویک دویست کیلومتر باهش رفت یانه لطفا خبره کار پاسخ بده
    • عباس IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
      0 0
      سلام ببخشيد داداش باچه معلول ميشه گرفت اب و روغن مخلوط نشه چون واشر سر سيلندر ماشين من احتمالا سوخته چون اب و روغن با هم مخلوط شده خواهشن هر دوستي بلد است با چه مايع ميشه جلوي اب رو گرفت که اب روغن قاطي نکنه چون واقعا و خدايش ندارم هزينه تعميرکردنش رو ممنون اگه راه کار بلد هستيد